دیدبان
احمد صدیقی

حالا که وزن توئیترهای ترامپ مشخص شد، نوبت عفرین، منبج و ... است

حالا که وزن توئیترهای ترامپ مشخص شد، نوبت عفرین، منبج و ... است

به گزارش دیدبان،قطعی بودن حملات بامداد شنبه ائتلاف تحت رهبری آمریکا به سوریه، به قدری مشخص بود که بسیاری معتقد بودند که آمریکایی ها حتی منتظر نتیجه تحقیقات در مورد حمله شیمیایی نیز نخواهند ماند و نماندند. در همین خصوص بود که یکی از مشاوران دولت سوریه گفته است اگر مساله سلاح‌های شیمیایی است و بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تازه وارد سوریه شده‌اند چرا آمریکا و متحدانش منتظر ارزیابی‌های آنها نشدند. بنابراین حمله به سوریه مشخص بود. موضوع دیگر اینکه حمله به سوریه یک جنایت جنگی محسوب میشود و نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حق کشورها بر حاکمیت بر تمامیت ارضی خود، حق تعیین سرنوشت، حق بنیادین عدم مداخله، حق بنیادین عدم توسل به زور، حق بنیادین عدم تجاوز به حریم داخلی کشور، حق بنیادین احترام به تمامیت ارضی، حق بنیادین همزیستی، حق بنیادین صلح و امنیت بین المللی و ... است. اما با این حال این حمله صورت گرفت. اما به هر حال این حمله صورت گرفت. در این خصوص می توان به چند نکته اشاره کرد که عبارتند از، مشخص شدن وزن تهدیدات دونالد ترامپ، بی اعتباری سازمان ملل، قدرت مانور نظامی نظام سوریه و مسئله حیاتی مقاومت.

نخست. وزن تهدیدات دونالد ترامپ مشخص شد

اولین و مهمترین نکته ای که از پس این حمله می توان به آن اشاره کرد این بود که مشخص کرد که تهدیدات و عربده هایی که ترامپ با استفاده از توئیتر علیه کشورها مطرح می کند، تا چه حد است. برای متخصصان تحلیل محتوا، بررسی صحبت های ترامپ در توئیتر تبدیل به یک معما شده بود. معمای سختی که تا پیش از عملیات علیه سوریه، هنوز برای بسیاری مبهم بود که چگونه بایستی آن را رمز گشایی کنند. بسیاری از کارشناسان استراتژیک نیز تردید داشتند که واقعا حجم تهدیدنمایی آمریکای دوره دونالد ترامپ تا چه حد است.

حمله به سوریه به واقع تمام این مباحث را خاتمه داد. حمله غافلگیرانه، سخت، خشن و ...، همه و همه خلاصه شد در پرتاپ 103 موشک از دریا به خاک سوریه، بی هدف مشخص، و به با کمترین میزان هزینه ای که آمریکایی ها می توانستند ترتیب دهند.

اما دونالد ترامپ از پس این حمله از ناحیه دو طرف تحت تاثیر بود نخست، سعودی و دیگری اسرائیل. در خصوص رسیدن رژیم صهیونیستی به اهدافش بایستی اشاره کرد که این حملات به قدری کم تاثیر بود که نری زیلبر خبرنگار صهیونیست در خصوص آن گفت «در مجموع امروز بر اسرائیل احساس یأس و ناامیدی حکمفرماست. مقامها و تحلیلگران معتقدند حملات به سوریه بی‌رمق، نمادین و تاکتیکی بوده ونتوانسته اسد، ایران و روسیه رابه اندازه کافی بازدارد.»

اما در خصوص سعودی ماجرا از این هم بد تر است. سعودی به دنبال این بوده تا ایران را از پس این حملات تحدید کند. به عبارتی ایران را به حدود مرزهای خود بازگرداند. غوغایی که سعودی در روزهای اخیر در فضای رسانه ای به وجود آورده در همین قالب قابل بررسی است. اما حتی آن دستاوردی که این حملات برای صهیونیست ها داشت، برای سعودی ها آن را هم نداشت. این حملات تماما از جیب سعودی خرج شد و در نتیجه نیز هیچ یک از اهداف دولت سعودی را بر آورده نکرد.

به طور کلی این حملات دستاوردی برای کسانی که به نوعی به دنبال استفاده از آن برای زمین گیر کردن مقاومت بودند، نداشت. وزن تهدیدات آمریکا را بسیار پائین آورد، و نهایت زور آمریکایی را نشان داد. از سویی دیگر هم برای آمریکایی ها فضاحت بین المللی را به بار آورد. وزارت دفاع روسیه بعد از این حمله گفته است که «از مجموع ۱۰۳ موشک شلیک شده از سوی متجاوزان، پدافند هوایی سوریه ۷۱ موشک را رهگیری کرد.» و اعلان آمادگی کرده است که روسیه ممکن است ارتش سوریه را به اس 300 روسی مجهز کند.

دوم، بی اعتباری سازمان ملل

یکی دیگر از نکاتی که از پس این حمله مشخص شد بی اعتباری وزن سازمان ملل در حل و فصل منازعات بین المللی است. همین دیروز بود که نماینده بولیوی که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را نیز بر عهده دارد در مذمت اقدام یک جانبه علیه سوریه و پرهیز از ایجاد تنش در روابط بین الملل سخن گفته بود. اما آمریکا و متحدانش بدون توجه به این مسائل، و تنها بر اساس منافع خود دست به حملات به سوریه زدند.

سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان تبدیل به ارگانی برای اعمال قدرت کشورهایی از جمله آمریکا و انگلیس و فرانسه شده است و خاصیتی که این سازمان بایستی به عنوان سازمانی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی داشته باشد را به کلی از بین برده است.

سوم. قدرت مانور نظامی دولت سوریه

نظام سوریه تا همین اوخر نیز درگیر مبارزه به تروریست ها در حومه دمشق و در غوطه شرقی بود و غوطه شرقی همین چهارشنبه هفته گذشته بود که آزاد شد. برای نظامی که در پایتخت خود درگیر مبارزه با تروریسم بوده است، رهگیری 70 موشک آمریکایی و خنثی سازی بیش از ده مورد آن، موفقیتی بزرگ محسوب می شود. این را بایستی کنار این قرار دهیم که روس ها اعلام کرده اند که وزارت دفاع روسیه گفته است «ارتش سوریه از سیستم دفاع موشکی مربوط به دوران شوروی سابق علیه حملات صورت گرفته استفاده کرده است. وزارت دفاع روسیه گفته است سوریه از سیستم موشکی سطح‌ به‌ هوا اس-۱۲۵ و سامانه موشکی بوک که محصول شوروی سابق هستند استفاده کرده است. این سیستم‌های دفاعی بیش از سی سال پیش ساخته شده‌اند. این وزارتخانه گفته است از سیستم‌های جدید ساخت روسیه برای دفع این حملات استفاده نشده است.»

بنابراین ارتش سوریه حتی از تمام پتانسیل خود نیز در این حملات استفاده نکرده است و این خود برای این کشور موفقیت بزرگی محسوب می شود. حالا نظام سوریه تکلیف خود را با دشمنان و وضعیت فعلی خود بهتر می داند.

چهارم. مسئله حیاتی مقاومت

راه حل مسئله سوریه، فلسطین، یمن، بحرین، عراق و حتی عربستان، مقاومت است. مبارزه سوریه با تروریسم ثابت کرد که این مقاومت است که تمام ترفندهای دشمن را بر ملا کرده و آن ها را خنثی می سازد. هفت سال شیوع تروریسم در سوریه نتوانست عاملان ترور را به اهداف خود برساند. نتیجه آن هفت سال و این حمله بامداد شنبه را می توان در روز شنبه و ورود مردم به خیابان های دشمن و احتزاز پرچم سوریه، ایران، حزب الله و روسیه با هم مشاهده کرد. حالا این مقاومت است که حرف اول را در سوریه و منطقه می زند. آمریکایی ها نه تنها نتوانستند اهداف خود را به لحاظ ترویج تروریسم به واقعیت برسانند، بلکه تمام زور آن ها نیز فرود 103 موشک به این کشور، آن هم به صورت بی هدف بود. حالا سرنوشت سوریه را باید سوری ها رقم بزنند. سوریه باید با توان مضائف به سوی زدودن کشور از نکبت تروریسم حرکت کندو. حالا سوریه باید به سراغ عفرین، منبج و سایر مناطق برود. اینک زمان یکپارچگی سرزمینی سوریه است.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»