دیدبان

آزادسازی کامل غوطه شرقی یک روز پس از حمله موشکی

آزادسازی کامل غوطه شرقی یک روز پس از حمله موشکی

به گزارش دیدبان،کمتر از 24ساعت پس از حمله موشکی آمریکا ،ارتش سوریه از آزادی و پاک سازی کامل غوطه شرقی خبر داد.فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای با بیان این که حمله سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه مانع از مقابله با تروریسم در این کشورنخواهد شد، اعلام کرد که یگان‌های نیرو‌های مسلح، نیرو‌های مردمی و متحد شهرک‌های غوطه شرقی دمشق از جمله دوما را از تروریسم به طور کامل پاک سازی کردند.

شهر دوما بزرگ ترین شهر منطقه غوطه شرقی دمشق به شمار می رفت که تحت اشغال تروریست های «جیش الاسلام» وابسته به عربستان سعودی قرار داشت. مسئولان سوریه و روسیه به تازگی به توافقی با عناصر جیش الاسلام دست یافتند که بر اساس آن، همه افراد در بند تروریست ها باید آزاد می شدند و پس از آن عناصر جیش الاسلام از دوما به منطقه «جرابلس» در استان حلب انتقال می یافتند.

ستاد کل نیروهای مسلح روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد با خروج بیش از 165هزار نفر از دوما، روند تخلیه این شهر از تروریست‌ها و خانواده‌هایشان تقریبا تکمیل شده است. اکنون امنیت پایتخت سوریه تامین شده و این مسئله به معنای آن است که تمرکز ارتش سوریه به دیگر مناطق باقی مانده مانند عفرین و ادلب معطوف خواهد شد.

پس از تشدید عملیات های ارتش سوریه و روسیه علیه تروریست ها در غوطه شرقی تبلیغات رسانه ای زیادی علیه ارتش سوریه ایجاد شد که هدف از آن محکوم کردن حملات ارتش سوریه و همچنین مظلوم نمایی از کشته شدن تروریست ها در غوطه شرقی بود. سرانجام نیز شورای امنیت سازمان ملل چند جلسه در این مورد برگزار و در نهایت با آتش بس 30 روزه در غوطه شرقی موافقت کرد. اما در کل کشورهای غربی با تمسک به ابزار سلاح های شیمیایی تلاش زیادی کردند که تروریست ها در غوطه شرقی به صورت کامل شکست نخورند که این امر محقق نشدو حال نیز ترامپ با حمله نمایشی و محدود نظامی نتوانست مانع از پاک سازی آخرین مواضع تروریست ها در غوطه شرقی شود. بنابراین بحران سوریه یک گام بلند دیگر به پایان نزدیک شد.

همزمان، روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به حملات اخیر سه متحد غربی به سوریه نوشت، با وجود سر و صدای زیاد رئیس جمهور آمریکا درباره به نتیجه رساندن ماموریت، واقعا مشخص نیست چه چیز در نتیجه آن حملات حاصل شده است. به نوشته گاردین،حتی ترزا می نخست وزیر انگلیس هم به شکست اعتراف کرد و گفت این حملات محدود بود قصد برکناری اسد یا مداخله وسیع نداشت. نیویورک‌تایمز، ‏‎نیز نوشته است:"ترامپ اعلام کرده «ماموریت انجام شد» ولی معلوم‌ نیست دقیقا چه چیزی تمام شده؟ وقتی خود مسئولان آمریکایی هم چندان مطمئن نیستند (که توانسته باشند) بیشتر از چند ساختمان متروکه را بمباران کنند."

پایگاه رصد

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»