دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

ادامه برجام و چالش های پیش روی نظام

ادامه برجام و چالش های پیش روی نظام
به گزارش دیدبان؛ در حالی که کلیه فعالیت های هسته ای جمهور اسلامی ایران زیر نظر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) قرار دارد و مکررا صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان توسط آژانس و سازمان ملل متحد و همچنین اتحادیه اروپا مورد تاکید قرار گرفته است، مشاهده کردید که دونالد ترامپ، رئیس جمهور و به دنبال آن مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با موضع گیری علیه برجام و با ادعاهای تکراری کشورمان را مامن و حامی ترورسیم در تلاش به دستیابی بمب هسته ای دانستند و با هم نوایی با اتحادیه اروپا سعی کردند به مجامع بین المللی القا کنند که برجام دارای نقاط ضعف است و باید با هدف محار ایران در مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای، برجام را تغییر داد و ایران باید توافقی جدیدی را بپذیرد.
 
اکنون که برجام توسط آمریکا به گروگان گرفته شده و اروپا نیز در عین حال که توسط ترامپ، تحقیر شده است، کماکان به تغییر برجام تاکید دارد. نکته ای قابل توجه اینکه دیپلمات های کشورمان با اینکه می دانند که اتحادیه اروپا توانایی رویارویی اقتصادی و سیاسی با آمریکا را ندارد، ولی در حال مذاکره و بررسی راهکاری در جهت ادامه دادن برجام هستند. دولت فعلی به خوبی می داند که چنانچه برجام به هر دلیلی با شکست مطلق مواجه شود، حیثیت و اعتبار دولت تدبیر و امید نیز با آن هم سرنوشت خواهد شد زیرا دولت و در راس آن حسن روحانی آنچنان مذاکرات و تحریم ها را به مشکلات کشور گره زد که گویا قرار است برجام و در نهایت لغو تحریم ها، ایران را به بهشت تبدیل کند.
 
از سویی دیگر کنون که برجام زیر پای آمریکا قرار گفته است، توخالی بودن وعده های دولت یازدهم و دوازدهم مانند روز قابل مشاهده است که این موضوع می تواند عواقب و آثار منفی بسیاری بر جریان اصلاحات و حامیان برجام در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بعدی داشته باشد. بنابراین دولت روحانی در تلاش است تا به گونه ای برجام را حتی به صورت ظاهری حفظ کند.
 
بحران اصلی در ادامه برجام با اروپایی ها نیست بلکه بحران اقتصادی و به دنبال آن تشدید بحران اجتماعی و در نهایت پدید آمدن بحران سیاسی در کشورمان آن زمانی رخ خواهد داد که دولت فعلی با بی توجهی به اقتصاد مقاومتی، اداره کشور را به فروش نفت و واردات اقلام و کالاها چنان وابسته کرده است که بازگشت تحریم های ثانویه در پی خروج آمریکا از برجام می تواند، دولت و حتی نظام را با چالش های جدی و خطرناکی روبه رو کند. 
 
بنابراین دولت به اصطلاح تدبیر و امید در موضوع ادامه برجام با اروپایی ها از یک سو به دنبال حفظ حیثیت خود و از سویی دیگر به دنبال کنترل وضعیت بحران زده اقتصاد کشور است و حاضر است برای دستیابی به اهداف خود از خطوط قرمز نظام و حتی منافع ملی عبور کند. هر چند در زمان اجرای متناظر تعهدات برجام و اخذ ضمانت از رئیس جمهور آمریکا که از شروط 9 گانه رهبری در برجام بود، به راحتی عبور و خسارت های جبران ناپذیری به کشور وارد کرد.
 
انتهای پیام//

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن