دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

سازمان اوج در نقش سازمان تبلیغات ترکیه

سازمان اوج در نقش سازمان تبلیغات ترکیه
به گزارش دیدبان؛ در مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر بود که ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم سینمایی به‌وقت شام بر روی سکو رفت و رسماً از سازمان اوج و سپاه پاسداران برای ساخت فیلمش تقدیر کرد اما در اینکه سازمان اوج در جهت زنده کردن روحیه مقاومت و ایثار گام برداشته است هیچ شکی نیست و هزینه از بودجه بیت‌المال برای ساخت چنین فیلم‌هایی را نبایستی اشکال گرفت زیرا ساخت چنین فیلم‌هایی در راستای زنده کردن فرهنگ مقاومت و ایثارگری است.
 
اکران فیلم به‌وقت شام با همکاری سازمان اوج در سینماهای کشورمان توانست با استقبال گسترده مردم مواجه و موجب شد تا فروش این فیلم سینمایی در تعطیلات نوروزی امسال میلیاردی شود. البته سازمان هنری رسانه‌ای اوج به‌غیراز ساخت فیلم سینمایی به‌وقت شام، فیلم‌های سینمایی تنگه ابوقریب، سوءتفاهم، فهرست مقدس، ایستاده در غبار، هیهات، بادیگارد و سریال‌های آسمان من و سردلبران را در کارنامه درخشان خود دارد.
 اما فعالیت جهادی این سازمان مردم‌نهاد در عرصه ساخت فیلم با پخش سریال نوروزی پایتخت 5 به‌یک‌باره مورد نقد گرفت. زیرا سازمان اوج با بودجه بیت‌المال دست به ساخت سریال پرطرفدار پایتختی 5 گرفت اما درنهایت مسائلی در فیلم موجب ناراحتی آحاد مردم شد.
 
در سال‌های گذشته شاهد بودیم سریال پایتخت از خانواده و کاراکترهایی مستضعف ولی خوشحال و خوشبخت تشکیل شده بود و این ماهیت در سریال پایتخت در سال‌های گذشته موجب شد تا دل بسیاری از خانواده‌های ایرانی که بخش زیادی از آن‌ها ثروتمند نیز نبودند، با دیدن این سریال، شاد شود. حتی می‌توان گفت بخش از جامعه تشکیل شده از خانواده‌های فقیر که به علت فقر و تهی‌دستی نمی‌توانستند به سفر بروند، در تعطیلات نوروز هر شب جلوی تلویزیون جمع می‌شدند تا شاید این سریال تنها سرگرمی آن‌ها باشد و به بهانه آن بخندند و خوشحال باشند؛ اما امسال علیرغم مشکلات مضاعف اقتصادی، سازمان اوج در یک اقدام عجیب دست به کاری غیر جهادی و غیرانقلابی زد. اینکه یک سازمان انقلابی در نقش سازمان تبلیغاتی برای هتل داران ترکیه ظاهر شود، سؤالات زیادی برای مردم را ایجاد کرد.
 
در سالی که رهبر انقلاب آن را حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند سریالی نوروزی از رسانه ملی پخش می‌شود که رویکرد و ماهیتش حمایت و تبلیغ مکان‌ها توریستی و هتل‌های کشور ترکیه است. از سویی دیگر علیرغم اینکه بسیاری از خانواده‌های ایرانی در شهرهای کوچک با فقر و تهی‌دستی دست‌به‌گریبان هستند، غذاهای رنگارنگ در هتل‌های رو به دریا و انواع تفریح‌های رؤیایی واقع در کشور ترکیه در سریال پایتخت 5 به چشم می‌خورد. البته این صحنه‌ها و تفریح‌های ویژه خانواده‌های ثروتمند چنانچه در یک سریال خارجی وجود داشت، به‌احتمال زیاد صداوسیما از پخش در رسانه ملی خودداری می‌کرد زیرا مدیران و رؤسای سازمان صداوسیمای کشورمان می‌دانند که پخش این‌گونه سریال‌های می‌تواند موجب تبلیغات برای کشور ترکیه و درنهایت جذب توریست‌های ایرانی و خارج شدن میلیاردها تومان ارز شود و همچنین برای آن دسته از خانواده‌های فقیر و تهی‌دست که امکان سفر ندارند موجب ناراحتی و حسرت خواهد بود.
 
 اقدام عجیب سازمان اوج به این مسائل عجیب ختم نمی‌شود زیرا فرهنگ ضد حجاب در سریال پایتخت 5، فراوان دیده می‌شود اینکه یک کاراکتر خانم به بهانه ارمنی بودن، بدون حجاب می‌تواند مثل آب خوردن فارسی صحبت کند و به بهانه مختلف خانم‌های بی‌حجاب در جلوی دوربین ظاهر می‌شوند نکته‌ای است که جای تأمل دارد.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟