دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

برجام تف سر بالا برای دولت تدبیر

برجام تف سر بالا برای دولت تدبیر
به گزارش دیدبان؛ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مذاکره بر سر برنامه هسته ای کشورمان تقویت شد و در نهایت در قالب برجام، 5+1 با کشورمان توانست به  توافق هسته ای  دست یابد اما برجام در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توسط دونالد ترامپ بارها و بارها مورد تهدید قرار گرفت و با پیروزی در انتخابات، مردم ایران و کشورهای 5+1 منتظر لغو برجام توسط رئیس جمهور آمریکا بودند. البته مخالفت ترامپ با برجام همواره با کارشکنی و نقض پی در پی در انجام تعهدات طرف آمریکایی و همچنین کشورهای غربی همراه بود و حتی اکنون نیز ادامه دارد.
 
چیزی که به وضوح قابل مشاهده است اینکه ترامپ و کشورهای غربی دریافته اند که دولت فعلی ایران به برجام محتاج است زیرا از یک سو دولت تدبیر و امید با شعار (هم بایدچرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد) توانست رای مردم را از آن خود کند و بعد از دردست گرفتن سکان کشور، همواره مشکلات کشور را به تحریم ها گره زد تا آنجا که آب خوردن مردم را نیز به تحریم ها ربط داد. البته این شیوه در مدیریت افکار عمومی و همراه کردن مردم با مذاکره و در نهایت همراه کردن مسئولین حاکمیتی کشورمان با برجام موفقیت آمیز بود و خروجی نظام جمهوری اسلامی در موضوع توافق هسته ای، تصویب 20 دقیقه ای برجام توسط مجلس دهم و به دنبال آن تائید شورای نگهبان بود. اما آن چیزی که در برجام از اهمیت بالاتری برخودار است اینکه دولت حسن روحانی توانایی اداره کشور بدون فروش نفت را ندارد و برجام بهانه ای جهت فروش نفت اشت تا شاید بتواند کشور را با فروش نفت اداره کند. 
 
در این شرایط همه شئونات دولت تدبیر و امید به برجام گره خورده است و چنانچه برجام با شکست مواجه شود، شکست جریان سیاسی منتسب به دولت اعتدال، قطعی است و احتمال اینکه مردم رئیس جمهور سیزدهم کشورمان از بین جریان سیاسی آمریکا ستیز انتخاب کنند، افزایش می دهد.  اما کنون دولت دوازدهم در تلاش است که برجام ادامه یابد تا بتواند از این طریق نفت بفروشد و کشور را اداره کند. افزایش وابستگی  کشور به نفت همان چیزی است که امروز آمریکا و همپیمانانش بر آن متمرکز شده اند.
 
اکنون اروپا با نقش پلیس خوب و آمریکا با نقش پلیس بد به دنبال تحمیل برجام منطقه ای و برجام موشکی هستند و در غیر اینصورت برجام هسته ای از سوی غربی ها لغو خواهد شد و فاز جدیدی از تحریم ها و تهدیدات نظامی علیه کشورمان شروع خواهد شد. اینکه رئیس جمهور فرانسه روز گذشته از احتمال خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن شروع جنگ علیه کشورمان سخن گفته است نکته ای است که استراتژی غربی ها را به خوبی نشان می دهد.
 
اکنون که کشورمان در دوران برجام به همه تعهدات خودش عمل کرده است و در مقابل نتوانسته است از فرصت های اقتصادی پس از برجام استفاده کند، می توان گفت که کشورمان برگ برنده خود را در برجام سوزانده است و کنون برجام مانند گاری است که در گل گیر کرده است و به اصطلاح نه راه پس دارد و نه را پیش.
 
انتهای پیام//
 
محمد حسن فرهمند
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن