دیدبان
امین حطیط

انتخابات لبنان و شکست تئوری «درهای بسته شهرهای بزرگ به روی مقاومت»

انتخابات لبنان و شکست تئوری «درهای بسته شهرهای بزرگ به روی مقاومت»

به گزارش دیدبان،انتخابات پارلمانی لبنان در روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه جاری در نقاط مختلف این کشور برگزار شد. برگزاری این انتخابات در شرایطی اتفاق افتاد که برخی طرف‌های خارجی خواستار تحریم آن توسط مردم لبنان بودند. با این حال، انتخابات در لبنان به خوبی برگزار شده و نتایج آن به صورت غیررسمی اما قابل اتکاء نیز در رسانه های مختلف انتشار یافته است. آخرین اخبار حاکی از پیروزی قاطع لیست مقاومت در جنوب لبنان است. این درحالی است که در دیگر مناطق لبنان نیز لیست مقاومت توانسته رأی شمار زیادی از مردم را به خود اختصاص دهد. در نقطه مقابل اما جریان غربگرای «المستقبل» به رهبری سعد الحریری متحمل شکست سنگینی شده است. این جریان طبق آخرین گزارش های منتشر شده، برخلاف ادوار گذشته انتخابات، کرسی های کمتری را به خود اختصاص داده است. اظهارات اخیر «سعد الحریری» و ابراز نگرانی وی از نتایج انتخابات ، خود به تنهایی مؤید این مدعاست.

واقعیت این است که انتخابات پارلمانی سال 2018 لبنان به دلیل تأثیرات زیاد آن بر سِیر تحولات داخلی کشور، مورد اهتمام طرف های منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است. درست به همین دلیل است که بسیاری از طرف های خارجی از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات، دخالت های گسترده خود را کلید زدند. حکام کشورهای حاشیه خلیج فارس با اختصاص مبالغ هنگفت به لیست های همسو با خود در انتخابات پارلمانی لبنان، عملا در انتخابات مداخله کردند. شیخ نشینان عرب با هدف به زیر کشیدن لیستِ مقاومت و ممانعت از پیروزی آن در انتخابات، چنین اقدامی را صورت دادند.

اذعان صهیونیسم به افزایش قدرت حزب الله

همانطور که گفته شد، در جریان انتخابات پارلمانی لبنان شاهد دخالت های خارجی بودیم که در قالب ارائه حمایت های مالی به برخی لیست های انتخاباتی ظهور و بروز پیدا کرد. در واقع، هدف اصلی از این دخالت های خارجی، تحقق نقشه کلان نیروهای بیگانه برای تکمیل پازل «جنگ همه جانبه و تمام عیارِ» سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه مقاومت بوده است. در عرصه های نظامی و میدانی همانگونه که همگان می دانند، این آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که به عنوان طلایه داران مبارزه با مقاومت ـ به صورت مستقیم و غیر مستقیم ـ قرار گرفته اند.

از آنجایی که این انتخابات اهمیت بسیار زیادی برای دشمنان مقاومت و در رأس آنها رژیم صهیونیستی داشته، مقامات این رژیم و همچنین رسانه های جیره خوار وابسته به آن همواره به بحث و بررسی نتایج حاصل از آن پرداخته اند؛ مسأله ای که البته هیچ ربطی به آنها ندارد. در همین ارتباط، یکی از وزرای رژیم صهیونیستی صراحتا اذعان کرد: «نتایج انتخابات پارلمانی در لبنان ضمن تقویت قدرت حزب الله در لبنان، گرفتاری بزرگی برای ایالات متحده در این کشور ایجاد کرد». این درحالی است که یک وزیر صهیونیست دیگر نیز درخصوص این انتخابات می گوید: «در انتخابات پارلمانی، لبنان و حزب الله هر دو به یک اندازه منتفع شدند». این اظهارنظرهای صریح و بی‌پرده مقامات رسمی صهیونیستی حاکی از چشیدن طعم تلخ نتایج انتخابات توسط آنهاست. ما پیشتر هم پیش بینی می کردیم نتایج انتخابات لبنان به نحوی رقم بخورد که تغییر استراتژیک دیگری را در کشور بوجود آورد که یک سَر آن به مقاومت متصل می شود و یک سر دیگر آن نیز تقویت پروژه استقلال دربرابر بیگانگان و پروژه‌های تجاوزکارانه و خصمانه را شامل می شود.

انتخابات به مثابه همه پرسی درباره مقاومت

 اگر از انتخابات پارلمانی اخیر در لبنان به عنوان یک همه پرسی درباره خط مقاومت در کشور یاد شود، سخن بیراهی نیست. نتایج این انتخابات نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان محور جنوبی لبنان به گفتمان مقاومت اعتقادی راسخ دارند، چراکه لیست مربوط به محور مقاومت در جنوب لبنان آراء صد در صد شرکت کنندگان را به خود اختصاص داد و مردم نیز برای جشن و پایکوبی به خیابان ها ریختند. این درحالی است که مخالفان گفتمان مقاومت حتی نتوانستند یک سومِ کرسی های پارلمان را از آن خود کنند و این بدان معناست که اکثریت ملت لبنان به گزینه مقاومت و معادله «ارتش، ملت، مقاومت» پایبند هستند. لذا مسأله ای که وجود دارد این است که از این پس و با توجه به نتایج انتخابات به نفع مقاومت، دیگر هیچکس نخواهد توانست در معادله فوق الذکر تشکیک کند.

بی تفاوتی به سوریه؛ یک جنایت ملی

نتایج کنونی انتخابات لبنان همچنین این واقعیت را به اثبات رساند که مخالفان حضور مقاومت مردمی لبنان در سوریه با فرافکنی های خود علیه مقاومت و همچنین شعارهایشان برای ایجاد جدایی میان لبنان و سوریه، در واقع مرتکب یک «جنایت ملی» شده اند. چراکه امروز با آراء ملت لبنان مشخص شد که مخالفت ها برای جدا کردن سوریه و لبنان از یکدیگر، با آنچه که جامعه لبنانی به دنبال آن است به کلی مغایرت دارد. برهمین اساس، انتظار از دولتی که پس از تشکیل پارلمان، کار خود را آغاز خواهد کرد این خواهد بود که در روابط با سوریه یک بازنگری سریع و فراگیر داشته باشد و برای همیشه روی سیاست «دور نگاه داشتن لبنان از سوریه» خط بطلان بکشد.

شکست استراتژی ضد مقاومتیِ «المستقبل»

در انتخابات پارلمانی لبنان همچنین استراتژی ضد مقاومتیِ «المستقبل» با شکست سنگینی مواجه شد. از سال 2005 تاکنون جریان المستقبل راهبرد تحریک افکار عمومی علیه محور مقاومت در لبنان را در دستور کار خود قرار داده است. سیاستی که المستقبل برای مواجهه با حزب الله همواره بدان متوسل شده، تحریک احساسات فرقه ای و طایفه ای مردم بوده که نتایج انتخابات ثابت کرد این سیاست، هزینه سنگینی را به المستقبل تحمیل کرده است. در نتیجه این سیاستِ ضد مقاومتی المستقبل، محور مقاومت در لبنان به یکی از بهترین نتایج خود در انتخابات پارلمانی دست یافته است. شکست دیگری که المستقبل در جریان این انتخابات متحمل شد این بود که تئوری «درهای بسته شهرهای بزرگ به روی حزب الله» با شکست سختی مواجه شد. جریان المستقبل همواره تلاش داشته تا اینگونه القاء کند که حامیان مقاومت تنها در محور جنوبی لبنان هستند و حزب الله در دیگر نقاط لبنان و به ویژه در شهرهای بزرگ همچون بیروت، صیدا و طرابلس و همچنین دیگر شهرها در اقلیت است. با این حال، نتایج حاصل شده، واقعیت دیگری را به نمایش گذاشت و نشان داد که حامیان حزب الله و مقاومت در سراسر لبنان حضور دارند و حضورشان تنها به محور جنوبی محدود نمی شود. بدون شک روز 7 مارس 2018 در تاریخ لبنان به ثبت خواهد رسید و این پیروزی بزرگ همواره در اذهان باقی خواهد ماند؛ پیروزی که ناامیدیِ کامل را بر صفوف صهیونیستها به عنوان دشمن اصلی محور مقاومت حاکم ساخت.

امین حطیط: استاد دانشگاه و تحلیلگر لبنانی مسائل استراتژیک

منبع: روزنامه لبنانی «البناء»

مترجم: اکرم آزادی مهرگانی

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن