دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

برجام در گروگان آمریکا همراه با وقت کشی اروپا

برجام در گروگان آمریکا همراه با وقت کشی اروپا
به گزارش دیدبان؛ تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج آمریکا از برجام موجب شد تا در یک نگاه اول و سطحی، فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه مسئولین ارشد پنج کشور دیگر با چشم تردید به ادامه برجام بنگرند. البته بسیاری از مسئولین اروپایی به همراه چین و روسیه نیز صرافا با ابراز تاسف از خروج آمریکا از توافق هسته ای، به ادامه برجام تاکید داشتند. اما سوالی که پیش می آید اینکه آیا قرار است که برجام مانند سه سال گذشته ادامه یابد یا در چهارچوب اخذ ضمانت از پنج کشور دیگر، برجام به صورتی ادامه یابد که منافع کشورمان به صورت کامل تامین و تضمین شود؟
 
واقعیت این است که اروپا بدون همراهی آمریکا نمی تواند برجام را ادامه دهد زیرا منافع مشترک بین اروپا و آمریکا آنچنان ناگسستنی است که اتحادیه اروپا نمی تواند مستقلا و بدون همراهی آمریکا، برجام را ادامه دهد؛ چه برسد که بخواهد به مسئولین عالی رتبه کشورمان تضمین نیز بدهد.
 
 به زعم بسیاری از کارشناسان خروج آمریکا و تلاش اروپا برای نگه داشتن ایران در برجام با وجود اعمال تحریم های ثانویه از سوی آمریکایی ها، یک سناریو جدید با رویکرد وقت کشی و با هدف کاهش تاثیرات واکنش ایران در صورت شکست برجام است. به عبارت دیگر هر یک از طرفین توافق هسته ای که سریعتر از برجام خارج شود و اقدامات و برنامه های خود را عملیاتی کند، مدیریت میدان را به دست خواهد گرفت. این درحالی است که دولتمردان حسن روحانی بدون برنامه و طرحی مشخص، همچنان به دنبال ادامه اجرای برجام و مذاکره با اروپایی ها هستند.
 
نکته ای که باید به آن توجه کرد اینکه در زمانی که آمریکا در برجام حضور داشت بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی کشورهای غربی تمایلی جهت حضور در کشورمان جهت سرمایه گذاری نداشتند. همچنین بسیاری از بانک های اروپایی از همکاری با فعالین اقتصادی کشورمان، شانه خالی می کردند و زمانی که مسئولین دستگاه دیپلماسی کشورمان به نقض مکرر روح و متن برجام و در نهایت رفتار آمریکایی ها و اروپایی معترض می شدند با این جواب می رسیدند که «بانک ها و شرکت ها در اروپا و آمریکا به صورت خصوصی اداره می شوند و دولت نمی تواند آنها را مجبور به همکاری اقتصادی با ایران کند» البته این موضوع ناشی از کم کاری دیپلمات های کشورمان است زیرا در متن برجام بندهای لغو تحریم ها آنچنان کلی بیان شده است که در مقام تفسیر، نمی توان 5+1 را مجبور کرد که به برجام متعهد باشند.
 
حال برجام با عملکرد حدود سه ساله خود نشان داد چه میزان می تواند بر اقتصاد کشورمان تاثیر گذار باشد و اکنون که آمریکا از برجام خارج و تحریم های همه جانبه اقتصادی علیه کشورمان برگشته است، افزایش فشارهای اقتصادی همراه با تهدیدات نظامی دور از ذهن نیست اما متاسفانه در این فضای حساس و سرنوشت ساز، دیپلمات های دولت تدبیر و امید پذیرفتند ملت ایران متحمل تحریم های اقتصادی مضاعف بشوند اما از اجرای یکطرفه برجام همراه با مذاکره و مصالحه با اروپایی ها دست نکشند.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن