دیدبان
33 سال پیش در چنین روزی

بخشش زمین های موروثی امام به فقرای خمین

 بخشش زمین های موروثی امام به فقرای خمین

دیدبان؛
رخدادهای 19 اردیبهشت 64

چکیده:

    امام خمینی اراضی موروثی خود را به افراد بی بضاعت در شهر خمین بخشیدند.

 

    چاه شماره 5 نوروز به همت کارگران و متخصصان ایرانی مهار شد.

 

    آیت الله صانعی: تعلیم قرآن باید توام با حاکمیت ولایت فقیه و مجری شایسته باشد.

 

    ستاد تبلیغات جنگ: آمریکا مواد اولین تولید سلاح های شیمیایی را در پوشش مواد کشاورزی به عراق می فرستد.

 

بخشش زمین های موروثی امام به فقرای خمین

امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران طی مرقومه ای حجت الاسلام و المسلمین جلالی خمینی امام جمعه خمین را مامور کردند مقدار زمینی که از ارثیه پدری برایشان به جای مانده است را به تشخیص خود بین افراد کم بضاعت و بدون مسکن در شهر خمین تقسیم کنند.

به گفته حجت الاسلام جلالی خمینی مقدار زمینی که از ارثیه پدری برای حضرت امام باقی مانده است حدود 8 هزار متر مربع است که سابقا در حومه شهر جزو زمین های کشاورزی محسوب می شد و در حال حاضر به علت توسعه شهر قابلیت تبدیل به منطقه مسکونی را پیدا کرده است. بر اساس این گزارش حضرت امام چندی پیش در جریان این امر قرار گرفتند و امام جمعه خمین را مامور کردند که این زمین ها را بین فقرا تقسیم کند و به تملیک آنان درآورد. عواید این زمین ها در همان زمان نیز بین مستمندان توزیع می شد.

 

مهار چاه شماره 5 نوروز به همت متخصصین داخلی

 به فضل الهی و همت کارگران و متخصصین متعهد نفت فلات قاره پس از 5 ماه تلاش شبانه روزی چاه شماره 5 نوروز مهار شد.

مهندس آقائی معاون وزیر نفت و مدیر عامل فلات قاره ایران درباره مهار چاه شماره 5 نوروز گفت:  بواسطه توانایی نیروهای ایرانی در بستن چاه شماره 5 نوروز پیشنهاد مسدود کردن این چاه از ابتدا به شرکت های خارجی داده نشد و کارگران و متخصصین متعهد جمهوری اسلامی خود پیشقدم برای مهار آن شدند. وی افزود: مسدود کردن این چاه با امکانات فلات قاره ایران و با کمترین هزینه صورت گرفت. به گفته وی به واسطه جنگ تحمیلی غواصان و دست اندرکاران مهار چاه ناچار بودند در شب عملیات را دنبال کنند تا از گزند دشمن در امان باشند. معاون وزیر نفت افزود: در طول عملیات مسدود کردن چاه شماره 5 در اثر حمله موشکی رژیم صدام به کارگاه تعمیرات خارک 9 نفر از کسانیکه در ساخت و تهیه وسایل مورد نیاز فعالیت داشتند شهید شدند.

بر اساس این گزارش گروه مهار کننده چاه شماره 5 دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کردند. نماینده امام در شورای عالی دفاع در این دیدار با تمجید از فعالیت این گروه گفت: نفس حضور در منطقه و کارکردن در تیررس دشمن و حساسیتی که دشمن روی این جریان دارد شجاعت فوق العاده ای را نشان می دهد.(2)

 

آغاز به کار مجمع اساتید و قاریان قرآن کریم

هفتمین مجمع قاریان و اساتید قرآن کریم با حضور حدود 400 نفر از برادران و خواهران در محل سازمان تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد.

آیت الله صانعی دادستان کل کشور در مراسم آغاز به کار این مجمع ضمن بر شمردن خصوصیات تعلیم و تعلم، حفظ و ثواب تعلیم دادن قرآن گفت: تعلیم قرآن باید در کنار و توام با حکمیت ولایت فقیه و مجری شایسته باشد. وی گفت: تمام قوانین حیات بخش جامعه به نحوی در قرآن تدوین شده لکن مجری باید مجری شایسته باشد. نباید در یاد دادن قرآن فرد را آنقدر در مسائل فرو ببریم تا او از واجبات یومیه و وظایف اسلامی خودش بماند.(3)

 

همکاری آمریکا و عراق در تولید سلاح شیمیایی

رژیم عراق بخش عمده ای از مواد شیمیایی لازم برای تهیه سلاح های شیمیایی را تحت عنوان مواد کشاورزی از آمریکا خریداری می کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی و بر اساس اسنادی که در اختیار ستاد تبلیغات جنگ قرار گرفته است رژیم عراق در مناقصه ای که در 16 آبان 63 به منظور خرید مواد کشاورزی انتشار داد از شرکت های آمریکایی خواسته بود مواد شامل دیازینون، مالایتون، یوال وی  را بر اساس درصدهای درخواستی برای عراق تهیه کنند. از ترکیب مواد فوق به نسبت های مختلف می توان گازهای شیمیایی سمی را تهیه کرد. به این ترتیب کاملا روشن است که آمریکا یکی از تامین کنندگان اصلی مواد شیمیایی برای عراق در پوشش صدور مواد کشاورزی نقش اساسی را بازی می کند. گفتنی است ستاد تبلیغات جنگ قبلا نیز ارسال 2 هزار کیلو گاز خردل از سوی آمریکا به عراق را افشا کرده بود.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 19 اردیبهشت 64، ص 1
2. کیهان، 19 اردیبهشت 64، ص 3
3. جمهوری اسلامی، 19 اردیبهشت 64، ص 12
4. اطلاعات، 19 اردیبهشت 64، ص 2

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟