دیدبان
محسن علیمی

وحشت در کاخ ملک سلمان

وحشت در کاخ ملک سلمان

به گزارش دیدبان،شامگاه دیشب منابع محلی عربستانی از شنیده شدن صدای تیراندازی در نزدیکی قصر سلطنتی محله «الخزامی» در ریاض خبر دادند. این خبر به سرعت فضای مجازی و رسانه ای را در برگرفت؛ خصوصا شبکه های اجتماعی چون توئیتر و فیس بوک پر از اخباری شد که بخش قابل توجهی از آن ها نیز آمیخته به شایعات بود. نکته جالب توجه اتفاقات دیشب نقش شبکه های اجتماعی بود. بعد از اینکه رسانه ها پر از اخبار متناقض و شایعات شد، شبکه های اجتماعی و فعالان این شبکه ها نیز مشغول به ارزیابی این ماجرا شدند. عده ای با شوخی و طنز با موضوع برخورد کردند و عده ای نیز با دل نگرانی مسئله کودتا در پادشاهی را رصد کردند.

رسانه های غربی نیز در آن شرایط با دلنگرانی هر دقیقه سعودی را رصد می کردند تا متوجه شوند ماجرا به کجا می انجامد. بیشتر اخبار و شایعات پیرامون کودتا بود، حجم سروصدا در اطراف کاخ سلطنتی (آنگونه که رسانه ها مخابره می کردند) به قدری زیاد بود که مشخص نبود عامل، هدف و نتیجه چه می شود.

گزارش ها حاکی از آن بود که ساکنین محله هایی که اطراف تیراندازی یعنی کاخ سلطنتی بودند، محله های خود را تخلیه کرده اند. عده ای مخابره می کردند که ملک سلمان زخمی شده و دست وی آسیب دیده است، عده ای می گفتند که محمد بن سلمان و پدرش را به مکانی نامعلوم منتقل کرده اند و شایعاتی شبیه به این ها در رسانه ها و فضای مجازی دست به دست می شد. شایعه انتقال بن سلمان به پایگاه نظامی سلطنتی توسط نیروهای آمریکایی و بلک واتر هم نقل می شد. عده ای می گفتند که آمریکایی ها در حال اعزام نیروهای خود به محل هستند. عده ای می گفتند فرماندهان نظامی عربستان عامل کودتا هستند. آمار کشته ها هم موضوع شایعه ساز دیگری بود که در خبرهای دیشب در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، برخی می گفتند دو تبعه آمریکایی هم کشته شده اند، برخی از کشته شدن انگلیسی ها و استرالیایی ها خبر داده بودند.

نزدیک به صبح بود که رئیس پلیس ریاض اعلام کرد که دلیل تیراندازی، نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به قصر سلطنتی بن‌سلمان بوده است!. نیروهای امنیتی به سمت این پهپاد اسباب بازی هجوم برده اند و نهایتا هم آن را از بین برده اند. ملک سلمان هم در زمین های زراعی خود بوده و کودتایی در کار نبوده است. اما نکته موجود در این سروصدا و هجوم بدون برنامه این بود که دولت سعودی شدیدا پریشان خاطر و ملتهب بود.

چرا دولت سعودی نگران است؟

سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که چرا دولت سعودی دیشب تا این حد پریشان بود؟ پاسخ را بایستی در «آمادگی دولت سعودی برای انجام کودتای نظامی یا انقلاب اجتماعی در عربستان» عنوان کرد. سیاست سعودی در سال های اخیر، خصوصا از زمان ولیعهدی محمد بن سلمان، شدیدا به سمت حذف و از بین بردن رقبای اقتصادی و سیاسی و شاهزاده های متنفذ پیش رفته است، از ولید به طلال با نفوذ گرفته تا ولیعهد پیشین این کشور. همه و همه از جمله ناراضیان دولت مستقر سعودی محسوب می شوند. در عرصه منطقه ای نیز عربستان سعودی دست به جنگی فرسایشی در یمن زده. این دو نکته سبب شده است تا میزان مخالفان خاندان سلمان، در عربستان افزایش یافته و مترصد فرصتی برای اقدام علیه این خاندان باشند. بی تردید واهمه و رعب دیشب در خاندان سلطنتی نیز به همین دلیل بوده است. مقامات فعلی دربار سعودی شدیدا منتظر یک اتفاق هستند و به کوچکترین حادثه ای با شدیدترین اقدام، واکنش نشان می دهند، اگرچه به صورت ناشیانه و خنده آورباشد. باوجود حمایت های آمریکا از دولت سعودی، اما التهابات دیشب این نکته را نیز در ذهن به وجود می آورد که شاید مقامات سعودی به این موضوع هم فکر می کنند که در مواقعی که خاندان سلطنتی دچار تهدید های درونی شود، آمریکایی ها نتوانند یا شاید هم نخواهند مانع از فروپاشی آن ها شوند.

شدت تیر اندازی ها و حجم سرو صدایی که این تیراندازی ها به وجود آورده بود، نشان می دهد که وحشت در دربار و همه مکان های مسکونی مقامات سعودی بسیار بالاست و هر لحظه منتظر انجام عملیاتی گسترده علیه خود هستند.

عربستان به دنبال لشگر کشی به سوریه!

یک نکته دیگری که در خصوص اخبار دیشب می توان گفت، نزدیکی این اتفاق با ادعاهای دولت سعودی برای لشگر کشی به سوریه است. اخبار رسانه ها در هفته گذشته از این حکایت دارد که دولت سعودی قصد دارد جای نیروهای آمریکایی در سوریه را بگیرد. وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه نیروهای عربی می خواهند جایگزین نیروهای آمریکایی شوند، این خبر را تائید کرده است و آمریکایی ها نیز از آن استقبال کرده اند. سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که چگونه عربستانی که با ورود یک پهپاد اسباب بازی به حریم خاندان سلطنتی به کلی به لرزه می افتد، می خواهد نیرو به سوریه بفرستد. بهتر نیست دولت سعودی ابتدا تفاوت بین اسباب بازی و ادوات جنگی و نظامی را بفهمد و بعد در خصوص مسائل نظامی سخن گوید؟

عربستان سعودی در حالی دیشب را با نگرانی و وحشت نسبت به از بین رفتن نظام سلطنتی به صبح رساند، که تنها یک پهپاد کوچک اسباب بازی وارد محوطه یکی از کاخ ها شده بود. طبیعی است که اگر سیستم پدافندی که اطراف این کاخ ها وجود دارد، به خوبی کار خود را انجام می داد، ضرورتی به این همه سر و صدا و ایجاد التهاب وجود نداشت. با این سیستم از کارافتاده و بدون متخصص نظامی که آمریکایی ها در اختیار سعودی قرار داده اند، چگونه سعودی می خواهد به یک کشور دیگر لشگر کشی کند؟ مگر اینکه از کارشناسان و مشاوران آمریکایی استفاده کند تا بر روی تجهیزات ساخت آمریکا و اروپا مستقر شوند. به عبارتی همان نیروی آمریکا به تجهیزات آمریکایی خریداری شده البته این بار با هزینه سعودی در سوریه مستقر شود.

این موضوع را باید در کنار ناتوانی پدافند هوایی سعودی در دفع موشک های انصارالله به فرودگاه ها و مناطق نظامی عربستان قرار داد، سیستم پدافند آمریکایی مستقر در عربستان یا نمی تواند به صورت صحیح کار کند یا آمریکایی ها توان علمی کافی در اختیار سعودی قرار نمی دهند و هنوز هم به سعودی اطمینان ندارند. به هر حال هر چه که هست با این ارتش و تجهیزات، عربستان سعودی از انجام عملیات در خاک کشورهای دیگر ناتوان است و بهتر است تمرکز خود را بر روی حفظ حریم سلطنتی خود کند.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»