دیدبان
وحید جلال زاده

انقلاب فرامدرن ایران و راه معنویت و شریعت در جمهوری اسلامی

 انقلاب فرامدرن ایران و راه معنویت و شریعت در جمهوری اسلامی

به گزارش دیدبان،انقلاب اسلامی در عصر مدرن و در وضعیت پست مدرن عالم غربی متولد شد و هنوز افق و گستره آن ابعاد وسیعتری را نشان میدهد و بدون آنکه نسبتی با دنیای غرب داشته باشند اولین انقلاب فرا مدرن عصر حاضر است که نوید عالمی جدید را می دهد عالمی که جدا از حیات سده های اخیر ، تصویری متفاوت از زندگی را برای بشر بیان می کند و امام خمینی (ره) پرچم دار این انقلاب فرا مدرن در عصر دین گریزی بود. امام تابوی "دین نمی تواند بشر امروز را مدیریت کند " را شکست و نشان داد که اسلام توان اداره انسان در همه مکان هاو زمان ها را داراست .

جمهوری اسلامی ابداع بی نظیر حضرت رو ح الله و تئوری حکومت اسلامی حاصل عمر خمینی(ره) و نقطه عطف تاریخ معاصر است .

آرمان های تاریخی ملت ایران یعنی آزادی ، استقلال ، عدالت و معنویت در جمهوری اسلامی جمع شده و امام هویت مردمی حکومت را به ملت ایران باز گرداند و انقلاب فرا مدرن ایران با تزکیه از مدرنیته ، راه معنویت و شریعت را در جمهوری اسلامی گشود و آن را برای جهانیان به نمایش در آورد.

در هیچیک از حرکت های قبلی مردم ایران ، جنبش تنباکو (1٢6٩ شمسی) ، نهضت مشروطه (1٢٨5 ش) ، ملی شدن صنعت نفت (1٣٢٩ ش) و قیام 15 خردای 1٣4٢ نه رهبری و نه توده های انقلابی در صدد ایجاد نظام سیاسی جدیدی به جای رژیم پیشین نبودند . این امام بود که با رهبری تمام عیار انقلاب اسلامی ، نظام مطلوب سیاسی خود را طرح و جایگزین رژیم پیشین کرد پس می توان گفت که جمهوری اسلامی محصول موج پنجم بیداری اسلامی ملت ایران در تاریخ پر فراز و فرود خود بود .

سرعت استقرار نظام جمهوری اسلامی به فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب هم موجب تعجب و حیرت ناظران و تحلیل گران داخلی و خارجی در آن زمان شد و هم آنان را نسبت به قدرت مدیریت و سازماندهی رهبری انقلاب به تامل واداشت .

با توجه به ارائه نظریه ولایت فقیه در سال 1٣4٨ و گسترش موج تقاضای جمهوری اسلامی در تظاهارات و راهپیمایی های سال ١٣٥٧، فرآیند استقرار نظام جمهوری اسلامی کاملا طبیعی بود . در شرایط آن روز و در فضای سیاسی پس از پیروزی انقلاب ، گفتمان امام خمینی کاملا مسلط بود .

بی شک طرح جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی بعد از انقلاب ، ابتکار و پیشنهاد جناح مکتبی و نیرو های مذهبی به رهبری روحانیت و هدایت عالیه امام خمینی بود و از میان ائتلاف گسترده ضد شاه ، گروه های چپ مارکسیستی با وجود فقدان پایگاه توده ای و اجتماعی ، نظام ایده آل خود را از نوع" خلقی " می دیدند و بعضاً از سر ناچاری و به امید بازسازی وجهه خود پس از انقلاب مثل حزب توده از جمهوری اسلامی و امام خمینی حمایت می کردند و بقیه در همین مرحله از ائتلاف انقلابی کنار کشیدند و به مبارزه رو در رو با جمهوری اسلامی پرداختند .

تجربه نزدیک به چهار دهه نظام جمهوری اسلامی نشان می دهد علی رغم برخی کاستی های مدیریتی و اجرایی که ناشی از ضعف تجربه و عملکرد مدیران و کارگزاران است ، و با وجود فشار ها و تحریم های آمریکا و نظام سلطه جهانی ، جمهوری اسلامی در تحقق استقلال کشور، تامین آزادی های مشروع سیاسی و زمینه سازی برای رشد و پیشرفت همه جانبه ایران با مشارکت و حضور مردم الگوی نوینی را پیش پای مردم و جهانیان قرار داد و با اصلاح برخی عملکرد ها ، هنوز هم جمهوری اسلامی از بیشترین حمایت مردمی برخوردار است .

و اما کلام آخر ، با بر آمدن آفتاب درخشنده و فروزنده جمهوری اسلامی در سرزمین ما ، هویت فرهنگی و تاریخی ایرانیان ، در فصل تازه خویش ، طلیعه تمدنی تازه را نوید می دهد که بر بنیاد ایستار ها و انگاره های قدسی دین شکل می گیرد و حیات طیبه ای را نشانه رفته که آزادگی ، آرامش ، پیشرفت و امنیت را برای بشریت به ارمغان خواهد آورد .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن