دیدبان
دیدبان گزارش می‌دهد؛

رویکرد دولت تدبیر؛ ادامه ایران در برجام حتی بدون آمریکا

رویکرد دولت تدبیر؛ ادامه ایران در برجام حتی بدون آمریکا
به گزارش دیدبان، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید موضوع توافق هسته قوت گرفت و نهایتاً در برابر آمریکا گفتمان مذاکره بر گفتمان مقاومت پیروز شد و کشورمان حاضر شد تا با کشورهای غربی با محوریت آمریکا تن به مذاکره و توافق هسته‌ای «برجام» دهد.
 
بعد از گذشت حدود دو سال از توافق هسته یا همان برجام بسیاری از تحریم‌ها نه‌تنها به صورت کامل لغو نشد بلکه تعدادی از تحریم‌ها نیز به کماکان به قوت خود باقی است؛ که این موضوع موجب شده است که تاجران و فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان با مشکلاتی روبه‌رو شوند همچنین صادرکنندگان کشورمان نیز نمی‌توانند به‌راحتی با کشورهای اروپایی تعاملات بانکی و مالی داشته باشند. این در شرایطی است که با روی کار آمدن ترامپ رئیس‌جمهور تندروی ایالت متحده امریکا، برجام بارها و بارها از سوی مجلس سنا، کنگره و دولت با محوریت رئیس‌جمهور جدید آمریکا تهدید شده و در بسیاری از موارد نقض شده است. البته کشورهای اروپایی نیز بارها و بارها برجام را نقض کردند که در این میان دستگاه دیپلماسی کشورمان صرفاً در حد سخن و شکایت بر روی کاغذ بسنده کرده است.
 
در روزهای گذشته شکایت کشورمان پیرامون نقض پی‌درپی برجام از سوی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در کمیسیون مشترک برجام رسیدگی شد که درنهایت با توجه به گزارش خبرگزاری رویترز کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان خواهان تحریم جدیدی علیه کشورمان شدند. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا بارها اعلام کرده است که برجام باید تغییر کند و دغدغه‌های کشور آمریکا باید در توافق جدید لحاظ شود.
 
شاید بتوان گفت در این میان کشورهای اروپایی از یک‌طرف سیاست‌های آمریکا را دنبال می‌کنند و از اجرای کامل برجام به بهانه‌های مختلف سر باز می‌زنند و از سویی دیگر به دنبال حفظ کشورمان در برجام و تحمیل توافق جدید علیرغم تهدید آمریکا پیرامون خروج از برجام، است. به عبارت دیگر در برجام کشورهای اروپایی 5+1 نقش پلیس خوب و آمریکا نقش پلیس بد را بازی می‌کنند تا کشورمان در این شرایط به توافق جدید تن دهد.
 
موقعیتی که کشورمان در آن گیر کرده است بسیار دشوار است زیرا مسئولین کشورمان در طول سالیان گذشته نتوانستند اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند و اکنون دولت به درآمدهای فروش نفت جهت اداره کشور بسیار محتاج است و چنانچه رویکرد آمریکا و اروپایی‌ها موجب خروج ایران از برجام شود، تحریم‌ها بازمی‌گردد و کشورمان نمی‌تواند اقدام به فروش نفت و گاز کند و درنهایت دولت با کمبود منابع مالی مواجه می‌شود. بنابراین چنانچه آمریکا از برجام خارج شود و به دنبال آن تحریم‌ها بازگردد و همچنین تحریم‌های جدیدی نیز از سوی آمریکا وضع شود، دولت به‌اصطلاح تدبیر و امید کشورمان با ریسمان اروپایی‌ها همچنان بر برجام پایبند خواهد بود تا شاید به‌نوعی از شکست برجام جلوگیری کند.
 
انتهای پیام//
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن