دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

فیلتر کردن تلگرام با نگاه سلبی محکوم به شکست است

فیلتر کردن تلگرام با نگاه سلبی محکوم به شکست است
به گزارش دیدبان؛ تلگرام در کشورمان حدود 40 میلیون کاربر دارد و در چند روز گذشته به دستور یک قاضی در دادگاه رسانه فیلتر شد و جالب اینکه امروز نیز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی عنوان کرده است که دولت مخالف فیلتر کردن تلگرام است و این موضوع خلاف شعار استقلال و آزادی مردم است. اما اینکه چرا باید فیلتر کردن یک پیام رسان به مسئله اول کشور تبدیل شود، موضوعی است که جای تامل دارد.
 
موضوع فیلتر کردن تلگرام را می توان در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد اینکه یک شبکه اجتماعی بتواند حدود 40 میلیون کاربر در کشور برای خود دست و پا کند و در این بین هیچ یک از دستگاه ها و وزارت خانه ها نتوانند بر محتویات آن نظارت کنند، سوالی است که اکنون مسئولین مربوطه باید به آن پاسخگو باشند؛ زیرا زمانی که تلگرام بین کاربران ایرانی دست به دست می شد، برخی از مدیران و مسئولین کشور در خواب غفلت به این موضوع بی اهمیت بودند و اکنون که بسیاری از کانال ها و گروه های غیر اخلاقی، تروریستی و ضد انقلاب که هدف اصلی آنها انحراف افکار عمومی، تضعیف و تخریب اعتقادات، ارزشها  و ایجاد شک و شبهه در بین جوانان است، کاربران فراوانی را در دام خود انداخته اند، به فکر کنترل یا محدود کردن تلگرام افتادند.
 
شاید بتوان گفت فیلتر کردن تلگرام مانند برخورد با موضوع ماهواره است. آن زمانی که ماهواره در بین خانواده ها رو به افزایش بود هیچ یک از دستگاه های مربوط توجهی نکردند و در نهایت با فراگیر شدن استفاده از ماهواره، نیروی انتظامی پا به میدان گذاشت و بدون حکم قضایی به پشت بام های خانه ها می رفت و اقدام به تخریب دیش های ماهواره می کرد که در نهایت این طرح نیز با شکست مواجه شد. اکنون نیز وضعیت مشابهی در ماجرای تلگرام وجود دارد زیرا اکنون اکثر کاربران ایرانی ترجیح می دهند که در فضای آلوده تلگرام فعالیت کنند ولی از پیام رسان های داخلی استفاده نکنند. اما چه دلیلی دارد که مردم حتی با فیلتر کردن تلگرام تمایلی برای استفاده از پیام رسان های داخلی ندارد؟
 
در پاسخ این سوال باید گفت مردم کشورمان همواره در مقابل برخوردهای سلبی، واکنش منفی نشان می دهند به عنوان مثال می توان به عزم فیلتر کردن تلگرام و راه اندازی و تقویت یک شبه پیام رسان های داخلی اشاره کرد زیرا آحاد مردم سال ها از پیام رسان های خارجی مانند لاین، واتساپ و تلگرام استفاده می کنند ولی به یکباره مسئولین کشور با بهانه حکم قضایی تصمیم گرفتند که محبوب ترین شبکه اجتماعی  ایرانیان یعنی تلگرام را از دسترس عموم خارج کنند که این موضوع به دلیل اینکه در بازه زمانی کوتاه، بدون کار فرهنگی و آگاه سازی آحاد مردم صورت گرفته است، موجب شده است تا مردم نسبت به فیلتر کردن تلگرام واکنش منفی نشان دهند و بسیاری از کاربران به سمت نصب فیلتر شکن حرکت کنند البته این موضوع در نهایت شکست پروژه فیلتر کردن تلگرام را به همراه خواهد داشت. 
 
به نظر می رسد که  مسئولین کشور باید به جای اینکه با مسائل فرهنگی و جنگ نرم به صورت چکشی و سلبی برخورد کنند، بهتر است به موضوعات فراگیر و تاثیر گذار مانند استفاده از شبکه های اجتماعی، نگاه فرهنگی داشته با رویکرد ایجابی و تشویقی مسائل را حل کنند تا در یک دوره سه تا پنج ساله مردم را به سمت استفاده از شبکه اجتماعی داخلی سوق دهند.
 
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟