دیدبان

پمپئو وزیر امور خارجه امریکا یا عربستان و اسرائیل؟

پمپئو وزیر امور خارجه امریکا یا عربستان و اسرائیل؟

به گزارش دیدبان، «احمد کاظم‌زاده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

مایک پمپئو، رئیس سابق سیا و وزیر امور خارجه جدید دولت ترامپ بلافاصله بعد از حکم وزارت خود در سنا در نشست وزرای امور خارجه ناتو شرکت کرد و در اولین سفر خارجی همانند دونالد ترامپ راهی عربستان شد. وی قرار است در ادامه سفر خود از فلسطین اشغالی و اردن نیز دیدن کند و سپس برای مشاوره به دونالد ترامپ درباره دیدار آتی خود با رهبر کره‌شمالی به واشنگتن بازگردد.


انتصاب مایک پمپئو به ریاست وزارت امور خارجه دونالد ترامپ و تأیید وی از سوی کنگره در مقطعی صورت گرفته است که چند رخداد مهم در غرب آسیا پیش رو است. از جمله این رخدادها می‌توان به برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و عراق و تهدید ترامپ به خروج از برجام و انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشاره کرد.

در همه این موارد جناح کودتاگر حاکم بر عربستان و جنگ‌طلبان حاکم بر تل‌آویو یا رویکرد مشابه یا نزدیک به هم دارند و یا اینکه به تفاهم رسیده‌اند. تشویق دولت ترامپ به خروج از برجام و جلوگیری از پیروزی هواداران در انتخابات لبنان و تا حدودی عراق از جمله اهداف مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی است. در این میان وادار کردن دولت ترامپ به انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس بدون توجه به عواقب آن از جمله اهداف ویژه این رژیم است که عربستان نیز دقیقاً همین انتظار را از دولت ترامپ در خصوص استمرار جانبداری از رویکرد نظامی این کشور در یمن بدون توجه به هزینه‌های آن برای امریکا دارد.


از دیگر سو انتصاب پمپئو با یک تحول دیگر در شرق آسیا و گشایش جدید در روابط دو کره همراه است که شخص پمپئو نیز با سفر محرمانه خود به پیونگ‌یانگ نقش اساسی در بسترسازی این تحول و احتمال گسترش آن به دیدار سران امریکا و کره‌شمالی داشته است.

از این دید تا حدودی برنامه و مأموریت جدید پمپئو و اهداف بازیگرانی که در پشت پرده ایفای نقش می‌کنند تا حدودی آشکار می‌شود و آن اینکه تلاش می‌شود از یک سو دولت ترامپ به حفظ جایگاه سنتی امریکا در خاورمیانه و تقویت آن بر دو محور سعودی و اسرائیلی سوق داده ‌شود که این درست برعکس سیاستی است که دولت اوباما تقریباً از اواسط دوره دوم ریاست جمهوری خود در پیش گرفته بود و می‌خواست از حضور امریکا در خاورمیانه بکاهد و بر نقش آن در شرق آسیا برای مهار چین بیفزاید و از دیگر سو برای مصلحت هم که شده باشد از شدت تنش‌ها در شرق آسیا بکاهد تا توجه خود را بیشتر بر خاورمیانه معطوف کند.


در مجموع به نظر می‌رسد با انتصاب پمپئو به سمت وزارت امور خارجه دیپلماسی خارجی دولت ترامپ امنیتی‌تر خواهد شد که این زمینه را برای قدرت مانور بازیگران آشوب‌ساز منطقه همچون عربستان و رژیم صهیونیستی افزایش می‌دهد و احتمال اینکه این بازیگران با استفاده از عوامل نفوذی خود در دولت ترامپ پوست خربزه زیر پای این دولت دست نشانده بیندازند وجود دارد و از این دید خطر اصلی متوجه خود امریکاست که مجبور خواهد بود هزینه ندانم‌کاری‌های جناح کودتاگر سعودی و جنگ‌طلب صهیونیستی را بپردازد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»