دیدبان
یادداشت/سید ایمان موسوی

نتایج انتخابات لبنان و بن بست ریاض، تل آویو

نتایج انتخابات لبنان و بن بست ریاض، تل آویو
سید ایمان موسوی، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی در سایت دیدبان نوشت:
بعد از 9 سال انتظار و بن بست سیاسی  در نهایت انتخابات پارلمانی در لبنان با حضور طیف وسیعی از جریان ها  و احزاب برگزار شد. برگزاری این انتخابات در شرایط بی ثبات خاورمیانه و به خصوص سوریه نشان از همبستگی و اجماع نظر نخبگان لبنانی برای حراست از ثبات، منافع و اینده سیاسی کشورشان دارد. قابل ذکر است که در این انتخابات نزدیک به 6/3 میلیون لبنانی واجد شرایط رای دهی بودند و حدود 600 کاندیدا برای بدست آوردن 128 کرسی پارلمان به رقابت پرداختند. آنچه که اهمیت این انتخابات را دوچندان کرد، پیروزی قاطع جریان شیعی حزب الله بود. گزارش ها حاکی از پیروزی بیش از پنجاه درصدی جریان های شیعی در این انتخابات(کسب 67 کرسی پارلمان) دارد. این اتفاق در حالی رخ داد که محور عربستان- رژیم صهیونیستی طی سالهای اخیر به طرق مختلف سیاسی و نظامی در تلاش برای تضعیف نفوذ و حضور سیاسی جریان های شیعی لبنان در پارلمان آینده بودند. 
 
معناداری این امر زمانی بیشتر می شود که سعودی ها با تطمیع و خرید کشورهای عربی، توانسته بودند؛ برای اولین بار حزب الله را در لیست گروههای تروریستی در اتحادیه عرب و سازمان های وابسته به کشورهای عربی قرار دهند. در نتیجه این اقدام کلیه دولت های عربی از تعامل و همکاری با حزب الله ممنوع شدند و این جریان ریشه دار شیعی  به صورت کامل در تحریم سیاسی و اقتصادی دولت های عربی قرار گرفت. طبیعتا در یک چنین شرایطی، سعودی ها انتظار داشتند که این گروه به تدریج در داخل لبنان نیز مورد تحریم و در نهایت انزوا قرار گیرند.  
 
از این منظر تحولات کنونی در لبنان که نشان از نقش روبه فزون حزب الله در ساختارهای اقتصادی، نظامی و سیاسی لبنان دارد؛ بیش از هر چیز تبلور به بن بست رسیدن سیاست تفرقه گرایانه محور ریاض و تل اویو دارد.  با تثبیت جایگاه حزب الله در سیستم تقنینی لبنان، عملا سیاست تحریمی و فشار عربستان منتفی شد. امروز حزب الله از طریق ارای مردمی توانسته اکثریت کرسی های پارلمان را در اختیار بگیرد. این امر نافی رویکرد سعودی هاست که تلاش داشتند این گروه را در تقابل با ملت لبنان قرار دهند و برچسب تررویستی به آن بزنند.
 
 کسب 67 کرسی پارلمان نشان از محبوبیت و مقبولیت پایدار این گروه در جامعه چندپاره لبنان دارد. مشارکت هوشمندانه مردم لبنان این پیام را به دولت های منطقه فرستاد که برای لبنانی ها هیچ چیز مهم تر از ثبات و ارامش لبنان است و دیگر اجازه استفاده از کارت لبنان را به قدرت هایی همچون عربستان نخواهند داد. پیامد بعدی پیروزی حزب الله در تقویت موقعیت منطقه ای لبنان خواهد بود. اگر تا دیروز جریان حزب الله صرفا با اتکا به نیروهای رزمی خود در تحولات منطقه کنش گری می کرد و سعی در حراست از جعرافیای لبنان از رخته جریان های تکفیری داشت، امروز این فرصت فراهم شده که کل دولت در لبنان به ایفای نقش در نظام امنیتی منطقه بپردازد و به سهم خود در شکل گیری ثبات منطقه ای اثرگذار باشد.
همسو با تلاشهای ریاض، سران صهیونیستی  نیز در تلاش بودند میان دولت مرکزی لبنان با حزب الله فاصله و شکاف ایجاد کنند و گروه های شیعی را در سپهر سیاسی لبنان منزوی سازند. صهیونیست ها مدام بر این نکته تاکید داشتند که نگرانی اصلی شان در لبنان از ناحیه حزب الله است و هیچ دشمنی با ملت لبنان ندارند. سران تل اویو با این حربه ها غیر مستقیم این پیام را به شهروندان لبنانی می دادند که انتخابی غیر از حزب الله داشته باشند و پیروزی حزب الله نتیجه ای جزء فرو افتادن جامعه لبنان به سمت نزاع و درگیری نخواهد داشت. از همین رو بی جهت نیست که در فردای پیروزی جریان های شیعی در لبنان، رسانه ها و شبکه های اجتماعی هشتگ، لبنان مساوی حزب الله را برجسته کردند. بدین رو سران صهیویست امروز نظاره گر حاکمیت حزب الله نه تنها در بخش های جنوبی لبنان بلکه در سیستم اجرایی و تقنینی لبنان هستند. 
 
با عطف به این امر، سران این رژیم رویه تهاجمی و تحریمی نسبت به اتفاقات سیاسی در لبنان گرفته اند. نفتالی بنت، وزیر اسرائیلی در اظهاراتی با اعلام اینکه دیگر تفاوتی میان حزب الله و دولت لبنان وجود ندارد؛ از پایان سیاست اسرائیل مبنی بر تمایز گذاری میان دولت مرکزی لبنان با رویه های حزب الله خبر داد و گفت: تل اویو هر حرکت و کنش رفتاری حزب الله را به مثابه اقدام دولت لبنان در نظر می گیرد. 
به نظر می رسد این سیاست بیشتر نمایانگر هراس و ناکامی این قدرت ها از تحولات لبنان دارد و نتیجه ای جزء ائتلاف بیشتر لبنانی ها و کاهش نفوذ قدرتهای بیرونی نخواهد داشت.
 
 سعودی ها به عنوان بزرگترین بازنده این تحولات، کمترین نفوذ و اعتبار را در میان گروههای سنی دارند. بی گمان یکی از دلایل کاهش اقبال مردمی به سوی جریان های چهارده مارس، تحولات چند ماه اخیر لبنان و استعفای اجباری سعد حریری بود که این باور را در میان ملی گرایان سنی لبنان پدید اورده که حریری و خانواده اش متاثر از خاندان سعودی هستند و شایستگی حراست از امنیت و منافع لبنان را ندارند. در برابر ملت لبنان به عینه نظاره گر مقاومت و تلاش جریان حزب الله در امر مبارزه با داعش و گروههای هم مسلک با این گروه هستند.
 
 بنا به آخرین گزارشها تاکنون نزدیک به هزار رزمنده حزب اللهی در بحران سوریه شهید شده اند. از همین رو مردم لبنان بیش از هر زمان دیگر متوجه نقش سازنده حزب الله در تامین ثبات و آرامش کل جغرافیای لبنان شده اند و انتظار می رود با پر رنگ تر شدن حضور سیاسی جریان های شیعی در عرصه قدرت، منطقه به سمت ثبات و آرامش بیشتر حرکت کند.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»