دیدبان

خدا به بیانیه نویسان دولت سلامت عقل دهد

خدا به بیانیه نویسان دولت سلامت عقل دهد

به گزارش دیدبان، «غلامرضا صادقیان» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

دولت در بیانیه‌ای جدید در مدح برجام، مطلب یکی از نهادهای حکومتی را بهانه قرار داده و به منتقدان توافق ناکام با امریکا با عصبیت و مغلطه‌های آشکار تاخته و منتقدان را اینگونه معرفی کرده است: «آنها در تعارضی آشکار، هم دلواپس حضور امریکا در برجام بوده‌اند و هم شاکی خروج امریکا از برجام»!

گاهی احساس می‌کنم واجب شده است که برای بیانیه‌نویسان دولت، شله زرد یا حلوایی، نذر «سلامت عقل» کنیم. واقعاً برای ایران با عظمت با این تمدن و با این انبوه اندیشه‌ورزان، تأسف‌آور است که بیانیه‌های دولتش در قرن ۲۱ در چنین سطح عوام‌پسند و مغلطه‌آمیزی غوطه‌ور باشد. چه کسی و در چه زمانی نگران حضور امریکا در برجام یا خروج امریکا از برجام بوده است؟! غلط‌انداز بودن این سخن، آشکار و شفاف است زیرا از ابتدا بحث‌ها بر سر شیوه مواجهه و مذاکره و دغدغه‌ها درباره خطاهای راهبردی و تاکتیکی دولت در این مذاکرات بود.


منتقدان، نگران سرنوشت کشور و دلواپس چنین روزهایی بودند که سه سال است برنامه هسته‌ای را متوقف کرده‌ایم و حالا رئیس‌جمهور امریکا می‌گوید بالاترین سطح تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد. کسی به صرف حضور یا غیبت امریکا در برجام نقدی نداشت زیرا اصولاً نظام کلیت مذاکرات را پذیرفته بود اما اگر تعارضی باشد در دهها سخنرانی و اظهارنظر عوامل برجام و رئیس‌جمهور محترم و نیز در کتاب ایشان است که پنج سال دم از مذاکره با کدخدا و بی‌ثمر بودن مذاکره با اروپا زدند و حالا کدخدا را مزاحم می‌نامند و سراغ تضمین گرفتن از اروپا رفته‌اند. واضح است که در چنین شرایطی بیانیه‌نویسان دولتی از شرم سخنان متعارض رئیس‌جمهور و مذاکره‌کنندگان محترم، اینچنین ناشیانه و کوچه بازاری‌پسند به منتقدان برجام که در واقع منتقد روند رسیدن به توافق هسته‌ای بودند، حمله کنند.


دولت آقای روحانی در طول مذاکرات چندین اشتباه فاحش داشت و منتقدان، بیشتر دست روی این خطاها می‌گذاشتند. از میان این خطاها اشاره به سه مورد بسنده است که دیگر جایی برای بیان بقیه خطاها باقی نمی‌گذارد. اولین اشتباه «موج اعتماد به امریکا» در میان مذاکره‌کنندگان بود که حالا این اعتماد و حرف‌هایی که درباره آن زده شد، مضحکه خاص و عام شده و حکم مثل سائر را در میان مردم پیدا کرده است. ساده‌لوحانی که به سابقه گفت و گوی ظریف با جان کری در دوران حضور او در نمایندگی سازمان ملل یا فامیل بودن کری با ایرانی‌ها به خاطر داماد کرمانی‌اش اشاره می‌کردند، حالا برای دولت بیانیه‌های ساده‌لوحانه‌تری می‌نویسند تا آن رسوایی خود را پنهان کنند. شرم بر آن روشنفکری که در شب خروج امریکا از برجام در توئیتی نام یکی از روزنامه‌های کشور را برد و عامل اصلی خروج امریکا از برجام را انتقادهای هسته‌ای آن روزنامه دانست. اینها با هیچ نذری سلامت عقل پیدا نمی‌کنند.


خطای فاحش دوم متصل کردن سرنوشت کشور به سرنوشت برجام بود. روحانی بارها و بارها این پیام را صادر می‌کرد که اگر به توافق هسته‌ای نرسیم، چرخ زندگی و حتی آب خوردنمان نمی‌چرخد! بارها منتقدان از او خواستند که این پیام‌ها را که واقعی هم نیست، این‌قدر آشکار صادر نکند اما هر بار او بر شدت آن می‌افزود!


خطای آشکار سوم متوقف‌کردن چرخه غنی‌سازی با هدف اعتمادسازی در طرف مذاکره‌کننده بود و از این جهت خیال اروپا و امریکا را برای مذاکرات طولانی و اعمال فشار و طراحی و نقشه‌کشی بیشتر آسوده کردند.


حالا بیانیه‌نویس بی‌انصاف دولت، به جای اشاره به این دغدغه‌های منتقدان، آنها را در تعارض حضور و خروج امریکا از برجام معرفی می‌کند. منتقدان جیب‌شان خالی است وگرنه همه حرف‌های متعارض رئیس‌جمهور و تیم مذاکره کننده را از ابتدا تاکنون با خط خوش می‌نوشتند و در بسته‌های پستی به آدرس دفتر رئیس‌جمهور می‌فرستادند اما چه کنیم که هزینه خرید همه تمبرهای پستی جهان را نداریم!


آقای بیانیه‌نویس دولت! شبی که ترامپ برجام را پاره کرد، دوستان اصلاح‌طلب شما در رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، مثل کودکان خطاکاری که برای پرت کردن حواس والدین‌شان، دست به کار دیگری می‌زنند، مشغول بازانتشار توئیت‌های همفکران‌شان درباره حادثه پاساژ کوروش بودند و برخی همفکران دیگرتان مثل گنگ خواب دیده از بیان اضطراب خود ناتوان شده بودند، بیراه نیست که حالا شما هم «تعارض برجامی» را که در مالکیت معنوی خود شماست، به دیگران نسبت دهید.


به یاد بیاورید روزهای پس از برجام را که رئیس‌جمهور، کامروا و مفتخرانه پشت تریبون رفت و خواند: «شکر خدا که هر چه طلب کردم از خدا / بر منتهای همت خود کامران شدم»! و حالا مردم این فیلم را دست‌به‌دست می‌کنند! فکر آینده خود باشید و از این آثار معنوی کمتر به جا بگذارید و بر تعارضات خود اضافه نکنید.

منبع: روزنامه جوان

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن