دیدبان

اضران و غایبان اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی

اضران و غایبان اجلاس سران سازمان همکاری های اسلامی

به گزارش دیدبان،برگزاری اجلاس فوق العاده سران سازمان همکاری های اسلامی در استانبول ترکیه پیام مهم جهان اسلام به غرب و رژیم صهیونیستی بشمار می آید. این اجلاس که در روز جمعه گذشته برگزار شد، به دعوت دولت ترکیه و با مشارکت همه 57 کشور عضو این سازمان برگزار شد. البته برخی از این کشورها با توجه به حساسیت و اهمیتی که برای مسئله فلسطین و قدس شریف قایل هستند؛ مانند ایران، قطر، سودان، کویت، موریتانی، اردن، قبرس شمالی و گینه در سطح سران در آن شرکت کردند و اکثریت کشورهای اسلامی در سطوح پایین تری در این اجلاس حضور یافتند.

برخی کشورها مانند عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با توجه به روابط نزدیکی که اخیرا با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند، در سطوح پایینی حضور پیدا کرده اند و عملا نشان داده اند که فلسطین در اولویت آنها نیست و البته تحلیلگران معتقدند که همین حضور پایین هم با هدف ناکام گذاشتن اجلاس در اخذ تصمیمات مهم و عملی در تحدید اسرائیل و امریکا است. آنچه موجب شگفتی بیشتر شد مشارکت نکردن محمود عباس، رئیس سلطه فلسطینی در این اجلاس است. البته گفته شده که بیماری موجب آن شده و به همین دلیل رامی حمد الله نخست وزیر فلسطین بجای وی در استانبول حضور یافته است! هر چند تحلیلگران با توجه به سفرهای اخیر وی به عربستان و ریاض و اخذ دستور العمل همراهی سلطه فلسطینی با طرح های امریکا و رژیم صهیونیستی در سطح منطقه که با مشارکت این رژیم های عربی قرار است اجرا شود و نیز اقدامات خصمانه وی علیه غزه و کودتا در مجلس ملی فلسطین، عدم حضور وی در ترکیه را متابعت از دستور عربستان ارزیابی می کنند.

اجلاس استانبول از انجا اهمیت دارد که جهان اسلام در باره تحولات فلسطین موضع خود را اعلام کرده است. در بیانیه این اجلاس برسمیت شناختن انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس و نیز انتقال سفارت امریکا محکوم شده است. همچنین قتل عام تظاهرکنندگان غیر مسلح از سوی رژیم صهیونیستی در روز نکبت به عنوان یک جنایت جنگی قلمداد شده و مقرر شد فراکسیون کشورهای اسلامی در سازمان ملل متحد این موضوع را در محافل بین المللی پیگیری کند. همچنین آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران از این سازمان خواست ؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به جلسه فوری و فوق العاده فراخوانده تا در باره اقدام غیر قانونی امریکا موضع مناسب بگیرد.

سازمان همکاری های اسلامی با نام سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1969 و به عنوان پاسخ به آتش زدن مسجد الاقصی از سوی رژیم صهیونیستی تشکیل شده است. متاسفانه این سازمان به دلیل گرفتاری جغرافیایی از مسیر خود دور شده است. محل استقرار این سازمان در شهر جده در عربستان سعودی است و متاسفانه به علت مواضع نزدیک عربستان به اسرائیل، فعالیت این سازمان در باره فلسطین کمرنگ شده است.

اقدام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در برپایی جلسه فوق العاده به ریاست دوره ای ترکیه در این سازمان بر می گردد. ترکیه تاکنون ظرف چند ماه اخیر دو بار اجلاس فوق العاده برای فلسطین برگزار کرده است. برگزاری این اجلاس ها فی نفسه ارزش بالایی دارد اما متاسفانه به دلیل مسائل سیاسی و مواضع و همپیمانی های بین المللی، تصمیمات برجسته ای در این اجلاس ها گرفته نمی شود.

این واکنش از آنجا اهمیت دارد که آقای ترامپ قصد دارد آرمان فلسطین را بطور کامل تصفیه کند و با واگذاری قدس و کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، فلسطین را در غزه محدود سازد. این طرح که تحت عنوان معامله قرن از آن یاد می شود و قرار است ظرف دو هفته آینده اعلام گردد ، حق تعیین سرنوشت جامعه فلسطین را نادیده می گیرد و موضع امریکا را کاملا بر اسرائیل منطبق می سازد. این واکنش ها می تواند ابزاری باشد برای جلوگیری از اقدامات غیر قانونی و تجاوزکارانه امریکا و نیز ارسال پیامی به دولتمردان امریکا که جهان اسلام در باره قدس ساکت نمانده و برادران مسلمان فلسطینی را تنها نخواهد گذاشت و این بدین معنی است که هزینه امریکا و رژیم صهیونیستی در نتیجه این موضعگیری ها بشدت افزایش پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری بین المللی قدس

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»