دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

سراب برجام اروپایی با مصوبه مسدود کننده اتحادیه اروپا

سراب برجام اروپایی با مصوبه مسدود کننده اتحادیه اروپا
به گزارش دیدبان؛ بعد از خروج آمریکا از برجام، منافع اروپا در کشورمان به خطر افتاد زیرا در دوران پسابرجام کشورهای اروپایی به ویژه شرکت های بزرگ اقتصادی، برای بازار مصرف ایران برنامه ریزی کردند. همچنین  قراردادهای نفتی و فروش هواپیما به ایران می تواند بر اقتصاد اروپا تاثیرات مثبتی داشته باشد. 
 
اتحادیه اروپا ضمن همسونگری و تبعیت از سیاست ها و تصمیمات آمریکا، تلاش می کند تا برجام ادامه یابد تا از یک سو نفت ایران را خریداری کند و از سوی دیگر بازار مصرف ایران و سود سرشار از این محل را حفظ کند. بنابراین اروپا تصمیم گرفته است تا مصوبه شماره 2271 نوامبر ۱۹۹۶ که به Blocking Statute یا قوانین مسدود کننده معروف است را به عنوان یک تضمین برای مسئولین کشورمان جهت ادامه برجام، مطرح کرده است. 
 
البته برخی از مسئولین و حامیان برجام در داخل کشور با شنیدن این تصمیم اتحادیه اروپا، به گونه ای زوق زده شده و گمان کردند که اروپا قصد رویارویی اقتصادی با آمریکا را دارد. در صورتی که قانون قدیمی مسدود کننده به روابط میان اروپا و کوبا باز می گردد. همچنین این قانون در همان زمان نیز با ورود آمریکا، قابلیت اجرایی پیدا نکرد تا آثار و نتایج آن ثبت شود.
 
 اکنون که اروپایی ها از اجرای قانون مسدود کننده تحریم ها سخن می گویند، به نظر می رسد بیشتر به دنبال بازگشت اعتبار لطمه دیده خود در پی اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای و  زیرپا گذاشتن برجام و توهین به اروپا  است تا یک تقابل واقعی در حوزه اقتصاد و سیاست علیه آمریکا.
 
روابط اقتصادی اروپا به ویژه سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا چنان درهم‌تنیده و به گونه ای مویرگی است که  امکان اجرای قانون مسدون کننده در جهت حفظ برجام عملا غیر ممکن است؛ زیرا اروپایی ها می بایست با دلار و یورو مبادلات اقتصادی را با ایران ادامه دهند که با توجه به اینکه آمریکا ابزار «قطع ارتباط با نظام بانکی آمریکا» را در دست دارد و همچنین تحریم ها ثانویه علیه کشورمان آنچنان پیشرفته و نظام مند است که قابل قیاس با مصوبه مسدود کننده سال 1996 اروپا نیست. 
 
از شواهد و قرائن بر می آید که اتحادیه اروپا بیش از آنکه به دنبال ارائه تضمین به کشورمان باشد با سخنرانی و بیانیه صادر کردن در تلاش است تا برجام به هر قیمتی ادامه یابد تا شاید و دستاوردها و منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی اروپایی ها در مقوله برجام و همچنین اعتبارشان در عرصه بین المللی حفظ شود.
 
انتهای پیام// 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن