دیدبان
رامین حسین آبادیان

پشت پرده حضور نظامی مستقیم ایالات متحده در جنگ علیه یمن

پشت پرده حضور نظامی مستقیم ایالات متحده در جنگ علیه یمن

به گزارش دیدبان،روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که حاکی از اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به مرزهای مشترک عربستان و یمن جهت کمک به سعودیها و ائتلاف تحت سرکردگی آنها برای پیروزی در جنگ علیه مردم بی دفاع یمن است. این روزنامه در گزارش خود آورده است: «نیروهای ویژه آمریکا از ماه دسامبر به صورت محرمانه به مرزهای جنوبی یمن اعزام شده اند». این روزنامه آمریکایی همچنین تأکید کرده است که نیروهای ویژه آمریکایی بدون کسب مجوز از سوی اعضای کنگره به یمن اعزام شدند؛ این درحالی است که فرایند قانونی اعزام آنها می بایست از طریق کنگره طِی می شُد. پس از انتشار این گزارش توسط نیویورک تایمز بود که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) چاره ای جز اذعان به اقدام متجاوزانه واشنگتن در اعزام نیروهای نظامی به یمن، نداشت. پنتاگون با صدور بیانیه ای در خصوص اعزام نیروهای آمریکایی به مرزهای یمن، این مسأله را تأیید کرد اما مدعی شد که تعداد نیروهای اعزام شده بسیار محدود است.

برخلاف ادعای وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا مبنی بر محدود بودن نیروهای نظامی اعزامی این کشور به مرزهای یمن و عربستان سعودی، بسیاری از گزارش ها حاکی از آن هستند که شمار این نیروها بسیار فراتر از آن چیزی است که به صورت رسمی اعلام شده است. درحالی که وزارت دفاع آمریکا شمار نیروهای اعزامی را تنها 12 نفر اعلام کرده اما رسانه های آمریکایی ازجمله نیویورک تایمز تعداد این نیروها را بیش از 300 نفر برآورد کرده اند. وزارت دفاع آمریکا در توضیح علت اعزام نیروهای ویژه این کشور به مرزهای یمن گفته است: «ما این نیروها را نه برای ورود مستقیم به جنگ یمن و نه برای مشارکت در درگیری های زمینی به آنجا اعزام نکردیم و اهداف دیگری را در این زمینه دنبال می کنیم». این وزارتخانه تأکید کرد کرده که کماندوهای آمریکایی مستقر در مرزهای یمن دخالتی در جنگ این کشور نخواهند داشت.

قدرت موشکی یمن؛ هدف اصلی واشنگتن

واقعیت این است که اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به مرزهای یمن، اولین حضور مستقیم ایالات متحده در جنگ علیه این کشور از سال 2015 محسوب می شود. نیروهای ویژه آمریکایی در وهله اول با هدف به چالش کشیدن قدرت موشکی نیروهای یمنی در جنگ با رژیم سعودی، وارد مرزهای جنوبی یمن شده اند. مأموریت اصلی نیروهای اعزام به مرزهای یمن رصد و شناسایی مکان های ساخت موشک نیروهای یمنی است. نیروهای ویژه آمریکایی همچنین مأموریت دارند مکان های شلیک موشک ها به سمت مواضع رژیم سعودی و مزدوران آن را نیز شناسایی و لیستی از آنها برای هدف قرار دادنشان، تهیه کنند. این درحالی است که شناسایی انبار نگهداری موشک های نیروهای یمنی نیز ازجمله دیگر اهداف نیروهای ویژه آمریکایی در یمن محسوب می شود. این همان مسأله‌ای است که حتی پنتاگون نیز بدان اذعان کرده است. وزارت دفاع آمریکا در این راستا صراحتا تأکید کرده که ما هدف نابودی موشک هایی که به عربستان شلیک می شوند را به صورت جدی دنبال می کنیم.

اعزام نیروهای آمریکایی به مرزهای یمن برای مقابله با توان و قدرت موشکی بالای نیروهای یمن پس از آن صورت گرفت که در حدود یک ماه و نیم پیش، یگان موشکی یمن از جدیدترین موشک‌های خود تحت عنوان موشک بالستیک «بدر 1» رونمایی کرد. این درحالی است که سعودیها و متحدان منطقه ای و بین المللی آنها پس از گذشت بیش از سه سال از حملات ددمنشانه فراگیر به یمن به هیچ وجه انتظار تحقق چنین دستاورد بزرگی در عرصه موشکی را نداشتند. نیروهای یمنی به وسیله همین موشک بالستیک یعنی موشک «بدر 1» بود که موفق شدند چندی پیش جنگنده «إف 15» رژیم سعودی را در آسمان استان «صعده» هدف قرار داده و ساقط کنند. همچنین به وسیله همین موشک ها طی هفته های اخیر شرکت نفتی «آرامکو» در شهر مرزی جیزان که از حساس ترین مواضع رژیم سعودی تلقی می شود، بارها هدف حملات یمنی ها قرار گرفته است. علاوه‌براین، هفته گذشته بود که شلیک 8 موشک بالستیک «بدر 1» به مواضع حیاتیِ نظامی و اقتصادی عربستان سعودی به تیتر یک بسیاری از رسانه های بین المللی تبدیل شد. لذا در سایه تقویت روزافزون قدرت موشکی نیروهای یمنی با وجود گذشت بیش از سه سال از جنگ علیه مردم یمن، آمریکایی ها تصمیم به مداخله مستقیم در این جنگ گرفتند.

معامله پشت پرده ریاض و واشنگتن

پر واضح است که حضور مستقیم نیروهای ویژه آمریکایی در مرزهای یمن بی ربط با بده و بستان‌ها و معاملات پشت پرده ریاض و واشنگتن نیست. از آنجایی که آمریکایی ها ظاهرا قصد دارند بخشی از نیروهای خود را از سوریه خارج کنند تا بدین ترتیب هزینه های بیشتری را در آنجا متحمل نشوند، بنابراین به نظر می رسد که واشنگتن در قبال اعزام نیروهای ویژه به مرزهای یمن، قصد دارد خلأ بخشی از نیروهایش در شمال شرق سوریه را با حضور نیروهای سعودی جبران کند. لذا می توان مشارکت مستقیم ایالات متحده در جنگ علیه یمن را محصول معامله ای دانست که ریاض و واشنگتن بر سر سوریه انجام داده اند. در همین ارتباط، روزنامه عرب زبان «رأی الیوم» با انتشار مطلبی در این زمینه می نویسد: «مسئولان نظامی عربستان سعودی معتقدند درحالی که نیروهای آمریکایی در کنار نیروهای سعودی در یمن می جنگند، پس چرا ما نباید در کنار ارتش ایالات متحده در الرقه، قامشلی و حسکه بجنگیم؟»

 افزون بر آنچه که گفته شد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که طبق اعلام سودان، مقامات این کشور در ماه ژوئن آتی نیروهای خود را که در قالب ائتلاف سعودی در اختیار عربستان قرار داده بودند، از یمن خارج می‌کنند. این درحالی است که پیشتر نیز کشورهایی همچون مصر و پاکستان حضور خود در قالب ائتلاف سعودی علیه یمن را به دلیل ناکارآمد بودن این ائتلاف، به شدت محدود کرده اند. اختلافات ریاض با ابوظبی نیز موجب شده تا امارات نیز به صورتی که سعودیها تمایل دارند، در کنار ریاض در یمن حضور نداشته باشد. لذا بیرون رفتن سودانی ها از صحنه نبرد یمن در کنار این تحولات می تواند ضربات سهمگینی به سعودیها وارد آورد. برهمین اساس، حضور نیروهای آمریکایی در یمن برای پُر کردن خلأ نیروهای سودانی در ماه ژوئن می تواند برای ریاض حائز اهمیت بسیار باشد.

ناکارآمدی ارتش سعودی

حضور مستقیم نیروهای ویژه آمریکایی در جنگ علیه یمن و علنی شدن آن توسط رسانه های این کشور و همچنین تأیید این مداخله مستقیم توسط وزارت دفاع ایالات متحده بیش از هرچیزی نشان از ناکارآمدی ارتش سعودی و ناتوانی آن در به زانو درآوردن مردم یمن و گروه های مقاومت این کشور، دارد. افکار عمومی با مداخله مستقیم ایالات متحده در جنگ یمن به خوبی دریافتند که عربستان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آن برخلاف ادعاهایی که مطرح می کنند، در جنگ یمن دست برتر ندارند. دست دراز کردن مقامات رژیم سعودی به سمت ایالات متحده برای دخالت مستقیم در جنگ یمن تمامی تبلیغات بوق های رسانه ای آنها برای قدرتمند جلوه دادن نیروهایشان در این جنگ را به چالش کشید و تحت الشعاع قرار داد.

حضور نیروهای ویژه آمریکایی در مرزهای جنوبی یمن حاکی از این واقعیت است که سعودیها با وجود ورود جنگ یمن به چهارمین سال خود، همچنان در این جنگ در موضع ضعف قرار دارند و نمی توانند سودای پیروزی در سر بپرورانند. نکته قابل تأمل اینجاست که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندی پیش مدعی شده بود که نیروهای عربستانی قادر هستند یک شبه صنعاء را به اشغال خود درآورند؛ ادعای دروغینی که ماهیت اصلی آن خیلی زود و با متوسل شدن ریاض به واشنگتن برای پایان دادن به جنگ یمن، برای افکار عمومی منطقه و جهان آشکار شد. در هر صورت، باید گفت که به مداخله مستقیم آمریکایی ها در یمن صِرفا به عنوان یک تهدید نمی توان نگریست، بلکه این اقدام به نوعی، فرصت نیز تلقی می شود چراکه بازیگردان اصلی و پشت صحنه جنگ بیش از سه ساله یمن، اکنون خود علنا وارد میدان شده تا بدین ترتیب حتی آن دسته از معدود افرادی که در سطح منطقه و جهان شعارهای پرطمطراق آمریکایی ها مبنی بر حمایت از حقوق بشر در یمن را باور کرده بودند، اکنون چهره واقعی واشنگتن را بشناسند.

انتهای متن/

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»