دیدبان
رامین حسین آبادیان

واکاوی اهداف فرافکنی بنگاه‌های خبریِ متحدان سعودی علیه یمن

واکاوی اهداف فرافکنی بنگاه‌های خبریِ متحدان سعودی علیه یمن

به گزارش دیدبان،خبرگزاری آمریکایی «رویترز» اخیرا در گزارشی مدعی شده است که گروه های یمنی به رهبری انصارالله مذاکرات محرمانه ای را با مسئولان عربستان سعودی پیرامون بحران یمن برگزار کرده اند. بنا بر ادعای این خبرگزاری آمریکایی، مذاکرات میان گروه های یمنی و عربستان سعودی در پایتخت عمان انجام شده و «محمد عبد السلام» سخنگوی جنبش انصارالله ریاست هیأت اعزامی یمن را برعهده داشته است. رویترز همچنین ادعا کرده است که در جریان دیدار میان مسئولان سعودی و نمایندگانِ گروه های یمنی، نماینده ای نیز از سوی «عبد ربه منصور هادی» حضور داشته است. طبق آنچه که رویترز در گزارش خود آورده است، هدف اصلی از برگزاری این نشست محرمانه و مذاکرات سِرّی، دستیابی به توافقی برای برقراری آتش بس در یمن بوده است. این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود همچنین ادعا کرده که سلسله مذاکرات محرمانه میان دو طرف از دو ماه پیش کلید خورده است.

انتشار این گزارشِ ادعایی توسط «رویترز» با واکنش «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن مواجه شد. وی که در جریان مراسم دانشکده افسری گارد ریاست جمهوری و عملیات ویژه سخن می گفت، در این خصوص تصریح کرد: «هیچ گفت و گوی سری با آل سعود وجود ندارد و کسانی که درباره این نوع گفت و گو، سخن می گویند مزدوران موجود در اتاق عملیات ائتلاف هستند که هدفشان شکستن پایداری مردم یمن است». وی همچنین ادامه داد: «رژیم سعودی به دنبال گفت و گو نیست. یمن آماده صلح واقعی است اما هر چقدرهم که فشار بیشتر شود، تسلیم نمی شویم. امروز می دانیم دشمن در حالت شکست و قهقرا قرار دارد و ناامید شده و این مسأله نشانه حتمی بودن پیروزی ماست. ما در مرحله ای حساس قرار داریم». باید گفت این اولین باری نیست که رسانه های غربی ـ عربی بدون رعایت اصول اخلاقی در اخبار مهم و تعیین کننده، مسأله مذاکره میان انصارالله و عربستان سعودی را پیش می‎‌کشند.

سیاست «یک بام و دو هوای» سعودی

البته باید به این نکته اشاره کرد که طی سه سال گذشته مذاکرات معدودی میان عربستان سعودی و گروه های یمنی صورت گرفته است. هدف اصلی گروه های یمنی از ورود به این مذاکرات باوجود بدبینی به نتایج آن، پایان دادن به دردها و رنج های مردم یمن بوده است. آخرین مذاکرات میان دو طرف نیز قریب به یک سال و نیم گذشته برگزار شد؛ زمانی که سعودیها با خواسته ها و مطالبات زیاده خواهانه و نامشروع‌شان آخرین میخ را بر تابوت «راهکار سیاسی» برای برون رفت از بحران یمن کوبیدند و نشان دادند همچنان سیاست «نظامی گری» را بر هر سیاست دیگری در قبال یمن ارجح می دانند. در واقع، ورود عربستان سعودی به معدود مذاکرات سیاسی و البته غیرمستقیم با گروه های یمنی با هدف القاء این مسأله به افکار عمومی که ریاض به دنبال راهکار سیاسی در یمن است، صورت گرفته است. سخن گفتن از راهکار سیاسی در عینِ تکیه بر رویکرد نظامی گری و قلدرمآبانه جلوه ای از سیاست «یک بام و دو هوای» عربستان سعودی در قبال یمن در طول سال های گذشته است. لذا با توجه به تجربه ای که در گذشته به دست آمده است، عربستان سعودی به کلی رویکرد و موضع جدی نسبت به «مذاکرات سیاسی» در خصوص پرونده یمن ندارد.

مذاکرات در قاموس ریاض به چه معناست؟

مشکل عمیق و ریشه ای که در این میان وجود دارد، این است که تعریف گروه های یمنی و در رأس آنها انصارالله از مذاکرات سیاسی با تعریفی که سعودیها از مذاکرات در قاموس خود دارند، تفاوتی بسیار آشکار دارد. گروه های یمنی براین باورند که هرگونه مذاکرات سیاسی میان دو طرف باید پس از توقف حملات نظامی، بدون مطرح شدن هرگونه پیش شرط و عدم طرح مطالبات زیاده خواهانه، برگزار شود. این در حالی است که سعودی‌ها معنا و مفهوم مذاکرات را به گونه ای دیگر می پندارند و رویکردی «تمامیت خواهانه» در قبال آن دارند. خواسته مقامات آل سعود از گروه های یمنی در هر گونه مذاکرات، عقب نشینی از مناطق مرزی عربستان و کنار گذاشتن سلاح های جنگی است؛ خواسته ای که تحقق آن در حقیقت به «خلع سلاح» بدون هزینه نیروهای یمنی منجر خواهد شد و دست سعودیها در تحقق اهدافشان در نقاط مختلف یمن به ویژه در جنوب را بیش از پیش باز می گذارد. بنابراین، درحال حاضر اساسا گروه های یمنی و عربستان سعودی فاقد بدیهی ترین نقاط اشتراک برای شروع یک مذاکرات مشترک هستند و مطرح شدن انجام مذاکرات محرمانه میان دو طرف توسط بنگاه های خبرپراکنی آمریکایی، چیزی جز یک ادعای پوچ نیست.

القای توهم شکست نیروهای یمنی

یکی از اهداف گزارش ادعایی رسانه آمریکایی در خصوص مذاکرات محرمانه میان یمنی ها و سعودیها، القای توهم «شکست نیروهای یمنی» دربرابر متجاوزان سعودی و مزدوران آنهاست. سعودیها که اکنون در عرصه میدانی متحمل شکست های فراوانی از گروه های یمنی شده اند، راهی جز فضاسازی رسانه ای و متوسل شدن به جنگ روانی برای القای پیروزیِ وهمی‌شان علیه گروه‌های یمنی ندارند. این حداقل کاری است که آنها و متحدانشان می توانند برای حفظ اندک آبروی باقی‌مانده خود در نزد افکار عمومی انجام دهند. آمریکایی ها به عنوان متحد اصلی خاندان سعودی در صدد هستند تا به افکار عمومی اینگونه القاء کنند که نیروهای یمنی در برابر حملات نظامی و به موازات آن فشارهای اقتصادی فراگیر، تسلیم شده و به دنبال همین فشارها بر سر میز مذاکرات نشسته اند؛ حال آنکه موضع به موقع، شفاف و هوشمندانه رئیس شورای عالی سیاسی یمن جای هیچ شک و شبهه ای را در این خصوص باقی نگذاشت و مانع از تحقق هدف عربستان سعودی و متحدانش در این زمینه شد.

تلاش رسانه ای ـ تبلیغاتی برای نجات ریاض از باتلاق

طرح ادعای مذاکرات محرمانه میان عربستان سعودی و گروه های یمنی به ویژه جنبش أنصارالله توسط یک رسانه آمریکایی، نوعی تلاش رسانه ای ـ تبلیغاتی برای ایجاد یک فضای مناسبت جهت برگزاری گفتگوهای دوجانبه میان یمنی ها و سعودی هاست. کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا به خوبی به این واقعیت پی بُرده اند که عربستان سعودی نه تنها در یمن به اهداف از پیش تعیین شده جامه عمل نپوشانده، بلکه وجهه آنها در نزد افکار عمومی منطقه و جهان را نیز با مخاطره مواجه ساخته است، زیرا این آمریکا و غرب بوده اند که تاکنون با حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی خود از متجاوزان سعودی، زمینه کشتار بی رحمانه غیرنظامیان یمنی را فراهم آورده اند. اکنون آمریکا و غرب که از نتیجه بخش بودن تداوم جنگ یمن برای خود به کلی ناامید شده اند، از ظرفیت ها و امکانات رسانه ای ـ تبلیغاتی در نزد خود نهایت بهره برداری را به کار بسته اند تا شاید از این رهگذر، با فراهم کردن زمینه گفتگوهای سیاسی مشترک، هم راه گریزی برای متحد سعودی خود از باتلاق یمن ایجاد کنند و هم به تخریب بیش از پیش وجهه خود در نزد افکار عمومی پایان بخشند.

سخن پایانی

چند روز دیگر سومین سالروز جنگ یمن است و بدین ترتیب این جنگ ظالمانه و نابرابر وارد چهارمین سال خود خواهد شد. در طول این مدت سعودیها متحمل ضربات سهمگینی شده اند؛ به عنوان مثال، تنها در مناطق مرزی قریب به 4500 نفر از نظامیان متجاوز خود را از دست دادند؛ این درحالی است که آن ها پیش از ورود به باتلاق یمن، تصور خاصی از اینکه ممکن است در این جنگ تلفاتی بدهند، نداشتند. با توجه به همین شرایط، در طول سه سال گذشته خاندان سعودی راه های مختلفی را برای دیکته کردن برتری خود بر مبارزان یمنی انتخاب کرده اند که هریک پس از مدتی با در بسته مواجه شده است؛ روزی به تسلیحات ممنوعه بین المللی متوسل شدند و نتیجه ملموسی نگرفتند؛ روزی به محاصره سه جانبه و فراگیر یمن مبادرت ورزیدند و باز هم نتوانستند به اهدافشان دست یابند و امروز نیز با به راه انداختن یک بازی جدید، به رسانه های جیره خوارِ متحدانِ آمریکایی‌شان متوسل شده اند تا شاید به زعم خود بتوانند زمینه خروج آبرومندانه از یمن را فراهم آورند. بدون شک این بازی جدید نیز همچون حربه‌ها و حیله های گذشته با در بسته مواجه خواهد شد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»