دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

ناهماهنگی در درون نظام منشاء شکست برجام

ناهماهنگی در درون نظام منشاء شکست برجام
به گزارش دیدبان؛ خروجی برجام تاکنون به زعم مسئولین آمریکا به ویژه دونالد ترامپ این بود که ایران به دنبال بمب هسته ای است و با چنین توافقی نمی توان از دستیابی ایران به بمب هسته ای جلوگیری کرد. همچنین آمریکایی ها معتقدند که توافق هسته ای منجربه ناامنی مضاعف در خاورمیانه و حمایت از گروه های تروریسی از سوی ایران شده است. البته این دست از اتهمام زنی ها علیه ملت و دولت کشورمان همواره از سوی آمریکا و با همراهی اروپایی ها طی 40 سال گذشته به صورت مکرر وجود داشته است و ادامه خواهد داشت. نکته مهم آنجاست که دولت تدبیر و امید به سکان داری حسن روحانی معتقد بود که می توان با اعتمادسازی و مذاکره برد-برد، دشمنی آمریکا و اروپا نسبت به کشورمان را کاهش و در گام نخست تعاملات سیاسی و اقتصادی کشورمان را با اروپا و در گام های بعدی با آمریکا را ایجاد و افزایش داد.
 
بدون شک گره زدن همه مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم به تحریم ها استراتژی اشتباه دولت حسن روحانی بود زیرا دستاوردهای دولت تدبیر و امید در خصوص توافق هسته ای آنچنان بزرگ نمایی شد که برجام مانند فرشته نجات بخش اقتصاد ایران در ذهن مردم نفوذ کرد. حتی با اعلام خبر برجام، قشری از مردم به خیابان ها آمدند و اقدام به شادی و پای کوبی کردند، بی آنکه بدانند که تحریم ها فلج کننده آمریکا علیه کشورمان طی سه دهه شکل گرفته است و یک شبه از بین نخواهد رفت و حتی چنانچه تحریم ها لغو شود، سوء مدیریت، فساد، تبعیض و رانت خواری آنچنان در سیستم اجرایی و دیگر بخش های کشور رسوخ کرده است که اجرای برجام و لغو کامل تحریم ها در بهترین حالت فقط بر 10 الی 15 درصد اقتصاد کشورمان تاثیر خواهد گذاشت.
 
واقعیت این است بیش از این نمی توان عملکرد مسئولین دولتی را «ماله» کشید و همچنان برجام را یکی از دستاوردهای مثبت نظام محسوب کرد؛ زیرا 12 سال مذاکره به همراه سه سال تن دادن به توافق هسته ای به میزانی خسارت بر پیکره اقتصاد و فرهنگ کشور وارد کرده است که تا سالیان سال نمی توان این آسیب های اقتصادی و اجتماعی را جبران کرد. 
 
بسیاری از مردم به برجام که از سوی نظام با محوریت دولت و مجلس و با تائید شورای نگهبان و رهبری صورت گرفت، دلخوش بودند و آینده سیاسی و اقتصادی کشور را در گرو برجام می پنداشتند اما اکنون که برجام با بدعهدی 5+1 روبه رو و در نهایت با خروج آمریکا به بن بست رسید، نمی توان پاسخگویی ناشی از تضعیف منافع ملی را صرفا به سمت دولت برد زیرا همه قوای و در راس آن رهبر انقلاب باید به خروجی و عملکرد نظام و تعهدات کشور پاسخگو باشند.
 
 البته آیت الله خامنه ای نیز به اجرای برجام نقد داشتند و معتقدند که چنانچه توصیه های ایشان ملاک عمل قرار می گرفت، دیگر شاهد تحمیل خسارت های ناشی از لغو برجام نبودیم اما سوالی که پیش می آید اینکه چه قوه ای یا نهادی مسئول نظارت بر عملکرد مذاکرات هسته ای دولتمردان به ویژه دیپلمات های کشورمان بودند و اکنون که برگ برنده ایران در برجام سوخته است چه شخص یا نهادی باید پاسخگو باشد؟
 
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن