دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

دولت تدبیر منتظر مترسک برجام به کارگردانی ترامپ

دولت تدبیر منتظر مترسک برجام به کارگردانی ترامپ
به گزارش دیدبان؛ این روزها بحث خروج آمریکا از برجام مطرح است و به دنبال آن سه کشور اروپایی در برجام تلاش دارند تا خواسته های آمریکا در برجام تامین شود تا شاید برجام با تغییراتی ادامه یابد. به طور کلی اروپا تمایل دارد تا برجام ادامه یابد زیرا با ادامه برجام نقض شده، سودی عاید ایران نخواهد شد و عملا ایران با ارائه امتیازهای فراوان نتوانسته است به خواسته هایش در برجام برسد که این موضوع منفعت فراوان را نصیب 5+1 می کند اما در مقابل سر ایران در برجام بی کلا خواهند ماند.
 
از سویی دیگر ادامه برجام به سبک کنونی که همواره از جانب 5+1 نقض می شود جز خسارت برای کشورمان چیزی در بر نداشته است اما آمریکا می داند که وضعیت اقتصادی و نارضایتی های اجتماعی کشورمان در سطح بحرانی قرار دارد و به دنبال راه حلی جهت اعمال تحریم های جدید است تا با این روش بتواند نارضایتی ها عموم مردم را افزایش دهد و در بهترین حالت مسئولین عالی کشورمان را مجبور کند تا به خواسته های آمریکا در خصوص برنامه های موشکی و منطقه ای تن دهند و در بدترین حالت نیز با تحریک و افزایش نارضایتی و اعتراضات مردم، موج جدیدی از اغتشاشات را طرح ریزی کرده و پروژه تغییر نظام جمهوری اسلامی را به صورت جدی و عملیاتی دنبال خواهد کرد.
 
نکته ای که مثل روز روشن است اینکه، «بود و نبود آمریکا در برجام یکی است» و حتی متاسفانه باید گفت که مسئولین کشورمان حاضرند که بدون آمریکا برجام را ادامه دهند اما چنانچه آمریکا بخواهد از برجام خارج شود با هدف اعمال تحریم های جدید و حتی تهدیدات نظامی از برجام خارج می شود. با اینکه برجام از سوی 5+1 بارها و بارها نقض شده است اما همین برجام نصفه و نیمه مانع تحریم های به اصطلاح فلج کننده آمریکا است. بنابراین چنانچه آمریکا بخواهد از برجام خارج شود مسئولین کشورمان باید منتظر موج جدیدی از تحریم ها همه جانبه و همچنین تهدیدات نظامی از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش باشد.
 
بی اغراق فضای کنونی، برجام را مانند مترسکی در دست آمریکا قرار داده است و هر آنگونه که او بخواهد می تواند روح یا متن برجام را نقض کند و حتی امروز ترامپ سخن از تغییر برجام با هدف تحمیل برجام موشکی و منطقه ای می زند و کشورمان در صورت نپذیرفتن برجام موشکی و منطقه ای باید تحریم ها را مجددا به جان بخرد که در آن شرایط، 12 سال مذاکره و 2 سال پایبندی به توافقی یک طرفه، خسارت های زیادی را متوجه کشورمان خواهد کرد و در صورت قبول مذاکره مجدد و در نهایت پذیرفتن خواسته های آمریکا، دچار شدن سرنوشت برجام موشکی و منطقه ای به سرنوشت توافق هسته ای دور از تصور نیست. 
 
دولتمردان کشورمان آن زمان که باید از فرصت پسا برجام با رویکرد اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه می کردند و با هدف ایمن سازی کشور در مقابل جنگ اقتصادی و نظامی برنامه و طرح های پدافندی را پیش بینی می کردند، متاسفانه با افکاری سادلوحانه سخن از نظم جهانی و تعامل با دنیا می زدند و توان خود را صرف اقداماتی مانند خرید هواپیما کردند و اکنون که کشورمان برگ برنده خود را در برجام سوزانده است، هیچ برنامه جایگزین در مقابل لغو احتمالی برجام و بازگشت تحریم ها و تهدیدات از سوی آمریکا و هم پیمانانش را ندارد. 
 
انتهای پیام// 
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن