دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

رویکرد التماس گونه دولت تدبیر با برجام اروپایی

رویکرد التماس گونه دولت تدبیر با برجام اروپایی
به گزارش دیدبان؛ زمانی که رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا، بر برجام آب دهان انداخت و آن را پاره کرد، خروج آمریکا از برجام قطعی به نظر رسید و زمانی که ترامپ مقابل دوربین ظاهر شد و خروج رسمی آمریکا از برجام را اعلام کرد، پیکر بیمار و نحیف برجام در نهایت جان باخت.
 
اساسا سیاست های دولت دونالد ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران به ویژه برجام را می توان از یک سو سیاست ارعاب همراه با فشار همه جانبه محسوب کرد و از سوی دیگر بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های فلج کننده علیه کشورمان، از مذاکره جدید و تغییر برجام سخن می گوید. به عبارت دیگر با اعمال فشارهای همه جانبه اقتصادی همزمان باب مذاکره را باز نگه داشته است. 
 
همان گونه که می دانید ترامپ در سال دوم ریاست جمهوری اش با مذاکرات نفتا (تجارت آزاد آمریکای شمالی)، قرارداد ترنس-پسیفیک و در نهایت مذاکرات هسته ای  با کره شمالی و ایران روبه رو است بنابراین می بایست تیم وزارت خارجه خود را به گونه ای انتخاب کند که بتواند از پس این دست از موضوعات برآید. با این توضیح رکس تیلرسون شصت و نهمین وزیر خارجه آمریکا نتوانست در تیم وزارت خارجه آمریکا باقی بماند و در نهایت افرادی همچون مایک پومپئو به عنوان وزیر خارجه و جان بلتون با سمت مشاور امنیت ملی که از تندروها نیز محسوب می شوند، به کاخ سفید اضافه شدند. بنابراین ترامپ برای اینکه بتواند شعارها و وعده های خود را در عرصه بین المللی عملی کند، تندترین افراد را به کابینه خود می آورد که این موضوع خبر از یک برنامه و طراحی قوی و حساب شده در موضوعات مختلف به ویژه تغییر برجام میدهد.
 
به زعم بسیاری از کارشناسان آمریکا به دنبال لغو برجام نیست به عبارت دیگر آنها به دنبال تغییر برجام هستند و خروج آمریکا از برجام سناریویی جدید جهت تحمیل برجام موشکی و منطقه ای علیه کشورمان است؛ به همین جهت است که ترامپ بلافاصله از اعلام خروج رسمی آمریکا از برجام، سخن از مذاکره مجدد با مقامات کشورمان می کند. 
 
می توان گفت رئیس جمهور آمریکا با اعمال تحریم های همه جانبه اقتصادی و تحت فشار گذاشتن ملت ایران به دنبال کشاندن مقامات کشورمان بر سر میز مذاکره و تحمل برجام های بعدی است تا شاید در برجام های بعدی منافع بیشتری نصیب آمریکا شود. البته در این شرایط،  ویژه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اعلام کرده است که ایران تا اطلاع ثانوی در برجام خواهد ماند و به تعهدات خود عمل خواهد کرد در صورتی که آمریکا در چند روز گذشته تحریم های اقتصادی را شروع کرده است و مقامات کشورمان بدون آگاهی کامل از عواقب پایبندی یکطرفه به برجام، با رویکرد التماس گونه به دنبال توافقی مجدد با پنج کشور دیگر در برجام هستند.
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن