دیدبان
فرزان شهیدی

پشت پرده جنگ طلبی های اخیر صهیونیست ها علیه ایران

پشت پرده جنگ طلبی های اخیر صهیونیست ها علیه ایران

به گزارش دیدبان،ارتش سوریه اعلام کرد دوشنبه 10 اریبهشت 97 چندین موشک به پایگاه‌های نظامی در حومه حماه و حلب اهدافی در سوریه اصابت کرده‌ است. برخی گزارش ‌ها از شهادت شماری از نیروهای ایرانی در سوریه حکایت داشت، اما منابع میدانی گزارش‌ های منتشر شده در باره حمله موشکی به پایگاه نظامی ایران در سوریه و شهادت مستشاران ایرانی را تکذیب کردند.

آن گونه که  خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، گزارش کرده است، این تجاوز پس از شکست های سنگین تروریست‌ ها در مقابل ارتش سوریه در حومه دمشق و همزمان با تلاش برای رسیدن به توافقی جهت خروج تروریست‌ ها از اردوگاه الیرموک و القلمون شرقی صورت گرفته است .به عبارتی حمله مزبور نوعی اقدام مذبوحانه در انتقام از شکست ترویست ها بوده است.

برخی از رسانه‌ ها گزارش دادند که پایگاه فاطمیون در نزدیکی نهر البارد در حومه حلب هدف حمله موشکی قرار گرفته است، اما فرمانده فاطمیون گفت: پایگاه این لشکر در نزدیک شهر حلب سالم بوده و هیچ یک از نیروهای این گروه در حمله ادعایی رسانه ها به شهادت نرسیدند.

مطابق معمول متهم اصلی این حملات رژیم صهیونیستی است. این حمله بعد از حمله موشکی چند هفته پیش به پایگاه تی فور در سوریه رخ داد که طی آن، 7 تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند.

به رغم آن که برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران تهدید کردند که حمله به پایگاه تیفور بدون پاسخ نمی ماند، اما ایران تاکنون خویشتنداری به خرج داده و یا منتظر فرصت مناسب برای پاسخگویی به تجاوز رژیم صهیونیستی است.

 

برخی تحلیلگران بر این باورند که تکرار حملات اسراییل به منافع ایران در خاک سوریه، تلاشی است که ایران را به واکنش وادارد تا بلافاصله این واکنش، دستمایه فشار بیشتر بر ایران قرار گیرد؛ فشاری که به زعم اسراییل می تواند ایران را دست کم در حوزه موشکی، با محدودیت های تازه ای روبه رو سازد.

از طرفی، شرایط زمانی این رویدادها قابل توجه است. مدت زیادی تا پایان مهلت تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خرج از برجام باقی نمانده است. بنا بر برخی از شواهد، احتمال خروج آمریکا از برجام جدی است، لذا از منظر این دسته از تحلیلگران، طبیعی است که رفتارهای نظامی و منطقه ‌ای ایران باید توام با دوراندیشی و احتیاط بیشتری صورت گیرد.

در همین اوضاع، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دست به یک نمایش تبلیغاتی مضحک زد و مدعی شد اسناد تازه ای از فعالیت های سرّی هسته ای ایران به دست آورده است. سخنان تلویزیونی نخست وزیر رژیم اسرائیل یک حرکت تبلیغاتی همانند اقدام وی در بردن نقاشی یک بمب دارای فتیله به سازمان ملل است.

 البته وزارت خارجه کشورمان به این اقدام نتانیاهو واکنش نشان داده و محمدجواد ظریف، نتانیاهو را چوپان دروغگو خواند. رئیس سابق تیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی هم اظهار کرد اسنادی که نتانیاهو ارائه کرده، تصاویری قدیمی است که در سال 2005 در اختیار آژانس قرار گرفته بود و آن زمان دال بر فعالیت های هسته ای ایران نبود.

هدف و اولویت صهیونیست ها در شرایط فعلی آن است که ترامپ برجام را لغو کند و تحریم های تازه و چه بسا اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گیرد. حتی اگر ترامپ بار دیگر با شروط تازه ای بخواهد برجام را حفظ کند، اما در کنار آن، فشار مشابهی با برجام، این بار روی برنامه موشکی و سیاست‌ های منطقه ‌ای حکومت ایران اعمال کند، امتیازی به نفع اسراییل در مقابل ایران خواهد بود. به همین دلیل است که رژیم اشغالگر حضور نظامی ایران در سوریه را یک تهدید جدی خوانده است.

این در شرایطی است که ترکیب مقامات کاخ سفید در مقابل ایران، یک ترکیب استثنایی است که کاملا خوشایند صهیونیست هاست. حضور جان بولتن به عنوان مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ و مایک پامپئو در منصب وزرات خارجه آمریکا، حاکی از آن است که ترامپ تندروترین شخصیت های ضدایرانی را گرد خود جمع کرده است.

صعود جوان بلندپروازی به نام محمد بن سلمان در عربستان سعودی نیز از دیگر اتفاقاتی است که پازل معادلات ضدایرانی تکمیل کرده است، لذا رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی تمایل زیادی دارد که رویای دیرین حمله نظامی آمریکا به ایران تحقق یابد.

در این چهارچوب، تحرکات میدانی و رسانه ای و عملیات روانی اسراییل این روزها تشدید شده است تا از یک سو آمریکا و سعودی ها را علیه ایران  تحریک کند و از دیگر سو با حملات مذبوحانه، پای ایران را وارد درگیری های هر چند محدود نظامی در زمین سوریه نماید. البته ایران هوشمندتر از آن است که وارد این بازی شود و از طرفی حنای نتانیاهو برای جهانیان نیز رنگی ندارد. به همین دلیل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ما تا کنون اسنادی مبنی بر ادعاهای اسراییل نسبت به فعالیت های سری جمهوری اسلامی ایران نیافته ایم.

در هر حال حمله به جمهوری اسلامی ایران به آن سادگی که نتانیاهو می پندارد، نیست. آن گونه که رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خود برای بار دوم تاکید کردند، دوران «بزن در رو» سپری شده است و اگر آمریکا و متحدانش به ما حمله کنند، ناچار به پرداخت هزینه سنگینی خواهند شد./

پایگاه بصیرت

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»