دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

ائتلاف ایران و روسیه در صورت خروج آمریکا از برجام

ائتلاف ایران و روسیه در صورت خروج آمریکا از برجام
به گزارش دیدبان؛ نزدیک به سه سال از گذشت برجام می‌گذرد توافق هسته‌ای که حدود ۱۲ سال مذاکره در ‌‌نهایت با دیپلمات‌های دولت تدبیر و امید به نتیجه رسید. قشر خاصی از مردم‌‌ همان شب اول خبر توافق هسته‌ای به خیابان‌ها آمدند و توافق هسته‌ای کشورمان با ۵+۱ را جشن گرفتند. از‌‌ همان روزهای ابتدایی توافق هسته‌ای، مردم کشورمان دلخوش تغییرات اقتصادی در جهت بهبود وضعیت معیشتی اشان بودند اما بعد از گذشت روز‌ها و ماه‌ها نه تنها وضعیت اقتصادی مردم بهتر نشد بلکه رکود سنگین در اقتصاد کشورمان با محوریت بازار مسکن موجب تلاتم در بازارهای موازی سرمایه ای در بخش مانند ارز و سکه شد. 
 
در طی ماه‌های گذشته سخن از تغییر برجام از سوی آمریکا و اروپا شنیده شد تغییراتی که چنانچه ایجاد نشود به گفته دونالد ترامپ، موجب خروج آمریکا خواهد شد و به احتمال زیاد موج جدیدی از تحریم‌های همه جانبه اقتصادی و تهدیدات نظامی علیه کشورمان به همراه دارد. اولتیماتوم ترامپ مبنی بر خارج شدن آمریکا در صورتی که به خواسته‌هایش نرسد ۱۲ (May) ‌مصادف با ۲۲ اردیبهشت سال جاری به پایان می‌رسد.
 
 به گفته بسیاری از کار‌شناسان آمریکا از برجام خارج خواهد شد. اما اینکه آمریکا با چه سناریویی از برجام خارج شود، در بین تحلیل گران و کا‌شناسان بین المللی مورد اختلاف است.چنانچه ترامپ بخواهد از برجام آن هم به صورت یکطرفه خارج شود انتقادات بین المللی گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت زیرا آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در چهارچوب قطعنامه ۲۲۳۱، برجام را طراحی و آنرا پذیرفته است. بنابراین بدون همراهی اروپا لغو برجام برای آمریکایی‌ها دشوار خواهد بود و تبعات و آثاری را به دنبال خواهد داشت.
 
 در این میان حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز گذشته در مشهد مقدس گفته است (چنانچه خواسته‌های ایران در برجام حتی بدون آمریکا تامین و تضمین شود، برجام را ادامه خواهیم داد). البته پیش از این ولادیمیر یرماکوف، دبیرکل اداره منع گسترش سلاح‌های اتمی در وزارت خارجه روسیه جمعه گذشته گفته بود: (ما فکر نمی‌کنیم خروج آمریکا از برجام پایان این توافق باشد. حتی ممکن است به لحاظ اقتصادی کار را راحت‌تر کند چرا که ما هیچ‌گونه محدودیتی در همکاری و معامله اقتصادی و تجاری با ایران نداریم) 
 
برآیند اظهارات مقامات کاخ سفید، خروج آمریکا از برجام را قطعی به نظر می‌رساند اما چنانچه کشورهای روسیه، چین و سه کشور اروپایی در برجام یا یکی دو کشور از کشورهای مذکور با خروج آمریکا از برجام همراهی نکنند، برجام به فضای جدیدی از تقابل اعضای شورای امنیت تبدیل خواهد شد. همانگونه که می دانید تجربه ائتلاف نظامی ایران و روسیه و نتایج موفقیت آمیز آن در سوریه در نهایت سیاست‌های آمریکا و ترکیه را با شکست مواجه کرد. بنابراین فارغ از سرنوشت توافق هسته‌ای و خروج احتمالی آمریکا از برجام، تعامل و همکاری نظامی ایران و روسیه در مقوله سوریه نشان داد که می‌توان در ابعاد مختلف از جمله توافقات و همکاری‌های اقتصادی گسترده بین ایران و روسیه در جهت منزوی کردن آمریکا، شکل گیرد. 
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»