دیدبان

آمریکا و عربستان به شدّت در پی مدیریت انتخابات لبنان هستند

آمریکا و عربستان به شدّت در پی مدیریت انتخابات لبنان هستند

به گزارش دیدبان،امروز یک شنبه، انتخابات پارلمانی لبنان، بعد از مدت ها تأخیر بالاخره در حال برگزاری است و بر اساس گزارش گزارش شبکه «المیادین»، 3 میلیون و 700  هزار رأی‌دهنده برای انتخاب نمایندگانشان به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت؛ در این دور از انتخابات پارلمانی، 597 کاندید برای کسب 128 کرسی در 15 حوزه با یکدیگر رقابت می‌کنند. انتخابات لبنان از ابعاد مختلفی دارای اهمیت است، به ویژه بعد از فروپاشی سازمان های تروریستی در سوریه و منطقه، از آنجا که این انتخابات آینده سیاسی لبنان را، به عنوان یکی از کشورهایی که هم محور مقاومت در آن فعال است و هم طرفداران عربستان و آمریکا در آن نقش ایفا می کنند، تعیین می کند، این انتخابات اهمیت زیادی دارد.

گروه بین الملل بصیرت جهت بررسی آرایش سیاسی این انتخابات و نتایج احتمالی آن، گفتگویی را با سیدهادی سیدافهقی، کارشناس مسائل لبنان صورت داده است که در ادامه می آید:

بصیرت: با توجه به این که چند سال است انتخابات لبنان به عقب می افتد، اهمیت این دوره از انتخابات و همچنین آرایش انتخاباتی موجود را توضیح دهید؟

انتخابات لبنان در دو بُعد داخلی و منطقه ای از اهمیت زیادی برخوردار است:

اول: بعد داخلی:

1-  صف آرایی ها به یک شکل هندسی جدیدی از ائتلاف های سیاسی شکل می گیرد. این مسائل متاثر از قانون جدید انتخابات پارلمانی است که بر اساس «نسبیت» گفته می شود، تدوین شده است.

2- وضعیت سیاسی بعضی از جریان ها مانند جریان چهارده مارس که رو به افول هستند. این جریان جزء حامیان اصلی تروریست ها در سوریه بودند و در حال حاضر همه می دانند این جریان پیرو شکست هایی که تروریست ها در سوریه متحمل شدند، ریزش جدی کردند.

3- در درون جریان المستقبل، یک شکاف جدی ایجاد شده است و همین طور در میان جریان های مسیحی چنین شکاف هایی وجود دارد، ام خوشبختانه در جریان مقاومت، ائتلاف همچنان پا برجاست و به قوت خود بین حزب الله و جنبش امل وجود دارد و افزون بر این ائتلاف، جریان مقاومت توانسته در این دوره از انتخابات از گروه های دیگر، طوایف و مذاهب در لیست های خود استفاده کند و در مجموع  در داخل لبنان شرایط به گونه ایی است که پیش بینی می شود نامزدهای جریان محور مقاومت پیروز شده و یا رءی قابل توجهی بیاورند.

دوم: بعد منطقه ای:

1- پیروزی های اخیری که در کشورهای سوریه، عراق و یمن رخ می دهد، جزء محور مقاومت محسوب می شوند. این پیروزی ها یک استحکام، انسجام و اعتماد به نفس بیشتری به جریان مقاومت می دهد و به خاطر همین طرفداران جریان مقاومت بیشتر شده اند. جریان مقاومت که همان «حزب الله، جریان امل و هم پیمان آن ها هستند، امیدوارند که در تمام مناطق از شمال تا جنوب لبنان از شط تا غرب، بتوانند نماینده ها و کاندیدای خودشان را به مجلس اعزام کنند. این موضوع در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی به شدت سعی دارند انتخابات لبنان را مدیریت کنند، یعنی حتی در مناطق شیعه نشین مانند البقاع دیدیم که دیپلمات های کشورهای امارات و عربستان سعودی رفتند با شخصیت های مطرح این منطقه صحبت کردند که شاید بتوانند در بیت شیعی ایجاد گسل کنند.

 آمریکا به شدت با جریان چهارده مارس لابی گری می کند که به یک نحوی انتخابات را مدیریت کنند و نگذارند که اکثریت رای قاطع را نماینده های جریان محور مقاومت کسب کنند. در این خصوص خطری که احساس می شود این است که وزیر کشور لبنان، آقای نهاد المنشوق هم عضو جریان چهارده مارس و هم از طرفی کاندیدا هم شده است و کاندیدای حزب الله را با لفظ "اوباش" مورد خطاب قرار داده است. حال چطور امکان دارد انتخابات به طور شفاف، سالم و بی طرف برگزار شود؟ لذا همه باید چشم و گوش خود را متمرکز کنند که یک موقعی تقلبی صورت نگیرد و حق کاندیدای جریان مقاومت ضایع نشود.

2- از لحاظ منطقه ای نکته دیگر این که همچنان که مسئولین سیاسی حزب الله و شخص سیدحسن نصرالله، دبیرکل این حزب، اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در انتخابات لبنان ندارد، اما می بینید عربستان سعودی در کمال وقاحت نخست وزیر کشور لبنان را می رباید و گروگان می گیرد و حتی تحقیر می کند و سیلی بر صورت وی می زند، ولی چون جریان چهارده مارس نوکران و مطیع بلامنازع عربستان هستند، سکوت می کنند. بعد از این رسوایی و توهین هایی که به سعدالدین حریری کردند، حتی می بینیم که یکی از خیابان های پایتخت لبنان به نام ملک سلمان نامگذاری می شود. خوشبختانه مردم لبنان متوجه شده اند در حال حاضر چه کسانی دنبال استقلال و آزادی حقیقی هستند و می خواهند بر روی پای خود بیاستند و چه کسانی وابسته به کشورهایی مانند آمریکا، عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی هستند، از همین رو خوشبختانه طرفداران جریان مقاومت روز به روز در لبنان بیشتر می شود.

بصیرت: با توجه به تغییر قانون انتخابات لبنان، تأثیر این موضوع بر اوضاع انتخاباتی را چگونه می بینید؟

در این قانون، نسبت به هیچ جریان، گروه، طایفه و مذهبی بی عدالتی نشده است. البته این قانون جدید پیچیده است، چون برای اولین بار مطرح می شود و قدری ابهامات برای خود انتخاب کننده ها وجود دارد. حتی بعضی از کاندیداها در این خصوص می گفتند این قانون هنوز جا نیفتاده است. چون این چنین نیست که نفر اول یک لیست با نفر شماره بیست همان لیست تفاوت نداشته باشد. آن شماره یکی که می نویسند شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارد، اما در مجموع همه بر قانون جدید اجماع دارند. لذا اشکال تراشی هایی که می شنویم، بیشتر از جانب کسانی هست که احتمال دارد با یک ضریب بالا در انتخابات ببازند. این مسائل بهانه است مخصوصا همین جریان چهارده مارس که طرفدار آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و گروه های تروریستی هستند، چون وجهه خود را در داخل لبنان از دست داده اند، این ها بیشتر به قانون انتخابات جدید ایراد می گیرند، در حالی که در موقع تصویب قانون جدید، نماینده های آن ها را برای تدوین این قانون حضور داشتند./
    
با تشکر از آقای سیدافقهی که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.
مصاحبه از: وحیدقاسمی

پایگاه بصیرت

مرتبط‌ها

ایستگاه انقلاب 11

زوایای ناآشنای مرد خاکستری دولت

در جستجوی ترکیبی از خیانت و خباثت

آیا جمهوری اسلامی به مفاهیم اصلی وجودی خود پایبند بوده است؟

دولت رمّالان

سرافراز؛ مُهره تخریب سازمان اطلاعات سپاه