دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

شکاف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی حاصل عملکرد دولت‌ها

شکاف امنیتی، اقتصادی و فرهنگی حاصل عملکرد دولت‌ها
به گزارش دیدبان؛ همواره گفته می‌شد که مسائل فرهنگی در رأس مشکلات کشورمان است اما بعد از اینکه مسائل اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت، به بحران اقتصادی رسیدیم و به دنبال آن مسائل فرهنگی تحت تأثیر این موضوع قرار گرفت. حتی اکنون مسائل دفاعی و امنیتی تحت تأثیر مسائل مالی و اقتصادی دچار مشکل شده است. بنابراین اکنون مشکل شماره یک کشور اقتصاد است و با توجه به عدم دستیابی به اهداف در توافق هسته‌ای «برجام» چاره‌ای جز بازگشت به اقتصاد ملی یا همان حمایت از کالای ایرانی نداریم.
 
همان‌گونه که می‌دانید منافع ملی و مصالح نظام در سه حوزه اصلی از قبیل امنیتی دفاعی، اقتصاد و فرهنگ خلاصه می‌شود. مسائل امنیت داخلی و حفظ نظام و کشور از هرگونه تهاجم به حوزه امنیت بازمی‌گردد که با توجه به وجود آمدن داعش در همسایگی کشورمان و تهدیدات نظامی از سوی آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و همچنین افزایش اقدامات تروریستی در داخل کشور، افزایش توان نظامی و آمادگی رزمی لازم و ضروری به نظر می‌رسد اما با توجه به اختلاف بین دولت و سپاه پیرامون مسائل مالی، حوزه امنیت در کشورمان دچار مشکلاتی شده است که ادامه این روند قطعاً بر امنیت داخلی بی‌تأثیر نخواهد بود.
 
از سویی دیگر مسئله فرهنگ، ارزش‌ها و آرمان‌ها در چند سال اخیر دچار هجمه‌های فراوانی قرار گرفته است و با توجه به مشکلات اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری فرهنگی در کشور، شاهد فاصله گرفتن قشری از جامعه از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب هستیم. شاید مسائلی همچون افزایش بدحجابی و کشف حجاب در نسل سوم و چهار انقلاب و افزایش طلاق و اعتیاد موضوعات اجتماعی باشند که کشورمان را از آن جامعه اسلامی که همواره در شعارهای انقلاب گفته می‌شد، دور کرده است.
 
بخش قابل‌توجهی از مشکلات مالی در حوزه امنیت دفاعی و همچنین افزایش معضلات اجتماعی و دور شدن از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب مسائلی است که اکنون تحت تأثیر مشکلات اقتصادی پدید آمده است زیرا دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون با دل‌خوش بودن به فروش نفت و دولتی اداره کردن اقتصاد، همواره کشور را به نفت و خام فروشی وابسته کردند و امروز که کشورمان در تحریم به سر می‌برد و تا شکست رسمی برجام یک گام مانده است، اداره کشور بدون فروش نفت امکان‌پذیر نیست.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن