دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

تقابل دولت و رهبری بر سر ادامه برجام در آینده نزدیک

تقابل دولت و رهبری بر سر ادامه برجام در آینده نزدیک
به گزارش دیدبان؛ دونالد ترامپ با خروج سخت، برجام را با بن‌بست مواجه کرد. البته بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که آمریکا، سناریو خروج تدریجی از برجام را انتخاب می‌کند زیرا برجام یک توافق و تعهد بین‌المللی است و لغو یک‌طرفه آن تبعات و آثار متعددی به همراه خواهد داشت اما درنهایت دیدیم که ترامپ به وعده خود مبنی بر خروج آمریکا در صورت عدم تغییر برجام، عمل کرد.
 
به گفته رهبر انقلاب، این رفتار آمریکا را نباید دور از انتظار داشت زیرا آمریکایی‌ها بارها اثبات کردند که زیاده خواهد و غیرقابل اعتمادند. خروج آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین مهره برجام را می‌توان به‌نوعی هوشمندانه نیز ارزیابی کرد زیرا آمریکایی‌ها از یک‌سو به دنبال عدم تحقق تعهدات 5+1 در برجام و از سویی دیگر با بازگرداندن تحریم‌ها به دنبال اعمال فشار اقتصادی همراه با تهدیدات نظامی علیه کشورمان هستند. بنابراین ماندن در برجام نمی‌توانست اهداف آمریکایی‌ها را عملی کند.
 
چنانچه آمریکا در برجام می‌ماند و به تعهداتش عمل نمی‌کرد یا تحریم‌ها ثانویه را بازمی‌گرداند، مسئولین کشورمان به ادامه روند اجرای توافق هسته‌ای و نقض پی‌درپی برجام معترض و درنهایت کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا در مقام متهم قرار می‌گرفت ولی اکنون که آمریکا با دلایلی مشترک با اروپایی‌ها از برجام خارج شده است، نمی‌توان آمریکا را ناقض برجام دانست زیرا آمریکا از برجام خارج شده است و اساساً آن را قبول ندارد. جالب اینکه در متن برجام، خروج اعضای 5+1 از توافق هسته‌ای پیش بینی نشده است؛ بنابراین آمریکا با خروج خود از برجام با یک تیر دو نشان زد.
 
در روزهای بعد از خروج آمریکا از برجام بسیاری از مسئولین عالی‌رتبه پنج کشور دیگر در توافق هسته‌ای مخالفت خود را در خصوص اقدام ترامپ اعلام کردند اما اتحادیه اروپا با محوریت رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان تلاش کردند تا به صورت ظاهری و صرفاً در سخن پایبندی اروپا به برجام را اعلام کنند ولی تاکنون حاضر به ارائه تضمین و تعهد به مسئولین کشورمان نشدند و درنهایت اعلام کردند که ایران باید به برجام متعهد باشد و نگرانی اروپا در خصوص برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای را برطرف کند. هرچند به گفته رهبر انقلاب، قرار بود که ما از اروپایی‌ها تضمین بگیریم ولی ظاهراً دیپلمات‌های حسن روحانی بودند که به فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا تعهد دادند که ایران به برجام پایبند خواهند ماند و در آن می‌ماند.
 
 البته افراد و گروهای سیاسی در داخل کشور نیز سناریو دولت به اصلاح تدبیر و امید در خصوص ادامه برجام به هر قیمتی را زمینه‌سازی می‌کنند که می‌توان به عنوان مثال به الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس که گفته بود حتی اگر اروپا هم در کنار آمریکا قرار بگیرد ما باید برجام را ادامه دهیم، اشاره کرد؛ اما اکنون که برجام در گروگان آمریکا قرار گرفته است، تقابل دو رویکرد یکی ادامه برجام و ورود به مذاکرات موشکی و منطقه‌ای باهدف برجام 2 و 3 از سوی دولت و برخی حامیانش در مجلس و دیگری خروج برجام از سوی رهبر انقلاب و نهادهای انقلابی در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌شود.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن