دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

تحمیل خسارت مضاعف در برجام اروپایی

تحمیل خسارت مضاعف در برجام اروپایی
به گزارش دیدبان؛ برخی از مسئولین عالی رتبه کشورمان اکنون که آمریکا از برجام خارج شده است سعی دارند که در مرحله اول، اروپا را از آمریکا جدا و در ادامه به منتقدان برجام اینگونه القا کنند که برجام بدون آمریکا نیز می تواند ادامه پیدا کند؛ در صورتی که از نظر تاریخی، سیاسی، فرهنگی و از همه مهمتر اقتصادی اتحادیه اروپا در مجموعه ای به اسم غرب با آمریکا منافع مشترک و تنگاتنگ دارد. 
 
اینکه انتظار داشته باشیم که می توان بدون آمریکا، با اتحادیه اروپا به توافقاتی رسید، اشتباه است زیرا از یک سو دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تحریم های ثانویه علیه ایران اعمال خواهد شد و از سویی دیگر منافع سیاسی و اقتصادی اروپا در گرو همراهی با آمریکا است و نه کشوری مانند ایران.
 
اکنون ترامپ با «خروج سخت» از برجام، توافق هسته ای کشورمان را به بن بست رساند و کشورمان را در جایگاه متهم قرار داد؛ به گونه ای که فرصت مذاکره بین اتحادیه اروپا و مسئولین کشورمان به چند هفته کاهش یافت. به عبارت دیگر اقدام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا و اعمال تحریم ها علیه کشورمان چنان به سرعت و قوت انجام شد که اکنون فرصت مذاکره و چانه زنی اروپایی ها با مقامات کشورمان در خصوص تغییر برجام منتفی شد.
 
همان گونه که می دانید اروپا مخالف خروج آمریکا از برجام و در نهایت شکست برجام بود زیرا منافع اروپا در این است که از یک سو به تعهدات خود در برجام عمل نکند و از سوی دیگر تلاش کند تا خواسته های آمریکا مبنی بر تغییر برجام و تحمیل برجام موشکی و منظقه ای را به مقامات کشورمان تحمیل کند. بنابراین شکست مذاکرات 5+1 با ایران نمی تواند اهداف اتحادیه اروپا را تامین کند. 
باید به این نکته توجه شود که میان اتحادیه اروپا و آمریکا اختلاف راهبردی وجودی ندارند زیرا هدف هر دو تحمیل برجام موشکی و منطقه ای به مسئولین کشورمان است ولی در عمل اختلافات تاکتیکی وجود دارد یعنی آمریکا به خروج سخت از برجام و اعمال تحریم های همه جانبه همراه با افزایش تهدیدات نظامی معتقد است ولی اتحادیه اروپا به دنبال نگه داشتن مسئولین کشورمان بر سر میز مذاکره با هدف اخذ امتیازهای مضاعف است.
 
بنابراین هدف مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا، مهار هسته ای، اقتصادی، نظامی و سیاسی کشورمان است که آمریکا با رویکرد سخت و اتحادیه اروپا با رویکرد نرم تلاش می کنند تا به این هدف مشترک برسند اما نکته ای که مورد غفلت مسئولین کشورمان به ویژه دستگاه دیپلماسی دولت تدبیر و امید قرار گرفته است اینکه تیم مذاکره کننده دولت حسن روحانی معتقد است که اکنون می تواند با اروپایی ها به توافقی رسید تا برجام بدون آمریکا ادامه یابد.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن