دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

رونق بازار مسکن و نقش مالیات از خانه های خالی

رونق بازار مسکن و نقش مالیات از خانه های خالی
به گزارش دیدبان؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی سامانه طرح مالیات بر خانه‌های خالی در آینده نزدیک خبر داده است. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند اخذ مالیات بر خانه های خالی بدون اخذ مالیات بر عایدی مسکن و مالیات بر خانه های دوم و بیشتر نمی تواند اقدام موثر در جهت افزایش عرضه و در نهایت رونق مسکن باشد. زیرا حدود 3 میلیون خانه خالی درکشور وجود دارد که اکثر خانه های خالی در شهرهای بزرگ از جنس خانه های لوکس است و با اخذ مالیات از این گروه از خانه ها، اقدام مهم و تاثیرگذاری صورت نمی گیرد.
 
همان گونه که می دانید طرح های مالیاتی در حوزه مسکن همواره یک اقدام مکملی محسوب می شوند و به تنهایی نمی تواند موجب رونق بازار مسکن شوند. به عبارت دیگر دولت تدبیر و امید همواره از رونق اقتصادی سخن می گوید در حالی که رونق اقتصادی در گرو رونق بازار مسکن است. به عبارت دیگر اجرای طرح اشتغالزایی فراگیر دولت در سال 97 بدون رونق در بازار مسکن مقدور نخواهد بود. حال با این توضیح باید دید که دولت چه طرحی در حوزه مسکن دارد. البته طرح مسکن حمایتی و نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی از جمله طرح هایی است که دولت دوازدهم در سال جاری( 97) به آن وعهده داده است اما سوالی که پیش می آید اینکه تسهیلات ارزان قیمت مسکن از چه محلی پیش بینی شده است و آیا تسهیلات مسکن که اکنون به متقاضیان پرداخت می شود می تواند موجب رونق بازار مسکن شود؟
 
 از سویی دیگر اکثر بانک های کشور سرمایه های خود را در حوزه مسکن سرمایه گذاری کرده اند و اکنون که بازار مسکن در رکود سنگین است؛ امکان نقد کردن اموال و منابع بانک ها بسیار ضعیف و حتی غیر ممکن است؛ بنابراین اکثر بانک ها با کمبود منابع مالی مواجه اند. در این شرایط بانک ها، چطور می توانند به متقاضیان مسکن، تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کنند؟ از سویی دیگر زمانی که طرح مالیات بر خانه های خالی مطرح می شود، باید همزمان طرح اصلی در حوزه مسکن با منابع مالی مناسب برای متقاضیان مسکن، پیش بینی شود تا اخذ مالیات از خانه های خالی همراه با اخذ مالیات از خانه های دوم و بیشتر موجب افزایش عرضه شود تا در نهایت افزایش عرضه،  قیمت ها را  کاهش دهد و به دنبال آن سرمایه های مردم از بازارهای سرمایه ای موازی از قبیل سکه و ارز به سمت بازار مسکن حرکت و در یک  فضای کنترل شده، موجب رونق بازار مسکن شود. البته تجریه سالیان گذشته نشان داده است که هر اقدام غیرکارشناسی موجب افزایش قیمت مسکن و سوداگری بازار مسکن را به همراه خواهد داشت.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن