دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

برجام اروپایی آخرین امید دولت تدبیر و امید

برجام اروپایی آخرین امید دولت تدبیر و امید
به گزارش دیدبان؛ اتحادیه اروپا تلاش دارد تا برجام را به عنوان یک دستاورد، حفظ کند؛ البته همزمان نمی خواهد منافع اش با آمریکا به خطر بیافتند. از سویی دیگر اتحادیه اروپا در برجام به دنبال محدود کردن فعالیت های موشکی و منطقه ای کشورمان است. اینکه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید« برجام کلید امنیت برای اروپا و منطقه است» به گونه ای سیاست و رویکرد اروپا نسبت به برجام و ایران را مشخص می کند.
 
اتحادیه اروپا معتقد است که برجام باید حفظ اما باید نگرانی ها نسبت به فعالیت موشکی و منطقه ای ایران نیز رفع شود بنابراین اروپا و آمریکا از این نظر که باید ایران محدود شود، کاملا هم سو هستند و تلاش می کنند تا کشورمان را در مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای محدود کنند اما آن چیزی که بین اروپا و آمریکا اختلاف نظر است اینکه اروپا به مذاکره نرم معتقد است اما آمریکا برای رسیدن به هدف خود به اعمال فشار همه جانبه اقتصادی همراه با تهدیدات نظامی علیه کشورمان به مسائل نگاه می کند.
 
اروپا از یک سو معتقد است که ایران و ایرانیان را از زاویه تاریخی و همچنین تعاملات سیاسی و اقتصادی بیشتر از آمریکا می شناسند و سوی دیگر  می داند که هر بحران اقتصادی و امنیتی در خاورمیانه ابتدا گریبان اروپا را خواهد گرفت. بنابراین اروپا تلاش دارد تا در گام اول برجام را حفظ کند و در گام های بعدی با تغییر توافق هسته ای، برجام 2 و 3 را به دیپلمات های کشورمان تحمیل کند.
 
اکنون کشورمان در شرایطی خاصی به سر می برد و دولت حسن روحانی برای اداره کشور به فروش نفت نیاز مبردم دارد البته شروع تحریم های فلج کننده آمریکا نیز می تواند بر اقتصاد کشورمان تاثیرات منفی بگذارد زیرا از ابتدای برجام تاکنون(حدود سه سال) دولت و قوای دیگر، اقتصاد کشور را در مقابل تحریم ها ایمن نکردند و اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و به دنبال بازگشت تحریم ها است، بحران اقتصادی و عمیق شدن رکود اقتصادی کشورمان دور از ذهن نیست زیرا با تهدیدات جدید ترامپ مبنی بر بازگشت تحریم های ثانویه بسیاری از شرکت های خارجی تمایلی برای ادامه فعالیت های خود در کشورمان نخواهند داشت و سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی به دلایل عدم همکاری با اروپا کاهش می یابد زیرا تعاملات اقتصادی و بانکی در دوران تحریم بسیار دشوار خواهد بود.
 
انتهای پیام// 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن