دیدبان
اکرم بکرانی

ماجرای رسوایی جنسی در اروپا؛ چیرگی «زن واقعی» بر «زن فلسفی»

 ماجرای رسوایی جنسی در اروپا؛ چیرگی «زن واقعی» بر «زن فلسفی»

به گزارش دیدبان،افشاگری در خصوص رسوایی جنسی در اروپا که با سخنان چند زن صاحب مقام در کشورهای اروپایی و آمریکایی کار خود را شروع کرد، حالا با کمپین «من هم Me Too» در حال رسواسازی تعداد بیشتری از مواردی است که در اروپا و آمریکا اتفاق افتاده است. این کمپین در حالی به کار خود ادامه می دهد که به سرعت در حال فراگیر شدن است. این در حالی است که این رسوایی ها بیشتر در خصوص زنان سرشناس غربی صورت می گیرد و خیل گسترده ای از زنانی که احتمالا درگیر این موضوع بودند ولی ناتوان از گفتن و یا افشاسازی این مسئله بوده اند را نادیده گرفته است. به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) از سراسر کشور فرمودند «... شنیده‌اید که تعداد قابل توجهی از بانوان صاحب‌ مقام غربی در همین چندماه قبل، یکی پس از دیگری اعلام کردند که در زمان جوانی در جریان مسائل اداری مورد سوءاستفاده قرار گرفتند، با زور و خشونت! این‌ها تازه زن‌های برجسته‌ غربی بودند...».

رسوایی جنسی سردمداران غربی

رسوایی جنسی سردمداران غربی موضوعی است که حالا در حال تبدیل شدن به یک واقعیت غیرقابل انکار است. ابتدا و هنگامی که چند سال پیش این موضوع در ایتالیا و چند کشور اروپای مرکزی و جنوبی مطرح شد، بسیاری هنوز نمی دانستند چه واکنشی نسبت به آن داشته باشند. بعدها با افشاگری های یک به یک، این مسئله تبدیل به یک بحران در جامعه اروپایی شد. حالا و در سال 2018 مسئله رسوایی جنسی مقامات اروپایی و آمریکایی تبدیل به یکی از موضوعاتی پرمناقشه جامعه و فرهنگ غربی شده است. همین چند صباح پیش بود که اخباری در رسانه های غربی منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای اف. بی. آی با هجوم به دفتر مایکل کوهن وکیل ترامپ، یورش برده اند و بخشی از اسناد او را ضبط کرده اند. رسانه ها در خصوص این واقعه گزارش داده بودند که این اقدام در ادامه بررسی پرونده ادعای رابطه جنسی ترامپ با یک بازیگر فیلم‌های مستهجن صورت گرفته است. در همین خصوص طی روزهای اخیر دوباره این موضوع برجسته شده است. «جیمز کومی» مدیر سابق «اف. بی. آی» روز یکشنبه 26 فروردین در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای. بی. سی نیوز» تأکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یک رهبر خطرناک و «از نظر اخلاقی نالایق» است که «صدمات چشمگیری» به هنجارهای نهادی و فرهنگی وارد آورده است. مدیر سابق اف. بی. آی در توضیح اینکه ترامپ از نظر اخلاقی برای اداره آمریکا گزینه نالایقی است، گفت: «یک فرد.....که درباره زنان به گونه‌ای حرف می‌زند و رفتار می‌کند که گویی تکه‌ای گوشت هستند و به طور دائم درباره موضوعات بزرگ و کوچک دروغ می‌گوید و اصرار دارد که مردم آمریکا باور کنند، از نظر اخلاقی، فرد مناسبی برای ریاست‌جمهوری آمریکا نیست.» وی ادامه داد: «این یک بیانیه سیاسی نیست. او از نظر اخلاقی برای ریاست‌جمهوری نالایق است.» کومی در ادامه افزود: «او شخصاً‌ از من بعنوان مدیر اف. بی. آی خواستار وفاداری بود. قرار است وفاداری من به مردم و نهاد آمریکا باشد.»

این آخرین موردی نخواهد بود که از مقامات غربی در خصوص رسوایی جنسی منتشر می شود و این قصه سر دراز دارد. موضوع کومی یک موضوع بسیار مهم برای آمریکاست. در خصوص ترامپ مسائل دیگر و موارد متعددی در فضای رسانه ای مطرح شده است که هر چه زمان جلوتر برود، بیشتر افشاسازی خواهد شد.

در همین خصوص در نوامبر گذشته در پی حمایت گسترده از کمپین مقابله با آزار جنسی در غرب موسوم به کمپین "من هم"، ۱۸ زن ادعا کردند که ژان کلود آرنالت، همسر کاترین فروستنسون، عضو آکادمی نوبل، آنها را آزار داده است. همین موضوع سبب شده است تا صاحب منصبان این ارگان در مظان اتهام قرار گیرند، موضوعی که سبب استعفای بسیاری از آن ها شده است.

فرهنگ مدگرایی غربی در ایستگاهی بسیار خطرناک قرار گرفته است و آن ایستگاه نگاهی کالابودگی به زنان و مسئله زنانگی است. در چارچوب این تصور و تصویر،  زن به مثابه وسیله رفاه و آسایش مرد قرار می گیرد و دیدگاهی کارکردگرایانه به مسئله زن به وجود می آید.

شیلا جفری در کتاب خود با عنوان زیبایی و زن ستیزی  (Beauty and Misogyny)به برخی از دلایل و علل چنین مدگرایی و زنانگی در صنعت غربی اشاره می کند و آن را محصول نگاه سرمایه دارانه به زن و پدیده های اجتماعی می داند.

بودریار پست مدرن نیز معتقد است در این نظام فرهنگی زن به قالبی پلاستیکی تاویل می شود و با استفاده از رسانه هایی که این فراواقعیت را می سازند تبدیل به محصولی بسیار زیبا می شود. صنعت زنانگی غرب و صنعت مد و الگوها و شیوه های سرمایه دارانه تبدیل کردن زن به عنوان یک برند برای ارائه کالاها، محصولات، ادارات و ... سبب شده است تا زن، هر چه بیشتر از ماهیت وجودی خود دور شود و تبدیل به یک محیط برای بازی مردانه شود.

مرد، قدر قدرت نظام سرمایه داری است و زن تبدیل به یک ابزار در دست مرد.

تاویل های غربی از واقعیت های مجازی ساخته ذهن فلسفی غرب، هیچ نمودی در واقعیت واقعی ندارند و هر چه در کتب فلسفی و مبانی حقوق بشری غرب وجود دارد، واقعیت مجازی است. غرب آن چیزی است که اکنون در جامعه اروپا و آمریکا در حال نمود و بروز است، جامعه ای که زن را نه با مبانی فکری او، بلکه با ویژگی های جسمی او می بیند و ارزش و تعالی برای او قائل نیست.

به طور کلی آن چه در شرایط فعلی در جامعه غربی نمود یافته است، نشان دهنده یک شکاف عظیم فرهنگی و اخلاقی است که ریشه آن را باید در منظومه فکری غرب فعلی جستجو کرد. رهبر انقلاب در این خصوص بیان داشتند «دو عنصر «پرخاشگری» و «بی‌بندوباری اخلاقی» که متأسفانه به مؤلّفه‌های اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده است، مقبولیّت و جایگاه آن را حتّی در خاستگاهش تنزّل داده است. اینک سؤال این است که اگر ما یک فرهنگ ستیزه‌جو، مبتذل و معناگریز را نخواهیم، گنهکاریم؟» یکی از مظاهر این بی بند و باری در فرهنگ غربی را می توان در اتفاقاتی که در ماه های گذشته در غرب افتاده ، مشاهده کرد. ماجرای رسوایی جنسی رهبران غربی.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»