دیدبان
دیدبان بررسی کرد،

خیابان یکطرفه مذاکرات نتیجه دولت روحانی

خیابان یکطرفه مذاکرات نتیجه دولت روحانی
به گزارش دیدبان؛ اکنون در شرایطی هستیم که می توان گفت که آمریکا برجام را گروگان گرفته است تا خواسته های «فرابرجامی» خود را به مسئولین کشورمان تحمیل کند در این میان اتحادیه اروپا در خصوص خواسته های آمریکا مواضع کاملا همسو گرفته است و معتقد است که ایران باید بر سر موضوعات موشکی و منطقه ای نیز مذاکره و نگرانی های 5+1 را رفع کند. البته دستگاه دیپلماتیک کشورمان همواره عنوان کرده اند که بر سر موضوعات غیر هسته ای از جمله مباحث موشکی و منطقه ای با 5+1 مذاکره نخواهند کرد.
 
فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در روزهای گذشته عنوان کرده است که به ایران تضمین نخواهیم داد اما ایران باید ضمن پایبندی به برجام، به نگرانی های اتحادیه اروپا در خصوص مسائل موشکی و منطقه نیز پاسخگو باشد. همچنین ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده است که توافق بر مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ایران با مذاکره کنندگان این کشور از قبل شروع شده است. در اینجا سوالی که پیش می آید اینکه دیپلمات های کشورمان با چه اجازه ای از مجلس شورای اسلامی، رهبری و چه منطقی با اروپایی ها بر سر امنیت کشور از قبیل مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای با اروپایی ها مذاکره کرده است و چرا با «بی صداقتی و دورویی» در مقابل تریبون ها سخن از عدم مذاکره ایران بر سر مسائل غیر هسته ای  می کنند؟
 
پاسخ این سوال را باید در اهداف و رویکرد دولت تدبیر و امید جستوجو کرد چنانچه به وعده های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 توجه کنید با این جمله مواجه خواهید شد که گفت (آمادگی دارم غیر از تحریم‌های هسته‌ای سایر تحریم‌ها را به خوبی و با قدرت بردارم). اکنون بعد یک سال از اتخابات سال 96، شواهد و قرائن نشان می دهد که دیپلمات های حسن روحانی در خصوص امنیت کشور با محوریت مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای به صورت پنهانی و با بهانه برجام با مسئولین عالی رتبه اروپایی در حال مذاکره هستند.
 
به زعم بسیاری از کارشناسان آن چیزی که امروز بعد از گذشت سه سال پایبندی کشورمان به توافق هسته ای (برجام)  مثل روز روشن شد اینکه هدف از مذاکره 5+1 با کشورمان از ابتدا مسائل هسته ای نبود؛ بلکه کشاندن مسئولین عالی رتبه کشورمان بر سر میز مذاکره و در نهایت توافق ایران با 5+1 بر سر مسائل گوناگون با هدف اخذ امتیاز از مسئولین کشورمان بود که با عملکرد و رویکرد مصالحه گر دولت حسن روحانی می توان گفت که دیپلمات های وی تاکنون توانسته اند کشورمان را در خیابان یکطرفه مذاکره و امتیاز دهی سوق دهد.
 
انتهای پیام//

محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن