دیدبان

سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق

سناریوهای محتمل‌ برای تشکیل دولت آینده عراق

به گزارش دیدبان، رضا سراج کارشناس مسایل سیاسی در کانال تلگرام خود نوشت:

نتایج انتخابات عراق، شرایط تشکیل دولت آینده در این کشور را تا حدودی پیچده نموده است. سناریوهای محتمل‌ و ممکن برای تشکیل دولت آینده عراق کدام است؟

در تشکیل دولت ائتلافی آینده عراق، سه ائتلاف سائرون، النصر و الفتح نقش محوری دارند. از این‌ رو با در نظر گرفتن سناریوهای محتمل، سه سناریویِ ممکن برای بدست آوردن اکثریت (165 کرسی) در پارلمان عراق قابل تصور است.

    «سناریوی اول» : ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی با 52 کرسی به ائتلاف با جریان صدر با 54 کرسی و فراکسیون‌های کوچکتر متمایل شود.
    «سناریوی دوم» : فراکسیون الفتح به ریاست هادی عامری با 49 کرسی با فراکسیون‌های قانون وابسته به نوری مالکی با 25 کرسی و الحکمه به ریاست عمار حکیم با 22 کرسی و فراکسیون‌های کوچکتر ائتلاف نمایند.
    «سناریوی سوم» : فراکسیون النصر متمایل به ائتلاف با فراکسیون‌های الفتح، قانون و الکحمه گردد.

رفتارهای زیگزاگی مقتدی صدر، از او تصویری نامطمئن در فضای سیاسی عراق ساخته است و با توجه به سیاست‌های ضد ایرانی این جریان و بازی کردن وی در زمین عربستان، تحقق سناریوی اول باعث اختلاف و دوقطبی در عراق شده و این کشور را به سمت بی‌ثباتی سیاسی سوق می‌دهد.

عملی شدن سناریوی دوم امکانپذیر است اما فضای سیاسی عراق را پُرتنش و دوقطبی می‌کند. اجرای سناریوی سوم از امکان بیشتری برخوردار است. مهم‌ترین پیشران این سناریو، پذیرش مجدد نخست وزیری حیدر العبادی از سوی فراکسیون‌های الفتح، قانون و الحکمه است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»