دیدبان
واکنش ها به تخریب قبر حجر بن عدی

محکومیت نبش قبر حجر بن عدی توسط علمای شیعی و سنی و مردم جهان عرب

محکومیت نبش قبر حجر بن  عدی توسط علمای شیعی و سنی و مردم جهان عرب

دیدبانپنجشنبه گذشته در حمله تروریست‌های سوری به منطقه ریف دمشق، وهابیون تروریست اقدام به نبش قبر صحابی جلیل امیرالمومنین(ع) کرده و پیکر پاک وی را در مکانی دیگر به خاک سپردند.

 

* تعطیلی حوزه‌های علمیه در ایران و عراق

  در پی این اتفاق بسیاری از مقامات دینی و سیاسی در جهان اسلام این اقدام را محکوم کرده و خواستار واکنش جدی در برابر این گونه اقدامات شدند.

بنابر این گزارش در میان جریان‌های شیعی علاوه بر محکومیت این اقدام از سوی مراجع شیعی ایران و عراق از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله سبحانی، آیت‌الله صافی گلپایگانی و بسته شدن حوزه‌های علمیه قم و نجف در لبنان نیز حزب‌الله لبنان و تجمع علمای جبل عامل و همچنین نخست وزیر عراق، صالح الحیدری رئیس دیوان وقف شیعی عراق و سامی المسعودی معاون سازمان اوقاف شیعی عراق این اقدام را محکوم کردند.

 

* صوفیان مصر: شیخ الازهر واکنش نشان دهد

 

اما در مصر نیز تاکنون تنها «اتحادیه نیروهای صوفی و تجمع آل‌البیت» درباره هتک حرمت قبر حجربن عدی(ع) بیانیه داد و این اقدام را محکوم کرد.

عبدالله الناصر حلمی، دبیرکل این اتحادیه گفته است: جهان اسلام باید یکپارچه دربرابر تکفیری‌ها بایستد و از تخریب میراث مسلمانان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه نبش قبر از کبائر است، افزود: از علمای مسلمان به‌ویژه در راس آن شیخ الازهر می‌خواهیم با صدور فتاوایی این اقدام تروریستی را محکوم کنند.

 

* محکومیت نبش قبر حجربن عدی از سوی علمای اهل‌‌سنت عراق، لبنان و مراکش

 

بنابر این گزارش، علاوه بر وزارت اوقاف سوریه که این اقدام را محکوم کرده است، در جهان اهل‌تسنن، شیخ خالد عبدالوهاب ملا رهبر جامعت علمای عراق و مفتی اهل‌تسنن جنوب این کشور توهین به مرقد حجربن عدی را محکوم کرده و در بیانیه‌ای آورد: جامعه جهانی باید از ضریح و قبور بزرگان و مقدسات دینی و طوائف مختلف در سوریه و در دیگر کشورها حمایت کند.

ماهر حمود، امام مسجد القدس صیدا در لبنان نیز در گفت‌وگو با کانال تلویزیونی لبنان، هتک حرمت به قبر حجربن عدی را محکوم کرده و گفت: این هتک حرمت موجب ایجاد فتنه در بین مسلمانان می‌شود و در خدمت آمریکا و اسرائیل است و هیچ مسلمانی حق ندارد نظر خود را با قتل و خشونت بر دیگران تحمیل کند.

صلاح‌الدین البصیر از علمای اهل‌تسنن مراکش نیز وهابیون را کافر خواند و گفت: حجربن عدی از مخلص‌ترین اصحاب رسول اکرم(ص) بود و روز نبش قبر آن حضرت روزی غم‌انگیر بود.

وی افزود: کسی که چنین کاری را انجام داده مسلما مسلمان نیست و کاری که شده کاری کافرانه و یهودی بوده است.

 

* واکنش‌های مردمی به خبر نبش قبر حجر بن عدی در سوریه

 

بنابر این گزارش، در همین حال مردم در کشورهای عربی نیز نسبت به این اقدام واکنش نشان داده‌اند که پایگاه خبری «البوابه» بخشی از توئیترهای مردم را منتشر کرده است.

مردم در بخشی از توئیترهای خود با بیان اینکه هیچ توجیهی برای تبش قبر حجر بن عدی وجود ندارد نوشتند: جنگ تکفیری‌ها علیه قبور صحابه آنچه واقعیت این افراد در مقابله با اسلام میانه‌رو هست را فاش کرد.

فردی دیگر نیز نوشت: اولا اکثر اهل علم حجر بن عدی را صحابی نمی‌دانند بلکه او را تابعین می‌خوانند اما نبش قبر او برای من عجیب نیست چون اعضای ارتش آزاد راهزن هستند.

فردی دیگر نیز نوشت: مسئله نبش قبر حجربن عدی نه مسئله شیعی و سنی و نه مساله دینی و قومی است بلکه مسئله مبادی است و سوال این است که آیا از مبادی انقلاب سوریه نبش قبور است؟





منبع: فارس

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران