دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

برآیند دولت روحانی، جنگ یا مذاکره مجدد با آمریکا

برآیند دولت روحانی، جنگ یا مذاکره مجدد با آمریکا
به گزارش دیدبان؛ برجام 18 اردیبهشت امسال با ترامپ به ایستگاه پایانی رسید به عبارت دیگر آمریکا یک جانبه از توافق هسته ای خارج شد و در یک ژست طلبکارانه کشورمان را به جنگ افروزی در خاورمیانه و تلاش برای دستیابی به بمب هسته ای متهم کرد. البته این رفتار رئیس جمهور آمریکا را نمی توان پیش بینی نشده و دور از انتظار دانست زیرا رهبر انقلاب مکرر، قبل، حین و بعد از توافق هسته ای به مذاکره کنندگان کشورمان بدعهدی و غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی را گوشزد و متذکر شده بودند.
 
جریان دولت تدبیر و امید و در راس آن حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان چنان به مذاکرات و توافق هسته ای دلخوش بود که به مردم چنین القا کرد که توافق هسته ای و لغو تحریم ها می تواند همه مشکلات کشور را حل کند؛ اما با گذشت سه سال از پایبندی ایران به برجام دیدیم که نه تنها برجام نتوانست مشکلات کشور را حل  کند بلکه آن میزان از انتظارات در خصوص لغو تحریم ها را نتوانست برآورده کند.
 
اکنون برجام با خروج آمریکا به بن بست رسیده است و اتحادیه اروپا نیز به دنبال برجام منطقه ای و موشکی است که در این شرایط دو رویکرد روبه روی دولت است یکی خروج ایران از برجام و بازگشت تحریم های ثانویه و دیگری مذاکره بر سر امنیت کشور با هدف پذیرفتن برجام موشکی و منطقه ای.
 
چنانچه مسئولین کشورمان بر سر فعالیت های موشکی و منطقه ای مذاکره نکنند، ناگزیر می بایست تحریم ها و فشار اقتصادی را بپذیرند. در فضای شکست برجام چنانچه کشورمان بخواهد فعالیت های هسته ای خود را مانند دوران قبل برجام ادامه دهد و با تعداد گسترده سانتریفیوژ به غنی سازی 20 درصد اورانیوم جهت مقاصد صلح آمیز بازگردد، قطعا با تهدیدات نظامی آمریکا و هم پیمانانش روبه رو خواهد شد. در این شرایط است که آمریکا یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم ( نیابتی) با کشورمان وارد جنگ نظامی خواهد شد؛ زیرا فعالیت های منطقه کشورمان موجب شده است تا استراتژی آمریکا در سوریه، عراق، یمن و به طور کلی امنیت اسرائیل با خطر و بحران روبه رو کند.
 
در حالت دوم، کشورمان از برجام خارج نخواهد شد و به هر قیمتی آن را ادامه می دهد که در این صورت همواره باید به نگرانی ها و مطالبات غربی ها و در راس آن آمریکا پاسخگو باشد و بر سر همه چیز گفت و گو و در نهایت به توافق برسد تا شاید آمریکا گوشه ای از حقوق طبیعی و مسلم خودمان را به خودمان باز گرداند. به نظر می رسد با ادامه این روند در سیاست خارجی و رویکرد اقتصادی داخلی دولتمردان حسن روحانی، فاصله گرفتن از سناریوی دوم بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
 
انتهای پیام// 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن