دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

روحانی و سراب برجام اروپایی

روحانی و سراب برجام اروپایی
به گزارش دیدبان؛ کشورمان باوجود پایبندی حدود سه‌ساله به توافق هسته‌ای (برجام) نتوانست به همه خواسته‌های خود یعنی لغو تحریم‌ها در برجام برسد. در این میان آمریکا و اروپا همواره با مانع‌تراشی‌های مکرر از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند این در حالی است که کشورمان همه تعهداتش را در برجام اجرا کرد. به‌زعم بسیاری از کارشناسان عدم اجرای متناظر تعهدات برجام، موضوعی بود که موجب «دبه کردن» غربی‌ها بود. به عبارت دیگر مسئولین کشورمان در اجرای تعهدات، زودتر از موعد مقرر و بدون توجه به توصیه رهبری، خواسته‌های اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها را اجرا کردند.
 
البته عدم اجرای تعهدات برجام از سوی اروپایی‌ها را نمی‌توان صرفاً نقض برجام دانست زیرا در متن برجام و در قسمت چگونگی لغو تحریم‌ها علیه کشورمان، آن‌چنان لغو تحریم‌ها کلی و مجمل بیان شده است که در تفسیر بین‌المللی، نمی‌توان اروپایی‌ها را ناقض برجام دانست. به عبارت دیگر اروپایی‌ها معتقدند که بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌ها خصوصی هستند و دولت نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به همکاری با ایران کند زیرا منافع آن‌ها در جهت پیروی از سیاست‌های آمریکا است.
 
 هرچند رویکرد اروپایی‌ها در قضیه برجام و عدم لغو کامل تحریم‌های پولی و بانکی قابل تأمل است اما سؤالی که پیش می‌آید اینکه چگونه دیپلمات‌های کشورمان به این موضوع مهم در متن برجام بی‌توجهی کردند و برجام نتوانست تحریم‌ها را کاملاً لغو کند و اکنون که آمریکا از برجام خارج شده است و دستور بازگشت تحریم‌ها را صادر کرده است، چطور می‌توان انتظار داشت که بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی اروپایی جهت همکاری با کشورمان تمایل داشته باشند؟ و چگونه می‌توان انتظار داشت که در فضای بازگشت تحریم‌ها و تهدیدات همه‌جانبه آمریکا، فعالین اقتصادی خارجی به‌ویژه اروپایی در کشورمان سرمایه‌گذاری کنند؟
 
از سویی دیگر علیرغم اینکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرده است که ایران در برجام می‌ماند ولی موج جدید تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا با ولی‌الله سیف، ادامه دارد. نکته‌ای که قابل تأمل اینکه رئیس بانک مرکزی مکرراً گفته بود که «دستاورد برجام تقریباً هیچ است» و همواره از عدم لغو کامل تحریم‌های پولی و بانکی معترض بود. حال باید دید که دولت تدبیر و امید در فضای جدید توافق هسته‌ای بدون آمریکا (بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه) چگونه می‌خواهد برای برجام دستاوردسازی و از توافق هسته‌ای که سه سال کشور را به سمت بی‌راهه برد، دفاع کند؟ و اساساً هدف حمایت حسن روحانی و تیم اش از برجامی که تاکنون سرتاسر خسارت بوده است، چیست؟
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن