دیدبان
کنعانی مقدم:

شهردار تهران نباید منتخب جریان های سیاسی باشد

شهردار تهران نباید منتخب جریان های سیاسی باشد

به گزارش دیدبان، حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی داخلی با بیان اینکه انتخاب شهردار درون حلقه تنگ جریان اصلاح طلب انجام می شود گفت: مسلما شهردار تهران نباید منتخب جریان های سیاسی باشد که این موضوع برنظر دهی شورای شهر تهران تاثیر زیادی می گذارد. آنچه امروز در شورای شهر تهران به نمایش گذاشته شده حضور جریان های سیاسی که به صورت بسته در درون خود برای شهر تهران تصمیم گیری می کنند, دو جریان اصلاح طلبان و کارگزاران دو حلقه تعیین کننده شهردار هستند و قاعدتا در این حلقه تنگ افرادی را به عنوان شهردار انتخاب می کنند که از توانایی و ظرفیت لازم برای اداره شهر تهران برخوردار نیستند.

وی دراین باره افزود: بی شک مدیران برجسته و کارآمدی در سطوح مختلف در کشور وجود دارند که توانایی اداره مطلوب کلانشهر تهران را دارند اما چون انتخاب در دایره بسته احزاب سیاسی اصلاح طلب انجام شده و می شود شایسته سالاری مهره گم شده ای است که دست یافتن به  آن در این بلوا بسیار سخت است. اینکه اعضای شورای شهر تابع جریان های سیاسی و حزبی خود هستند به هیچ وجه خبر خوبی برای تهران نیست و قطعا تاثیرات منفی بر شهر می گذارد چرا که منجر به انتخاب افرادی می شود که از کارآمدی وقدرت لازم برای اداره شهر برخوردار نیستند در حالی که فارغ از دغدغه های سیاسی می توانند انتخاب بهتری نسبت به آقایان مکارم حسینی وافشانی داشته باشند.

کنعانی مقدم با اظهار تردید در کارآیی گزینه انتخاب شده که نتیجه انتخاب سیاسی است اظهار داشت: بی شک شهردار جدید به عنوان منتخب شورای شهر سیاسی تهران از کارآیی خاص در اداره شهر برخوردار نیست, با دیده شک و تردید باید به این موضوع نگریست که آیا این فرد و حتی افرادی که نامزد بودند قادر به وارد کردن همه مسوولین در صحنه کمک به مدیریت شهری بودند و هستند؟ قاعدتا شهرداری که به روش های سیاسی بسته انتخاب می شود دست بسته است و نمی تواند با سایر مسوولین ارتباط مطلوبی داشته باشد از این  رو قاعدتا تنها باید یا با  جریان اصلاح طلبان کار کند یا کارگزاران.

 وی با بیان اینکه شهردار تهران باید به رای مستقیم مردم انتخاب شود خاطر نشان شد: بنده معتقدم شهردار تهران باید بنا به رای مستقیم مردم انتخاب شود چرا که دراین صورت دایره گزینش وسیع تر می شود و دست مردم برای انتخاب شهرداری کارآمد بازتر خواهد بود. هر چند شورا منتخب مردم است اما تهران به عنوان یک کلانشهر و ابر شهر و پایتخت جمهوری اسلامی ایران نیاز به تفاوت انتخاب شهردار با سایر شهرستان ها دارد.

کنعانی مقدم سیاسی بودن شورا را عامل تبعیت محض آنها از جریان های سیاسی اصلاح طلب عنوان کرده دراین باره افزود: هنگامی اعضای  شورای پنجم  با رای سیاسی یک لیست که عقبه آن هم مشخص است انتخاب می شوند قاعدتا متعهد به عقبه سیاسی خود متعهد هستند از این رو آنها چندان استقلال عمل و فکری ندارند, حتی اگر یک نفر از اعضای شورای شهر مخالف نظر گروه باشد به این دلیل که انتخاب آن عقبه سیاسی است در صورت اظهار نظر مخالف یقینا با بایکوت مواجه می شود.

وی در این باره افزود: از این رو با توجه به عمق و گستردگی مسئولیت شهردار تهران انتخاب شهردار نباید وابسته به مسائل سیاسی وجناحی می شدد چرا که شهردار با تمام جریان ها در ارتباط است و باید با تعامل مطلوب به شهر جان تازه ای ببخشد چرا که مدیر شهر تهران باید مدیران کشور را درگیر مسائل شهری کند. شهرداری تهران با  بیش از شصت ماموریت از جمله سازمان هایی است که کار بسیاری برای ارائه دارد, مسائل شهری و توسعه ای واز آن مهمتر موضوعات اجتماعی و فرهنگی که نیاز صد درصدی به همدلی و همراهی همه مدیران کشور دارد باید مورد توجه شهرداری باشد که فارغ از نگاه جریان های سیاسی انتخاب شده باشد.

کنعانی مقدم چنین پیش بینی کرد: به اعتقاد بنده آخرین گزینه مطلوب برای شهرداری تهران با توجه به قحط الرجال اصلاح طلبان آقای محسن هاشمی بود چرا که انتخاب اخیر ریسک دوباره ای برای جریان اصلاح طلب و حتی شهروندان تهرانی که منتظر خدمات رسانی شهرداری هستند به دنبال دارد. از این رو می توان پیش بینی کرد ممکن است شهردار جدید تهران به خاطر حواشی موجود و سهم خواهی جریان های سیاسی در کنار مشکلات اساسی در نحوه مدیریت و سختی کار مجبور به استعفاء و حتی استیضاح توسط شورای شهر شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن