دیدبان
مجید صفاتاج

پیامدهای وخیم انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس

پیامدهای وخیم انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس

به گزارش دیدبان،مقامات آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند که تصمیم انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت‌المقدس در روز 14 مِی (24 اردیبهشت ماه) عملیاتی خواهد شد. این درحالی است که روز 14 مِی در واقع هفتادمین سالروز فاجعه اشغال اراضی فلسطینیان توسط صهیونیست ها محسوب می شود. آمریکا درحالی این اقدام را انجام می دهد که احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی مختلف در فلسطین از گروه های مقاومت گرفته تا گروه های سازشکار، نسبت به تصمیم ایالات متحده اعتراضات گسترده ای کرده اند. به عنوان نمونه می توان به مواضع جنبش مقاومت اسلامی (حماس ) ا شاره کرد. «عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس نیز در بیانیه ای عنوان کرده است: «اقدام واشنگتن مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس هرگز به رژیم صهیونیستی مشروعیت نخواهد بخشید و منجر به تغییر واقعیت ها و آثار تاریخی قدس نخواهد شد. این اقدام نقض آشکار قوانین بین المللی و ناقض همه معاهدات بین المللی در مورد بیت المقدس است».

 جنبش جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی، تاکید کرد که انتقال سفارت آمریکا به قدس در هفتادمین سالروز اشغال فلسطین به مثابه بی توجهی مقامات ایالات متحده به تجاوزات و جنایات علیه ملت فلسطین و سراسر امت اسلامی و عربی است. این جنبش تأکید کرد که این تصمیم غیرقانونی و باطل است و ثابت می‌کند که آمریکا در تهدید ثبات و امنیت منطقه و حمایت از تروریسم دست دارد. اما همانطور که پیشتر گفته شد، نه تنها گروه های مقاومت که گروه های سازشکاری همچون تشکیلات خودگردان فلسطین نیز به تصمیم ایالات متحده برای انتقال سفارتش به بیت المقدس معترض بوده و آن را بارها محکوم کرده اند. تمامی این ها در حالی است که سلسله تظاهرات های بازگشت که از آن به عنوان انتفاضه جدید ملت فلسطین در برابر تجاوگری های صهیونیستها یاد می شود همچنان ادامه دارد و تل آویو بیم آن را دارد که با انتقال سفارتش به قدس اشغالی، این تظاهراتها ابعاد تازه تری به خود بگیرد.

رخوت و جمود در مواضع جهان عرب

بیش از هفتاد سال از اشغال اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی سپری می شود و در طول این مدت کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران بوده اند که همواره قلبشان برای قدس می تپیده و تلاش کرده اند تا قدس اشغالی را به پیکره اسلامی خود برگردانند. لذا تصمیم ایالات متحده آمریکا برای انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس موجبات جریحه دار شدن احساسات افکار عمومی را فراهم کرده و درد دیگری را به آلام جهان اسلام اضافه کرده است. نکته تأسف بار تر آن است که ایالات متحده آمریکا در شرایطی قصد دارد سفارت خود در تل آویو را به بیت المقدس منتقل کند که رژیم های عربی مدتی است یکی پس از دیگری پروسه بهبود روابط خود با صهیونیستها را کلید زده اند. همین چند روز پیش بود که صهیونیستها جشنی را در یکی از هتل های شهر قاهره برگزار کردند و نکته قابل تأمل اینجاست که در جریان این جشن، مسئولان مصری و نمایندگانی از پارلمان آن حضور داشتند.

این وضعیت مصری است که روزگاری کانون اصلی و محور اصلی و پیشانی جبهه عربی در مقابل رژیم صهیونیستی بود. از سوی دیگر، باید به عربستان سعودی اشاره کرد که در این روزها خبر های زیادی پیرامون عزم آن برای خرید سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» برای مقابله با موشک های شلیک شده توسط نیروهای یمنی، به گوش می‌رسد. لذا این شرایطی است که ما از آن تحت عنوان «رخوت و جمود» کشورهای جهان عرب در قبال مسأله فلسطین یاد می کنیم. شک نکنید که به دلیل اتخاذ همین مواضع مذبوحانه توسط کشورهای عربی در قبال رژیم صهیونیستی، مقامات آمریکایی روزی را برای انتقال سفارتشان به قدس اشغالی معین کردند که روز مصیبت برای فلسطینیان است.

عملیات های شهادت طلبانه در دستور کار

به نظر می رسد که صرف نظر از مواضع بسیار سست کشورهای عربی مانند مصر، عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال رژیم صهیونیستی، از این پس شاهد موج عظیمی از عملیات های شهادت طلبانه توسط گروه های مقاومت فلسطین علیه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست باشیم. این نکته مهم و راهبردی را نیز در نظر داشته باشید که پس از واکنش قاطعانه نیروهای سوریه به تجاوزهای نظامی مکرر رژیم صهیونیستی و سرازیر شدن دهها موشک نیروهای مقاومت سوریه به مواضع صهیونیستها در جولان اشغالی، وضعیت امنیتی این رژیم در حال حاضر کاملا متزلزل و شکننده است. برهمین اساس، عملیات های شهادت طلبانه در شرایطی که به ویژگی های آن اشاره شد، می تواند موفقیت دوچندانی را برای محور مقاومت در فلسطین محقق سازد؛ به ویژه اینکه زمان انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به بیت المقدس نیز خود یک عامل تحریک کننده بزرگ خواهد بود و صهیونیستها از انتخاب این زمان بسیار متضرر خواهند شد و خسارت خواهند دید.

در همین حال، باید گفت که «قیام مسلحانه» فلسطینیان علیه رژیم صهیونیستی به دنبال عملیاتی شدن انتقال سفارت به بیت المقدس تنها در گروه های مقاومت محدود و محصور نمی شود بلکه نیروهای خودجوش مردمی را نیز دربر خواهد گرفت و این کاملا به ضرر صهیونیستها و متحدان آمریکایی آنهاست. از آنجایی که این احتمال وجود دارد که صهیونیستها به دلیل سلسله تجاوزهای نظامی خود به خاک سوریه بار دیگر مورد هجوم موشکی این کشور قرار گیرند، لذا پر واضح است که ورود آنها به نبرد با مقاومت در دو جبهه بسیار سخت خواهد بود. این نکته ای است که شاید آنها خود، آن را در نظر بگیرند.

انتقال سفارت؛ مشروعیت زایی نمی کند

صهیونیستها با وجود گذشت بیش از هفتاد سال یعنی از سال 1948 تاکنون همچنان نتوانسته اند برای خود مشروعیت کسب کنند و مشروعیتشان با وجود گذشت این مدت طولانی همچنان زیر سؤال قرار دارد. ایالات متحده آمریکا و متحدان غربی ـ عربی آن در طول این مدت زمان طولانی نتوانسته اند به اسرائیل مشروعیت عمومی و همگانی اعطاء کنند. بنابراین، تلاش هایی که باهدف مشروعیت زایی برای رژیم صهیونیستی از رهگذر انتقال سفارت آمریکا به قدس انجام می شود، همچون تلاش های هفتاد سال گذشته است که به نتیجه مورد نظر نخواهد رسید. اظهارات قلدرمآبانه مقامات آمریکایی در سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان نیز که می گویند هیچکس نمی تواند با اسرائیل درگیر شود هم نمی تواند برای اسرائیل مشروعیت به ارمغان آورد.

این اقدامات آمریکا جهت مشروعیت زایی برای رژیم صهیونیستی نه تنها نتیجه مطلوبی را به دنبال نداشته است بلکه نتیجه عکس نیز داده است. امروز حتی ملت های اروپایی و دیگر ملت ها نیز نسبت به صهیونیستها بیش از پیش متنفر شده اند. ما می بینیم زمانی که یک مسافر به عنوان مثال در کشور کانادا به زبان عبری سخن می گوید، یک راننده تاکسی خشمگین می شود و او را پیاده می کند. لذا موج تنفر و انزجار از صهیونیستها در نزد ملت ها بیش از پیش فراگیر شده است. همین حمایت های تمام قد آمریکایی ها از رژیم صهیونیستی و تحریک این رژیم به انجام اقدامات هنجارشکنانه موجب شده تا موج تنفر اروپایی ها از صهیونیستها افزایش پیدا کند.

فاز جدید انتفاضه کلید می خورد

بدون هیچگونه تردیدی باید گفت که با اقدامات تحریک آمیز آمریکایی ها همچون مسأله انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس، انتفاضه اخیر فلسطینیان که در تظاهرات بزرگ بازگشت تجلی پیدا کرده، وارد فاز جدیدی خواهد شد. در صورت انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس بدون شک موج تنفر از صهیونیستها بیش از پیش شهرهای اشغالی فلسطین را درمی نوردد و در کرانه باختری نیز همچون قدس اشغالی فراگیر می شود. انتفاضه با واکنش قاطعانه گروه های مقاومت به رژیم صهیونیستی شعله ورتر نیز خواهد شد. ما دیدیم که در جریان حمله موشکی سوریه به اسرائیل تمامی گروه های مقاومت فلسطین از این حمله استقبال کردند؛ این نشان می دهد که این گروه از نشان دادن یک واکنش مشابه در شرایط سخت، ابایی ندارند. لذا به طور کلی وضعیت به گونه ای پیش می رود که شرایط برای وقوع انتفاضه ای جدید کاملا مهیاست.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»