دیدبان
روزنا رمّال

ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله

ایالات متحده آمریکا و اعمال تحریم های ظالمانه علیه حزب الله

به گزارش دیدبان،ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان عربی آن اخیرا تحریم های جدیدی را علیه حزب الله اعمال کرده‌اند. البته واضح است این اولین باری نیست که آمریکایی ها به سیاست تحریم حزب الله لبنان متوسل می شوند چراکه آنها طی ماه ها و سال های گذشته درچندین نوبت چنین ، سیاستی را در پیش گرفته بودند. در جدیدترین بیانیه ضد مقاومتِ وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا در کمال تعجب از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به عنوان تروریست یاد شده است! این وزارتخانه در بیانیه خود تحریم هایی را علیه «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله، «ابراهیم امین السید» رئیس مجلس سیاسی حزب الله، «محمد یزبک» رئیس شورای شرعی و «حسین خلیل» معاون سید حسن نصرالله در امور سیاسی، اعمال کرده است.

واقعیت این است که حزب الله لبنان هیچگاه تحریم های اعمالی از سوی ایالات متحده آمریکا را جدی نگرفته و همواره راهکارهای متعددی را برای عدم تأثیرپذیری از تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا اندیشیده و به کار بسته است. پر واضح است تحریم هایی که علیه حزب الله لبنان اعمال می شود، صرفا سیاسی بوده و به دلیل خط مشی سیاسی حزب الله اعمال می شوند. مواجهه حزب الله لبنان با حکام عربی از جمله حکام بحرین و عربستان یکی از مهمترین دلایل این تحریمها محسوب می شود.

تلاش برای تغییر مواضع سیاسی حزب الله

مقامات حزب الله لبنان و در رأس آنها سید حسن نصرالله دبیرکل این گروه بارها و در مناسبت های مختلف از تنگناهای شیعیان بحرین که در نتیجه سیاست های رژیم حاکم بر این کشور اتفاق افتاده است، انتقاد کرده اند. این درحالی است که طی روزهای اخیر و همزمان با انتقال سفارت ایالات متحده آمریکا از تل آویو به بیت المقدس به نشانه رسمیت یافتن رژیم صهیونیستی، حزب الله لبنان انگشت اتهام را به سمت عربستان سعودی به عنوان بازیگرِ پشت پرده این اتفاقات، نشانه رفته است. حزب الله لبنان صراحتا اعلام کرده است که انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بدون تشویق و تحریک عربستان سعودی میّسر نمی شُد و به همین دلیل ریاض می بایست مسئولیت بخش مهمی از این اقدام جنایتکارانه را برعهده گیرد. درهمین حال، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان انتقادات شدیدی را به دلیل تداوم جنگ یمن توسط عربستان سعودی متوجه مقامات این کشور کرده و می کند. لذا آمریکایی ها از تحریم ها به عنوان یک ابزار تاکتیکی برای تغییر مواضع سیاسی حزب الله لبنان در برابر حکام مرتجع عرب همچون سردمداران سعودی و بحرینی، بهره‌برداری می کنند.

پیام هایی که واشنگتن از انتخابات لبنان دریافت کرد

نکته قابل تأمل در تحریم های اعمال شده علیه حزب الله لبنان همزمانی آن از سوی آمریکا و متحدان عربی واشنگتن، است. بلافاصله پس از اعلام لیست تحریم ها علیه حزب الله توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده، متحدان این کشور در شورای همکاری خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی نیز شماری از مقامات سیاسی و نظامی این گروه را در لیست تحریم های اقتصادی قرار داد. این اتفاق درست در زمانی افتاد که حزب الله اخیرا پیروزی چشمگیری را در جریان انتخابات پارلمانی لبنان کسب کرده است و انتشار همزمان لیست تحریمهای ریاض و واشنگتن علیه آن می تواند نشأت گرفته از همین مسأله (تحقق پیروزی مهم در انتخابات) باشد.

آمریکایی ها به خوبی می دانند پیروزی حزب الله لبنان و مقاومت در انتخابات پارلمانی این کشور تنها یک پیام مهم و راهبردی دارد و آن پیام این است که مردم لبنان تحت تأثیر مشارکت نیروهای نظامی حزب الله در جنگ های فرامرزی به ویژه در سوریه قرار نگرفته و هیچ نقدی را به دلیل این حضور نظامی در فراسوی مرزهای لبنان به حزب الله وارد نمی دانند. آمریکایی ها همچنین نیک می‌دانند که اقبال مردمی به سمت حزب الله در لبنان به معنای پذیرش منطق سیاسی حزب الله در مقابله و مواجهه با رژیم صهیونیستی توسط آنها (مردم) است. این ها همان پیام هایی هستند که آمریکایی ها از نتایج انتخابات لبنان دریافت کرده و اکنون درصدد پاسخگویی به آن برآمده اند.

اطمینان دادن به محور غربی ـ عربی درباره تداوم خصومت‌ها

مسأله ای که وجود دارد این است که ایالات متحده آمریکا از رهگذر اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله لبنان تلاش کرده تا پیام هایی را به طرف های مختلف مخابره کند. واشنگتن با این اقدام این پیام را به متحدان خود مخابره کرد که پیروزی حزب الله لبنان نمی تواند به مثابه سیطره کامل آن بر فضای سیاسی داخل لبنان باشد؛ به همین دلیل نباید از نتایج حاصل از انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور نگران بود. آمریکایی ها همچنین با این اقدام به هم پیمانان خود اعلام کردند که حمایت های واشنگتن از آنها در برابر حزب الله همچنان ادامه دارد و آمریکا اجازه نخواهد داد لبنان به عرصه ای برای یکه تازی حزب الله تبدیل شود. این یعنی اطمینان دادن به متحدان غربی ـ عربی برای تداوم خصومت ها با حزب الله.

انحراف افکار عمومی از پیروزی بزرگ

یکی از اهداف اصلی و مهم اعلام لیست تحریم ها علیه حزب الله توسط آمریکایی ها به فاصله کمی از اعلام پیروزی مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان، انحراف افکار عمومی از این پیروزی بزرگ بود. آمریکایی ها تلاش کردند با این اقدام، ضمن منحرف کردن افکار عمومی از دستاورد بزرگ مقاومت، به مردم لبنان این پیام را برسانند که تداوم حمایت ها از حزب الله گزینه مناسبی نیست و نتیجه ای جز انزوای لبنان از جامعه عربی و بین المللی ندارد. این همان سیاستی است که آمریکایی ها همواره در دستور کار خود قرار داده اند؛ «قرار دادن مردم در مواجهه با حزب الله».

تأثیرگذاری بر تشکیل دولت آینده

از دیگر اهداف ایالات متحده آمریکا از انجام اقدام خصمانه تحریمی علیه حزب الله تأثیرگذاری بر فرایند تشکیل دولت آینده در لبنان است که قرار است به زودی صورت پذیرد. آنچه که در مسأله دولت آینده لبنان برای آمریکایی ها بسیار حائز اهمیت است، این است که منافع و مصالح حکام مرتجع عرب رعایت شود؛ مخصوصا کسانی که واشنگتن را در اعمال تحریم های جدید علیه حزب الله همراهی کردند. آمریکایی ها با این تحریم ها به حزب الله هشدار دادند که باید در تشکیل دولت جدید به منافع متحدان آن نیز توجه شود. این هشدار در حالی است که نتایج انتخابات به خوبی گویای آن است که حزب الله به دلیل پیروزی قاطعانه در جریان انتخابات پارلمانی قادر است کابینه ای همسو با رویکردهای خود به ویژه در عرصه سیاست خارجی، تشکیل دهد.

روزنا رمّال: نویسنده و تحلیلگر جهان عرب

منبع؛ پایگاه لبنانی «البناء»

مترجم؛ اکرم آزادی مهرگانی

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»