دیدبان
برجام و انزوای صهیونیست ها در نظام بین الملل

دستانِ خالیِ نتانیاهو

 دستانِ خالیِ نتانیاهو

به گزارش دیدبان،نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، بنیامین نتانیاهو، طی روزهای اخیر تلاش مضاعفی را برای ترغیب ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ برای خروج از برجام دنبال می کند. این اقدامات در حالی صورت می گیرد که در سال 2015 میلادی و در جریان تصویب توافق هسته ای در کنگره آمریکا نیز، وی از طریق لابی آیپک تلاش کرد تا مانع از شکل گیری نهایی برجام و اجرایی شدن آن شود. با این حال به نظر می رسد این بار نتانیاهو روی حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی آمریکا حساب ویژه ای باز کرده است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، صراحتا حمایت خود را از جمهوریخواهان و مخالفان برجام اعلام کرد.. وی در حال حاضر قصد دارد با تکیه بر شوی برجامی بی پایه و اساسی (که پرونده آن از سوی آژانس یک بار برای همیشه بسته شده است) بار دیگر به صورت مستقیم بر روند اجرایی شدن  توافق هسته ای با ایران تأثیر گذارد.

هفته گذشته نتانیاهو در یک سخنرانی نمایشی اسنادی را نشان داد و مدعی شد که با استناد به آنها، ایران علیرغم وجود برجام، به شکل مخفیانه جنبه نظامی برنامه هسته ای خود را حفظ کرده است، اما حتی در داخل سرزمین های اشغالی نیز ادعاهای نتانیاهو مورد استقبال قرار نگرفت! بسیاری از سیاستمداران صهیونیستی صراحتا از اقدام وی به عنوان نمایشی غیر مستند یاد کرده و آن را خلاف منافع رژیم اشغالگر قدس دانستند. همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ادعاهای نتانیاهو را موضوعی جدید ندانست و ارنست مونیز، وزیر انرژی دولت اوباما که مسئولیت نظارت بر بخش های فنی برنامه هسته ای ایران در دولت اوباما بود، در پاسخ به نتانیاهو گفت: کسی با سی دی و کاغذ، بمب اتم نمی سازد. به این ترتیب عملا شوی برجامی نخست وزیر صهیونیست ها بی اثر جلوه داده شود.

این ادعاهای بی اساس نتانیاهو در حالی است که رژیم اشغالگر قدس، از دارندگان اصلی سلاح اتمی محسوب می شود و طبق آنچه خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده است، تعداد کلاهک های اتمی اسرائیل تا 200 عدد تخمین زده می شود. این عدد را کالین پاول، زمانی که وزیر خارجه جرج بوش پسر بود، در مکاتبات خود لو داد.

نتانیاهو اما با وقاحت تلاش های خود را ادامه داد و در تماس تلفنی با همتایان استرالیایی، هندی و انگلیسی خود، درباره اسناد ادعایی مبنی بر فعالیت‌های مخفیانه ایران در زمینه ساخت تسلیحات اتمی (!) به گفتگو پرداخت. جوسازی های برجامی نتانیاهو در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ هنوز تصمیم نهایی خود را در خصوص توافق هسته ای اتخاذ نکرده است. بسیاری از منابع آمریکایی تاکید کرده اند که رئیس جمهور آمریکا از یک سو تمایل به خروج از برجام دارد، اما از سوی دیگر، نسبت به هزینه های بین المللی این اقدام نگران است. فراتر از آن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هنوز نتوانسته است متحدان اروپایی اش را نسبت به بازی مطلق و یکدست در زمین خود (در قبال خروج کامل از برجام) قانع کند. اگرچه افرادی مانند امانوئل مکرونف رئیس جمهور فرانسه، ترزا می، نخست وزیر انگلیس و حتی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، طی ماه های گذشته به صورت نسبی در زمین آمریکا بازی کرده و سخن از  اصلاح (تغییر) برجام به میان آورده اند، اما خروج یکجانبه آمریکا از برجام مورد استقبال آنها قرار نگرفته است.
از سوی دیگر، ترامپ همچنان نسبت به واکنش جمهوری اسلامی ایران در قبال خروج ایالات متحده آمریکا از برجام نگران است و این نگرانی روز به روز بیشتر می شود. مقامات کشورمان صراحتا اعلام کرده اند که پاسخ تهران نسبت به خروج واشنگتن از برجام برای آمریکا پشیمان کننده خواهد بود. در هر حال، بازی نتانیاهو و شوی برجامی وی در تقابل با توافق هسته ای با ایران، موضوعی غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی نبوده است. انجام چنین اقداماتی از سوی نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس مسبوق به سابقه بوده و در آینده نیز شاهد شانتاژ تبلیغاتی و سیاسی وی علیه کشورمان خواهیم بود، اما نوع واکنش جامعه جهانی نسبت به اقدامات نتانیاهو بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی همچنان در نظام بین الملل به سوی انزوا و سقوط گام بر می دارد. به گونه ای که حتی متحدان سنتی تل آویو نیز حاضر به استقبال از نمایش مضحکانه نتانیاهو نشده و در قبال آن سکوت کرده اند./

حسین یاری

پایگاه بصیرت

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»