دیدبان
دیدبان بررسی کرد؛

سوختن برگ برنده ایران در برجام و درنهایت بازی دو سر باخت

سوختن برگ برنده ایران در برجام و درنهایت بازی دو سر باخت
به گزارش دیدبان؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی، اقتصاد بحران‌زده کشورمان بر لبه پرتگاه قرار دارد و برای بیرون رفت از آن به عزمی در سطوح ملی نیاز است.
 
واقعیت این است که برجام با روی کار‌ آمدن دولت تدبیر و امید قوت گرفت و به یک گفتمان ملی تبدیل شد اما آن چیزی که اکنون مورد غفلت قرار گرفت این بود که دولت یازدهم و بخشی از دولت دوازدهم اکثر توان خود را بر توافق هسته‌ای متمرکز کرد و از سیاست‌های تقویت اقتصاد یا همان اقتصاد مقاومتی غفلت کردند.
در موضوع برجام جالب این است که اکثر مجلس نهم و دهم حامی برجام بودند؛ حتی رهبر انقلاب نیز با شرایطی برجام را پذیرفتند؛ اما اکنون آیا می‌توان شکست برجام را به کم‌کاری دولت، مجلس یا تصمیم اشتباه از سویی رهبری نسبت داد؟
 
در جواب باید گفت که آن چیزی که مانند روز روشن بود اینکه غربی‌ها با محوریت آمریکا بر عهد خود باقی نخواهند ماند و درنهایت هر توافقی که بین جمهوری اسلامی و 5+1 منعقد شود به استناد سوابق تاریخی و ماهیت کشورهای طرف مقابل ایران، درنهایت با شکست مواجه خواهد شد. در همین راستا برخی معتقدند که برجام مانند نوزادی بود که از ابتدا مرده به دنیا آمد. از سویی دیگر با توجه به اینکه همه سازوکارهای سیاسی و اقتصادی برجام، نوشته آمریکایی‌ها بوده است، عملاً نباید به برجام دل‌خوش می‌کردند.
 اما چنانچه رهبر انقلاب، مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس می‌دانستند که درنهایت برجام با بدعهدی کشورهای غربی با محوریت آمریکا مواجهه خواهد شد، پس چرا با مذاکره و توافق هسته‌ای موافقت کردند؟ و چنانچه دو قوه مجریه و مقننه با محوریت رهبری چنانچه می‌دانستند که آمریکا بر سر عهد خود نمی‌ماند، سؤالی که پیش می‌آید اینکه آیا در طی 6 سال گذشته تدابیر لازم جهت رویارویی با شکست توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم اتخاذ شده است؟
 
جواب این سؤال پیرامون رهبر انقلاب کمی پیچیده به نظر می‌رسد زیرا نه‌تنها موضع رهبر انقلاب پیرامون برجام از ابتدا تاکنون هرگز نقش حمایت گونه‌ای نبوده است بلکه همواره با ذکر شروطی در برجام به دنبال کاهش خسارات احتمالی بودند. این همان نکته‌ای بود که درنهایت مورد غفلت دولت و مجلس قرار گرفت و این دو قوه نتوانستند برگ برنده ایران را در مذاکرات هسته‌ای حفظ کنند و اکنون که برجام در یک‌قدمی شکست کامل است، دولتمردان کشورمان به‌شدت نگران بازگشت تحریم‌ها و به دنبال آن، عدم فروش نفت و به وجود آمدن مشکلاتی برای اداره کشور است.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن