دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

ادامه برجام نقض شده استراتژی اروپا و آمریکا

ادامه برجام نقض شده استراتژی اروپا و آمریکا
به گزارش دیدبان؛ اصولا برجام از نگاه آمریکایی ها با نگاه سود و زیان است. البته در این میان مسئولین عالی رتبه سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه تلاش می کنند تا این موضع را به رئیس جمهور آمریکا متذکر شوند که خروج آمریکا از برجام چه تبعاتی در بر خواهد داشت.
 
محدود کردن آب سنگین اراک، کاهش اورانیوم غنی شده به زیر 300 کیلوگرم، کاهش سانتریفوژها از 19 به کمتر از شش هزار عدد، لغو غنی سازی 20 درصد و کاهش غنی سازی به زیر 3.5 درصد از جمله امتیازهایی بود که کشورمان در برجام به 5+1 واگذار کرد. البته در این میان نظارت 25 ساله بر کنسانتره معدن و نظارت 20 ساله بر سانتریفوژها توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) از دیگر امتیازهایی بود که مسئولین کشورمان، آن را بپذیرفته اند. بنابراین می توان گفت کشورمان به همه تعهدات خودش در برجام عمل کرده است.
 
 اما کشورهای 5+1 نیز می بایست در مقابل اجرای تعهدات ایران، به مواردی که در برجام آمده بود، عمل می کردند که رفع تحریم ها از جمله آنها بود که متاسفانه غربی ها با محوریت آمریکا به تعهدات خودشان عمل نمی کنند و بارها و بارها روح و متن برجام را نقض کردند. جالب اینکه نامه های متعدد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص عدم پایبندی 5+1 به برجام تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.
 
 زمانی که کشورمان همه تعهدات خودش را عمل کرده است و طرف مقابل یعنی 5+1 به تعهداتش عمل نمی کند و با توجه به اینکه مسئولین کشورمان بارها گفته اند که ( اولین کشوری نیستند که از برجام خارج شوند)، کفه ترازوی برجام به نفع طرف غربی خواهد بود و ادامه برجام نه تنها برای غربی ها زیانی نخواهد داشت بلکه با عدم اجرای تعهدات خود به منافع مضاعفی خواهند رسید. این همان نکته ای است که سران سه کشور اروپایی در برجام تلاش دارند تا به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا متذکر شوند که برجام بدون اینکه هزینه ای برای آمریکا و اروپا داشته باشد توانسته است امتیازهای فراوانی را از ایران بگیرد. 
 
ادامه برجام و عدم اجرای تعهدات 5+1 می تواند منافع مضاعفی برای اروپا و آمریکا به همراه داشته باشد بنابراین خروج از برجام برای اروپا و آمریکا غیر عقلانی است زیرا 5+1 با استمرار برجام نقض شده همراه با فشار به ایران می تواند مسئولین کشورمان را مجدد بر سر میز مذاکره بکشاند و برجام را اصلاح کند و یا برجام موشکی و منطقه ای را به کشورمان تحمیل کند البته این موضوع با فشار سیاسی و اقتصادی از یک سو و تهدید و تحریم از سویی دیگر امکان پذیر است مگر اینکه مسئولین کشورمان به صورت قاطع از برجام خارج شوند و باب مذاکره 5+1 با هدف فشار علیه کشورمان را ببندند.
 
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن