دیدبان
حسن هانی زاده

سیاست «ترور»؛ جدیدترین راهبرد «بن سلمان» برای فرار از شکست در یمن

سیاست «ترور»؛ جدیدترین راهبرد «بن سلمان» برای فرار از شکست در یمن

به گزارش دیدبان،جنگنده های رژیم سعودی اخیرا جنایت جدیدی را در یمن مرتکب شدند. جنگنده های سعودی ضمن بمباران مناطقی در استان الحدیده «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن را به شهادت رساندند. شورای عالی سیاسی یمن نیز با صدور بیانیه ای شهادت صالح الصماد در حمله جنگنده های سعودی در الحدیده را تأیید کردند. این شورای ضمن تسلیت شهادت صالح الصماد از انتخاب مهدی المشاط به عنوان رئیس شورای عالی سیاسی یمن خبر داد. صالح الصماد در سال ۱۹۷۹ در منطقه بنی معاذ از توابع شهرستان سحار در استان صعده (شمال یمن) متولد شد. وی پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه صنعا، به عنوان مدرس در مدرسه عبدالله بن مسعود در صعده مشغول به کار شد. الصماد، از آغاز سومین جنگ از جنگ‌های شش‌گانه، جنبش انصارالله را در نبرد با رژیم یمن همراهی کرد، وی پس از سال ۲۰۱۱ مسئولیت ریاست دفتر سیاسی جنبش انصارالله را به دست گرفت.

صالح الصماد در ۶ آگوست ۲۰۱۶، رئیس شورای عالی سیاسی شد و کار خود را در این منصب، پس از ادای سوگند در مجلس نمایندگان (در ۱۴ اوت ۲۰۱۶) آغاز کرد. بلافاصله پس از شهادت این عضو ارشد انقلابیون یمنی، یگان های موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن مواضع سعودیها و مزدوران آنها به ویژه در شهرهای مرزی جیزان، نجران و عسیر را هدف حملات گسترده قرار دادند. «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله یمن نیز در یک سخنرانی به دنبال شهادت رئیس شورای عالی سیاسی یمن، صراحتا ایالات متحده آمریکا را مسئول این عملیات ترور توسط سعودیها، معرفی کرد. الحوثی تأکید کرد که جنایت صورت گرفته توسط ریاض و واشنگتن بی پاسخ نخواهد ماند. این درحالی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله نیز در موضعی قاطعانه خطاب به سعودیها اعلام کرد که نیروهای انقلابی یمن اجازه پایمال شدن خون صالح الصماد را نخواهند داد.

«ترور»؛ راهبرد جدید بن سلمان برای فرار از شکست

در واقع، ترور ناجوانمردانه «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در نتیجه شکست همه جانبه عربستان سعودی و متحدان منطقه ای و بین المللی آن در جنگ علیه مردم بی دفاع یمن، اتفاق افتاد. عربستان سعودی در طول سه سال گذشته دهها میلیارد دلار هزینه برای تحمیل شکست به نیروهای انقلابی یمن صرف کرده و دولت های زیادی را نیز برای تحقق این هدف با خود همراه ساخته، اما با این حال طی تمام این سالها هیچ دستاورد قابل ذکری را کسب نکرده و می توان گفت که در باتلاق یمن، خود را گرفتار می بیند. مقامات ریاض به خوبی می دانند که در جنگ یمن در حال درجا زدن هستند و دستاورد نظامی خاصی را محقق نکرده اند. این مسأله را نیز در نظر بگیرید که افکار عمومی پس از گذشت سه سال از جنگ یمن، به شدت علیه رژیم آل سعود تحریک شده و به همین دلیل عربستان سعودی در یک انزوای کامل سیاسی قرار گرفته است.

بر اساس آنچه که گفته شد، فاز جدیدی در سیاست های رژیم آل سعود به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آغاز شده است. این سیاست جدید، مبتنی بر ترور شخصیت های انقلابی و تأثیرگذار در صفوف انقلابیون یمنی است. جنایت های سعودی ها به همین نقطه ختم نخواهد شد و قطعا در آینده نیز شاهد این دست از ترورها در یمن توسط متجاوزان سعودی خواهیم بود. آنچه که بیش از هر چیز دیگری تأسف را برمی انگیزد این است که جامعه جهانی به ویژه نهادها و سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد و شورای امنیت در برابر این دست از اقدامات سعودیها علیه انقلابیون، سکوت اختیار کرده اند. امروز مسأله جنگ یمن به یک نقطه اختلافی میان شاهزادگان سعودی در حاکمیت یمن تبدیل شده است. محمد بن سلمان به دلیل شکست نظامی در یمن، با مشکلات زیادی در حاکمیت عربستان مواجه شده است. لذا وی برای فرار از این شکست و رهایی از آن، سیاست جدید ترور شخصیت های انقلابی و تأثیرگذار را در پیش گرفته است.

تلاش برای ایجاد «توازن وحشت» 

سیاست ترور شخصیت های انقلابی و تأثیرگذار یمن به ویژه اعضای جنبش أنصارالله نمی تواند به عنوان یک دستاورد بزرگ نظامی در کارنامه جنگ سه ساله عربستان سعودی و متحدانش در یمن درج شود. به ویژه اینکه مردم یمن امروز مصمم تر از گذشته به تقابل با رژیم سعودی برخاسته‌اند. سیاست ملت یمن و نیروهای انقلابی این کشور همواره مبتنی بر مقابله و مواجهه با رژیم سعودی و عدم عقب نشینی در برابر آن بوده است. پس از ترور صالح الصماد، رئیس شورای عالی انقلابی یمن، ارتش و کمیته های مردمی این کشور سیاست ایجاد «توازن وحشت» بین عربستان سعودی و یمن را در پیش گرفتند. در راستای عملیاتی ساختن این سیاست، یگان های موشکی یمن طی 24 ساعت گذشته تقریبا 7 موشک بالستیکی و دوربُرد به پایگاه های نظامی استراتژیک عربستان سعودی شلیک کردند. این مسأله حاکی از آن است که ملت یمن و نیروهای انقلابی این کشور تحت هیچ شرایطی پرچم سفید را در برابر عربستان سعودی بلند نخواهند کرد. یمنی ها با افزایش حملات موشکی خود به مواضع استراتژیک سعودیها این پیام را به آنها مخابره کردند که مصمم تر و متحدتر از گذشته به نبرد با این رژیم ادامه می دهند و ترور شخصیت های انقلابی نمی تواند عاملی برای بازدارندگی حملات موشکی ارتش یمن باشد.

اوضاع نابسامان داخلی عربستان

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که فاز جدید ترور شخصیت های انقلابی یمن از مدتها پیش در دستور کار «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی بوده و اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است. به این مسأله هم باید توجه کرد که شِبه کودتای اخیری هم که در عربستان سعودی رخ داد و طی آن محمد بن نایف، ولیعهد سابق و بن عبدالله بن عبدالعزیز، فرمانده گارد سلطنتی سابق با جمع آوری نیروهای نظامی اخراج شده از ارتش عربستان به کاخ الخزامی محل اقامت بن سلمان حمله کردند، یک هشدار جدی برای بن سلمان تلقی می شود که اگر به سیاست های ناکارآمد خود در عرصه سیاست خارجی به ویژه در یمن پایان ندهد، اوضاع داخلی در عربستان سعودی دچار آشوب خواهد شد. به همین دلیل، امروز شاهد شرایط بسیار دشواری در اوضاع داخلی عربستان هستیم.

دستگیری بیش از 400 شاهزاده و مصادره اموال آنها، بازداشت 30 تَن از علمای برجسته وهابیت و ... از جمله مواردی هستند که شرایط جدیدی را در داخل عربستان به وجود آورده اند و هر لحظه ممکن است شورشهای جدیدی در سطح عربستان اتفاق بیفتد. لذا تصور بن سلمان این است که اگر رهبران مقاومت یمن را هدف ترور قرار دهد، می تواند سریعتر به جنگ یمن پایان داده و مردم یمن را وادار به تسلیم کند. این یک اشتباه فاحش و استراتژیک در برآوردهای بن سلمان محسوب می شود که نتیجه ای جز انزوای بیشتر وی را به دنبال نخواهد داشت. عربستان سعودی با تداوم سیاست های جنگ طلبانه در یمن در لبه پرتگاه حرکت می کند.

نفاق آشکار غرب در جنگ یمن

موضع گیری های کشورهای غربی ازجمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و انگلیس در حمایت از عربستان سعودی و جنایت های آن علیه مردم بی دفاع یمن در نتیجه باج های هنگفت ریاض به سران این کشورها، صورت می پذیرد. این مسأله فقط به بحث یمن محدود و محصور نمی شود. متأسفانه کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا به دلیل اقتضای منافع و مصالح خود، نگاهی کاملا منافقانه و غیرمنصفانه ای نسبت به ملت های منطقه دارند. درحالی که انواع سلاح های کشتار جمعی از سوی آمریکا، فرانسه و انگلیس در اختیار عربستان قرار می گیرد و شورای امنیت نیز در قبال جنایت های ریاض در یمن سکوت کرده است، ما می بینیم که مقامات واشنگتن، پاریس و لندن و همچنین سازمان ملل متحد در قبال شلیک چند موشک از سوی نیروهای یمنی موضع گیری کرده و آن را محکوم می کنند. این یک نفاق کاملا آشکار است. آمریکایی ها، فرانسوی ها و انگلیسی ها از تجربه خود در حمایت از صدام در جنگ علیه ایران عبرت نگرفته اند. در آن زمان نیز همین کشورها انواع سلاح های کشتار جمعی خود را در اختیار صدام قرار دادند و این اقدامات نتیجه ای جز شکست صدام به دنبال نداشت. اکنون نیز همان اقدامات در حال تکرار شدن است و بدون شک سعودیها نیز به سرنوشت صدام دچار می شوند.

 

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»