دیدبان
دکترحامد رحیم‌پور

نیمه پر انتقال سفارت

نیمه پر انتقال سفارت

به گزارش دیدبان،بسیاری از نزدیکان ترامپ مانند جان بولتون معتقدند که انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس علاوه بر مشروعیت زایی برای رژیم صهیونیستی به ارتقای جایگاه سیاسی ترامپ در نزد لابی آیپک کمک خواهد کرد .اما این همه ماجرا نیست و انتقال سفارت دستاوردهایی نیز برای جبهه مقاومت دارد از جمله این که:

۱-ایران سال ها بود که مسئله فلسطین را در دستور کار قرار داده اما توان لجستیکی اش نمی توانست تمام گروه های سیاسی و فکری جهان اسلام را با خود همراه سازد. بخشی از ظرفیت جهان اسلام در دستگاه تبلیغاتی هضم شدند وبخشی مانند حماس از آغاز بحران سوریه روابطش با تهران سرد و با دمشق قطع شده بود،مسئله عرب و عجم و حتی شیعه و سنی هم موضوعاتی بود که محور مقاومت را از بخش مهمی از بدنه جهان اسلام به وسیله تبلیغات معارضان دور نگه می داشت.افزون بر این، تا پیش از انتقال سفارت،گروه های سیاسی سعودی، اماراتی و حتی مصری تمایل داشتند مسئله فلسطین را با فرمان خود جلو ببرند اما شکست پروژه های آنان در قبال آمریکا و اسرائیل موجب می شود تا بسیاری دوباره نظاره گر ایران باشند.نامه اخیر اسماعیل هنیه به رهبر حکیم انقلاب گواهی بر این مدعاست.

۲- در چند سال اخیر پروژه سازش در دستور کار بسیاری از پایتخت های عربی قرار گرفت. ریاض، ابوظبی و قاهره به شدت با مسئله سازش همراهی می کردند و تیم های سیاسی و نظامی سفرهای بسیاری برای طی کردن سریع مراحل توافق سازش انجام دادند. در حالی که انتقال سفارت موجب شد تا همه سران کشورهای سازشکار مجبور شوند پرونده توافق سازش را نابود شده تصور کنند. دستگاه تبلیغاتی کشورهای سازشکار تمام تبلیغات خود را برای عادی سازی روابط انجام دادند ولی حالا با انتقال سفارت تمام ظرفیت ها به نفی توافق سازش و ضرورت اقدام مسلحانه متمرکز شده است.

پایگاه رصد

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»