دیدبان
علی کارگر

ضرورت همدلی و همزبانی در تحریم تلگرام

ضرورت همدلی و همزبانی در تحریم تلگرام

به گزارش دیدبان،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در دومین روز سفر به خراسان رضوی در نشست شورای اداری این استان در موضوع شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گفت: «ما نمی توانیم چون برخی موارد از فضای مجازی شکل می گیرد آن را تعطیل کنیم... به عنوان مثال ممکن است فردی از بنزین خریداری شده از پمپ بنزین ها برای سوزاندن خودش یا آسیب رساندن به جای دیگر استفاده کند. نمی توان همه پمپ بنزین های کشور را تعطیل کرد، چون پمپ بنزین که عامل جنایت نیست... می پذیرم که عده ای در فضای مجازی گاهی لحن های ناجوری داشته و حتی در انتقاد از دولت لحن تخریبی دارند، حتی فحش هم می دهند و مسلما خوشمان نمی آید اما نمی توان ارتباط مردم را با فضای مجازی قطع کرد. هرچند در فضای مجازی حرف هایی گفته می شود که خوشایند نیست اما اجازه دهید مردم نفس بکشند و این قدر آنان را اذیت نکنید.»

این بخش از سخنان رئیس جمهور بازتاب نسبی در رسانه ها و نشریات نزدیک به دولت داشت به گونه ای که روزنامه امین و همبستگی تیتر یک خود را به این موضوع اختصاص دادند ولی نشریات مطرح و پر مخاطب این جریان ترجیح دادند نسبت به این موضوع سکوت کنند. دلیل این موضوع به تناقض در سخنان رئیس جمهور برمی گردد. آقای روحانی در حالی از فیلترینگ تلگرام به شدت انتقاد می کند که دکتر فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی و منصوب رئیس جمهور از فیلتر شدن این پیام رسان حمایت می کند و حتی عنوان نموده است که دولت با این کار موافق است. خطرات ناشی از تلگرام که باعث فیلتر شدن این پیام رسان در بسیاری از کشورها از جمله روسیه و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی شده است کشور و ملت ایران را نیز تهدید می کند. این تهدید زمانی بیشتر می شود که رئیس تلگرام روابط بسیار عمیق و دوستانه ای با بزرگترین دشمن ما یعنی رژیم صهیونیستی دارد. علاوه بر این، تلگرام حاضر به پذیرفتن قوانین و مقررات ایران برای فعالیت در کشور ما نشد و چهار خواسته دولت که توسط شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود را در عمل نپذیرفت. مقایسه تهدیدات این رسانه با تهدیدات پمپ بنزین مقایسه دقیق و معناداری نیست!

آقای رئیس جمهور در حالی از فیلترینگ تلگرام انتقاد می کند که این اقدام، تصمیم نظام و همه مسئولین بوده است و شیوه معمول برای اعمال چنین محدودیت هایی از طریق دستگاه قضایی است. در آمریکا، روسیه و دیگر کشورها نیز اعمال چنین محدودیت هایی توسط دستگاه قضایی صورت می گیرد. صحبت های آقای سیف در مجلس شورای اسلامی و دکتر فیروزآبادی با رسانه ها در مورد خطرات اقتصادی تلگرام حاکی از آن است که دولت نیز از این موضوع استقبال می کند. در چنین شرایطی انتظار می رود همه مسئولین در حمایت از عقلانیت و تدبیر نظام غبار تردید را از افکار عمومی بزدایند نه اینکه با القاء وجود اختلاف در بین مسئولین، مردم را نسبت به همدلی مسئولین در حل مشکلاتشان ناامید کنند. این در حالی است که آقای روحانی در همین سفر یک روز قبل از این درخواست وحدت مسئولین در این مقطع را داشت!

نکته سوم در تحلیل این بخش از سخنان رئیس جمهور به فضای تنفس مردم برمی گردد. آقای روحانی بهتر از هرکسی می داند که نوسان شدید قیمت ارز و طلا چه تأثیراتی عمیقی بر معیشت مردم گذاشته است. تورم شدید در یک ماه گذشته باعث شده است مسئولین دولت که همواره با اعلام نرخ تورم، افتخار حسن عملکرد دولت در کنترل آن را به اطلاع مردم می رساندند امروز سکوت را ترجیح دهند. بیکاری جوانان امروز نفس مردم را بریده است. در حالی که کالای قاچاق به صورت گسترده و از مبادی رسمی وارد کشور می شود محدود کردن کولبران نفس مردم را به شماره انداخته است. نگرانی های عمده مردم که به تعبیری تنفس را بر مردم سخت کرده است به زندگی و معیشت آنها بر می گردد. لذا این قبیل موضع گیری ها را تنها با یک جمله می توان تحلیل کرد و آن فرافکنی دولت برای فرار از پاسخگویی به مردم است.

پایگاه بصیرت

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه