دیدبان
محمد محسن فایضی

چرایی ترس صهیونیست‌ها از «بادبادک‌های آتشین» در «راهپیمایی بازگشت»

چرایی ترس صهیونیست‌ها از «بادبادک‌های آتشین» در «راهپیمایی بازگشت»

به گزارش دیدبان،حماس و مقاومت فلسطین با توجه به خطر انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و به رسمیت شناخته شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی در صحنه عملیاتی، دست به ابتکاری نوین و تازه زدند. «راهپیمایی بازگشت» نام طرح حماس برای حساس کردن افکار عمومی جهان اسلام و سران کشورهای اسلامی به خطر پیش رو بود. راهپیمایی بازگشت طرح و ابتکاری جدید از سوی حماس و گروه‌های مقاومت در غزه در روز زمین بود که از جمعه «30 مارس» آغاز شده و 6 جمعه ادامه یافته است. در این راهپیمایی‌ها 50 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 8000 نفر هم زخمی شده‌اند.  این تظاهرات قرار است تا روز یوم النکبه و هم‌زمان با هفتادمین سالروز تشکیل جعلی رژیم صهیونیستی در هفته پایانی اردیبهشت ماه ادامه یابد.

یوسی بیلین معاون وزیرخارجه سابق رژیم صهیونیستی و یکی از شخصیت‌های مشهور در طراحی سازش اسلو در یادداشتی در روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم با ذکر پیامدهای روزهای اخیر نوارغزه نوشت : فیصل الحسینی از رهبران فلسطینی سال ۱۹۹۵ به صهیونیست‌ها ابلاغ کرد که «روزی خواهید دید که هزاران فلسطینی روانه نوار مرزی بین باریکه غزه و اسرائیل شده و بدون سلاح وارد اراضی اشغالی شده و با ارتش پیشتاز صهیونیستی مبارزه خواهند کرد و در این حال، جامعه جهانی سکوت خواهد کرد اما با افزایش شمار شهدا، آزادگان جهان مداخله کرده و دیگر ساکت نخواهند بود و اسرائیل دیگر کسی را در کنار خود نخواهد دید.»

این دیپلمات صهیونیستی همچنین تاکید کرد تظاهرات‌های بازگشت سلاح مخفی فلسطینیان است که ما از آن وحشت داریم، زیرا صدها نفر از آن‌ها در این تظاهرات جان خود را خواهند داد تا جهانیان را وادار به مداخله کنند و امروز پس از گذشت ۲۵ سال، پیش‌بینی فیصل الحسینی محقق شد و ما باید خود را آماده کنیم.[1] صحبت‌های بالا بخشی از ترس صهیونیست‌ها از این روش و ابتکار جدید حماس بود.

بادبادک‌های آتشی‌‌ در ششمین جمعه راهپیمایی بازگشت

 آخرین جمعه (14 اردیبهشت) که «جمعه کارگران» با هدف اعتراض به چالش بیکاری در نوار غزه ناشی از محاصره 12 ساله این منطقه نام گذاری شده بود، کمی متفاوت‌تر از جمعه‌های پیشین بود. به گونه‌ای که روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحرونوت از ششمین جمعه تظاهرات بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه که تحت عنوان جمعه کارگران برگزار شد، به عنوان پرحادثه‌ترین و شدیدترین تظاهرات از 30 مارس تاکنون یاد کرد. این روزنامه صهیونیستی نوشت صدها تظاهرات‌کننده فلسطینی به موانع امنیتی واقع در نوار مرزی و گذرگاه "کرم ابو سالم "یورش برده و تجهیزات ارتش و یک مرکز ایست بازرسی را به آتش کشیدند. علاوه بر این، جوانان فلسطینی دو پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را حین تصویربرداری از تظاهرات بازگشت سرنگون کردند. این در حالی است که این جمعه حتی یک نفر هم به شهادت نرسیده است و بیش از 1143 نفر زخمی شده‌اند.[2] اتفاقات جمعه‌های متوالی در مرزهای اشغالی بسیار صهیونیست‌ها را با ترس و وحشت روبرو کرده است.

یکی از اتفاقات جالب و تازه در راه‌پیمایی‌های بازگشت، استفاده از بادبادک‌هایی است که در میانه خود آتش حمل می‌کنند. این بادبادک‌ها که توسط جوانان در راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی در نزدیکی شهرک‌ها رها می‌شوند اکنون موجب وارد آمدن میلیون‌ها دلار خسارت به رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست در اطراف باریکه غزه شده است. این بادبادک‌ها حتی موجب ایجاد آتش‌سوزی باغ‌ها و مزارع کشاورزی هم شده است.

این چالش جدید موجب شده است فرماندهان و مسئولین رژیم صهیونیستی در هفته گذشته موضع‌گیری‌های گوناگونی در خصوص این شیوه جدید فلسطینی‌ها داشته باشند. به‌طوری که "گلعاد اردان" وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی هم خواستار ترور جوانانی شده است که بادبادک به دست دارند. یک مسئول ارشد ارتش رژیم صهیونیستی در گفتگو با شبکه 12 تلویزیون رها کردن بادبادک در نوار مرزی غزه را یک اقدام تروریستی خواند و گفت: «این کار واکنش شدید ارتش را در پی خواهد داشت همان‌گونه که حملات موشکی از غزه را پاسخ می‌دهیم...در صورت ادامه رها کردن بادبادک در نواحی مرزی، ارتش پاسخی قاطع و محکم به آن خواهد داد.»

هم‌چنین، پایگاه خبری عبری زبان 0404 نیز اعلام کرد که ارتش در حال آزمایش یک اسلحه جدید برای توزیع آن در بین 250 نفر از تک تیراندازان خود در نوار مرزی غزه با هدف قرار دادن بادبادک‌های فلسطینیان است. این سلاح جدید می‌تواند اشیاء متحرک را در ارتفاع 100 متری هدف قرار دهد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی حماس را مسئول این حوادث دانست و اوری ارئیل وزیر کشاورزی این رژیم نیز به آویگدور لیبرمن وزیر جنگ پیشنهاد داده که اجازه دهد ارتش هر شخصی را که بادبادک به دست داشته باشد، از ناحیه پا هدف قرار دهد.[3]

ابزاری جدید که آینده را برای صهیونیست‌ها ترسیم می‌کند

شاید در وهله نخست این‌گونه به نظر برسد که بادبادک‌های آتشین موضوعی چالشی اما موقت است که به راحتی امکان سرکوب وجود دارد و دلیل رخ داد چنین اتفاق و خساراتی برای رژیم صهیونیستی، راه‌پیمایی بازگشت است؛ زیرا این راهپیمایی این فرصت را به فلسطینیان می‌دهد به مرزهای اشغالی نزدیک شده یا حتی از منطقه قرمز و ممنوعه تعیین شده از سوی اشغالگران عبور نمایند و سپس با روشن کردن بادبادک‌های آتشین خساراتی به سرزمین‌های اشغالی در چند کیلومتر آن ‌سوتر وارد نمایند.

اما مسئله اصلی صهیونیست‌ها چیز دیگری است و آن ترس از شرایط و روند کنونی است. موضوعی که در ادبیات یکی از اعضای کنست به خوبی نمایان است. حاییم یالین عضو کنست رژیم صهیونیستی و ژنرال سابق ارتش رژیم که در یکی از شهرک‌های مجاور غزه سکونت دارد می‌گوید: «بادبادک‌های فلسطینیان باید به چراغ قرمز مراجع تصمیم گیری رژیم صهیونیستی در تل‌آویو تبدیل شود...کسانی که قبلاً اشیائی همچون لوله را به تمسخر می‌گرفتند، امروز می‌بینیم که این اشیاء پیشرفت کرده و به خمپاره تبدیل شده‌اند و کسانی هم که امروز بادبادک‌ها را به تمسخر می‌گیرند، به مرور زمان خواهند دید که این بادبادک‌ها آسمان شهرک‌های اسرائیلی در نزدیکی غزه را احاطه خواهند کرد...فلسطینیان در آغاز از تونل‌ها برای قاچاق کالاهای تجاری از سینا به غزه استفاده می‌کردند و به مرور زمان این تونل‌ها به خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل تبدیل شد.»

سخنان عضو سابق ارتش به خوبی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها این مسئله را درک کرده‌اند که توانایی‌های جدید حماس در مبارزه و ابتکارات جدید فلسطینیان علیه آنان، نشان‌دهنده تهدیدات و چالش‌هایی نوین برای رژیم صهیونیستی در سال‌های پیش روست.

هم‌چنین یکی از تحلیل گران هاآرتص در خصوص سخنان بالای عضو کنست نوشت: «نباید حماس را دست کم گرفت، زیرا این جنبش خیلی سریع یاد می‌گیرد و خیلی زود هم استفاده می‌کند...فلسطینیان نظاره‌گر شیوه مقابله ارتش با آتش سوزی‌ها در نوار مرزی غزه هستند و این یعنی اینکه جنگ مغزها بین دو طرف درگرفته است و هدف از آن ترسیم قواعدی جدید و پی بردن به سقف واکنش‌های رژیم صهیونیستی به این تهدید است...تمرکز فعلی ارتش بر این است که تظاهرات کنندگان فلسطینی را به وسیله ابزارهای مختلف از جمله تیراندازی مستقیم تا مسافت 300 متری دیوار امنیتی در مرز غزه دور کند.»[4]

پایان دادن به استفاده از این ابزارهای مقاومتی ابتکاری نیازمند متوقف کردن تظاهرات‌های حق بازگشت است که دیگر قطعا دیر شده است. در پایان باید گفت چرایی ترس صهیونیست‌ها از «بادبادک‌های آتشین» در «راهپیمایی بازگشت»، روند قدرت‌یابی و ابتکارات مقاومت فلسطین است. خلاقیت و نبرد ذهن‌های مقاومت علیه اشغالگران موجب شده صهیونیست‌ها طی یک دهه گذشته با چالش‌های گوناگونی روبرو شوند؛ زیرا آنان حتی فکر هم نمی‌کردند حماس و مقاومت پس از 12 سال محاصره، فشارهای اقتصادی و سیاسی و تجربه سه جنگ به چنین توانایی‌هایی چون تونل به شهرک‌های مرزی، سرنگونی پهپادها و ... دست یابند.

پی نوشت:

[1]  https://farsi.palinfo.com/12779

[2] https://farsi.palinfo.com/13277

[3] https://farsi.palinfo.com/13274

[4] https://farsi.palinfo.com/13128

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»