دیدبان

بی اعتنایی شهردار تهران به نامه‌های محرمانه آسیب‌های اجتماعی

بی اعتنایی شهردار تهران به نامه‌های محرمانه آسیب‌های اجتماعی

به گزارش دیدبان، رضا قدیمی در جلسه تودیع خود گفت: ضمن عرض سلام و ارادت خدمت همه حضار محترم خانم‌ها و آقایان پیشاپیش فرا رسیدن بهار طبیعت و عید نوروز را خدمت یکایک شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: من فکر کردم که چه چیزی به عنوان حرف‌های مراسم تودیع خدمت شما عرض کنم، چرا که طی مدت یکسال و نیم از شروع خدمتگزاریم در این سازمان تا کنون یک تنه به نمایندگی از همه همکاران خوب و مظلومم در این سازمان تمام تلاش کردم که مسائلی رو در حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح کنم، و سعی کنم وضعیت واقعی شهر تهران را در تریبون‌های رسمی و فرصت‌هایی که وجود داشت صادقانه عنوان کنم و راهکارهای معقول و منطقی که حاصل کار کارشناسی و مطالعاتی حوزه‌های تخصصی کاهش آسیب بود رو هم پیشنهاد دهم.

رئیس سابق سازمان خدمات اجتماعی شهردار تهران گفت: اول یه توضیحی بدهم که من شروع خدمتم با افتخار در سال 67 با عنوان کادر نظامی در ارتش شروع و بر اساس آموزش‌های شبانه‌روزی سخت و دقیق تقریباً سه ساله یاد گرفتم که بایستی سربازی وفادار به کشور و نظامم باشم و حق عضویت در گروه‌های سیاسی، فعالیت‌های سیاسی و حتی هواداری سیاسی رو ندارم.

قدیمی گفت: بر همین اساس همون قریب به سی سال در ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری و شهرداری تا به امروز خدمت کردم و هیچ وقت از این اصول اولیه و حیاتی سربازیم عدول نکردم لذا اگر حرف‌هایی رو امروز می‌زنم لطفا به حساب جناح یا حزب خاص نزارین چون من اصلن بلد نیستم و سر در نمی‌آورم از این دسته‌بندی‌ها، این‌ها حرف‌های یک سرباز مطیع ولایت و خادم مردم است.

رئیس سابق سازمان خدمات اجتماعی افزود: در شرایطی موضوع کودکان کار و در معرض آسیب رو در تهران با مردم و مسئولین در میان گذاشتم که به دلیل دل مشغولی‌های سیاسی و جناحی اغلب مسئولین خیلی حوصله و شوق شنیدن چنین حرف‌هایی را نداشتند، چرا که اگر قرار است کاری در حوزه کاهش آسیب اجتماعی انجام شود مستلزم تلاش مستمر، صبر، مدارا و تحمل برخی تنش‌های اجتماعی است.

قدیمی گفت: در وهله‌ای از ایام که بیشتر حرف‌های سیاسی و جناحی و دسته‌بندی‌ها رونق و خریدار دارد قطعا گوشی برای شنیدن حرف‌های این چنینی و فرصتی برای بحث و بررسی موضوعات عمیق و بلند مدتی مثل کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه سه هزار کودک کار و آسیب دیده بدسرپرست در مراکز پرتو متعلق به شهرداری به جهت پیشگیری از آسیب‌های بیشتر و توانمندسازی‌شان مورد حمایت هستند و خدمات آموزشی بهداشتی درمانی و مددکاری می‌گیرند مهم نیست، چرا که اگر اهمیت داشت لااقل یک وقت، یک ساعته‌ای را می‌گذاشتند برای یک بازدید از اینگونه مراکز، قرار شد به مناسبت روز جهانی کودک برای کودکان محروم شهر که طعمی از شادی را تحربه نکردند به کمک خیرین جشنی برگزار کنیم، شاید که بتوانیم چند ساعت هم که شده آنها را  از فضای غمبار زندگی‌شان بیرون بیاوریم و طعم شادی را بچشند، چندین و چند مکاتبه با دفتر شهردار  انجام دادیم که وقتی بگذارند که در دفترشان بچه‌های کار حضور پیدا کنند و رسما از شهردار شهرشان دعوت کنند که به جشن آنها بیایند، فرصت نبود و نشد. نه برای دریافت دعوتنامه و نه برای حضور در چند دقیقه‌ای در جشن.

وی بیان کرد: معاون محترم اجتماعی وقت هم نیامدند، جشنی برگزار کردیم که در آن 1500 کودک کار شادی کردند. سلبریتی‌ها هم دعوت کردیم پیغام دادند که باید یک چیزی به ما بدهید که ما بیاییم، ما یاد گرفتیم که بچه‌های محروم شهردار ندارند و یا شهردار خودشان شهردار بچه‌های محروم نمی‌دانند.

قدیمی گفت: در حوزه کاهش مصرف مواد مخدر و رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر صرفا آن بخشش قابل توجه مسئولین قرار گرفت که دروغ بزرگ واگذاری بهاران به مجموعه‌ای خاص سر زبان‌ها قرار گرفت، اولین روزهای روی کار آمدن اعضاء  شورا و اولین نهادی واگذار شده اولین مکاتبه شهردار با سازمان خدمات اجتماعی سوال در خصوص نحوه واگذاری ساختمان‌های بهاران بود، وقتی بر اساس بازدیدها و بررسی‌های چندگانه متوجه شدند که خبر واگذاری از اصل یک دروغ بزرگ بوده دیگر بهاران و وضعیت آن برایشان اهمیت نداشت، هیچکس نپرسید در بهاران چه کاری انجام می‌شود، مراقبت‌های پس از ترک به چه شکلی هست، چند نفر مددجوی بهبودیافته در بهاران هستند، معتادان بهبود یافته با چه روش و الگویی قرار است 9 ماه تا یکسال در بهاران زندگی کنند.

وی ادامه داد: چرا؟‌ چون از منظر سیاسی آقایان، بهاران صرفا آنجاییش جالب و قابل توجه که درون آن یک خبر سیاسی بر ضد آن یکی جناج در بیاید، وقتی از این خبرها درونش نیست و نمی‌شود بهتان خورد و بردن درونش درآورد، دیگر اصلاً مابقی موضوعات اهمیتی ندارد خداوند را شاهد و ناظر می‌گیریم چندین نفر از اعضای  شورا اوایل با یک ولع خاصی در مورد بهاران و ساختمان‌هایش از من می‌پرسیدند وقتی خاطرشان جمع شد که آن دروغ واگذاری به یک ارگان خاص صحت ندارد و ساختمان‌ها همه در اختیار سازمان خدمات اجتماعی و معتادان بهبودیافته است دیگر حتی حاضر به یک بازدید ساده و یک خداقوت گفتن به مددکاران و مؤسسات خیریه‌ای که با حداقل امکانات دارند به بهترین وجهی آنجا را اداره می‌کنند نشد، قطعا جاهای مهمترین وجود دارد برای رفتن و سخنرانی سیاسی کردند.

وی ادامه داد: اینکه همین الان که با شما صحبت می‌کنم قریب به هزار نفر  مراقبت‌های پس از ترک را در مرکز بهاران طی می‌کنند برای مدیران بالادستی من مهم نیست اینکه در بدترین شرایط اداری کشور و شهرداری با همه آنهایی که از روی اغراض سیاسی و یا اقتصادی دنبال تغییر کاربری ساختمان‌های بهاران بودند و بدون هیچ حمایتی یک تنه به اعتبار تجربه و توکل به خدا توانستم امروز در روز تودیع‌ام اعلام بکنم که 22 ساختمان با تجهیزات کامل در اختیار این سازمان است برای سازمان و جامعه هدف بسیار مهم ولی برای مسئولین فعلی ارزشی ندارد.

قدیمی گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی هم در این مدت مورد کم لطفی که نه بی‌لطفی و ظلم قرار گرفتند. شش ماهه حقوق مددکاران اجتماعی شاغل در پایگاه‌های پرداخت نشده پایگاه‌هایی که وظیفه ساماندهی دختران و پسران فراری را به عهده دارند سال گذشته 621 دختر و پسر فراری از طریق همین پایگاه‌ها شناسایی و در بدو ورود به تهران، جذب و ساماندهی شدند.

وی ادامه داد: کاری سخت و پیچیده و حساس در حرفه شریف مددکاری، ولی کسی حاضر نشد در مناطق، قرارداد قانونی که ابلاغ شده بود رو تمکین کند و پرداخت کند چرا که اولویتی در کار نبوده در این حوزه، 18 مددسرا یا گرمخانه در سطح مناطق جهت رسیدگی به افراد کارتن خواب و بی‌خانمان با ظرفیت 1500 نفر مددجو فعالیت می‌کنند یعنی افراد که بنا به دلایل مختلف سرپناهی برای شب‌ها ندارند، تنها شدند، بی‌کس شدند، غذا ندارند، اگه مریض بشوند نمی‌توانند بروند دکتر و دارو بگیرند.

قدیمی اضافه کرد: شب‌های عادی معمولا همین تعداد میایند ولی شب‌های سرد زمستان تا سه هزار نفرم مهمان این شکلی داریم، دو ساله که با تلاش همکاران مظلومم در سازمان خدمات اجتماعی و عنایت خداوند متعال با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده دیگه شبهای سرد کسی از بی‌خانمان‌ها بر اثر سرمازدگی فوت نمی‌کنه، بر اساس آمار پزشکی قانونی سال‌های گذشته بین 10 تا 15 نفر هم متأُسفانه در شب‌های سرد زمستان فوت می‌کردند.

وی گفت: ولی دو سال است که با راه‌اندازی مددسرای سیار و حضور شبانه‌روزی حتی یک مورد هم نداشتیم، توی همین مددسراهای با ظرفیت 1500 نفر تا 3000 نفر هم پذیرش کردیم و با افتخار ازشون پذیرایی کردیم، برف سنگین امسال اومد، با یه کار جهادی همه کارکنان سازمان بسیج شدن، 10 شب متوالی تا صبح همه بیرون بودن تا نکند آدم تنهایی بیرون جایی یخ بزند، رسانه‌ها هجوم آوردن به مدیریت شهری برای ساماندهی شهر در روزها و شب‌های برفی، شهردار محترم با افتخار مصاحبه کردند و شاخص‌ترین و ممتازترین کاری رو که مطرح کردند همین بود، که هیچ کارتن‌خوابی در این شب‌ها یخ نزد.

وی بیان کرد:‌با خوم گفتم خدا رو شکر، بالاخره جایی کار بسیار سخت و دشوار همکاران مظلومم دیده شد و من کمتر شرمنده کسانی  خواهم بود، چرا که من دائم شرمنده اونا بودم، حقوق کارکنان این سازمان با این همه وظایف پیچیده و دشوار و طاقت‌فرسا که کمتر کسی حاضر به فعالیت در چنین حوزه‌ای می‌شه، اندازه حقوق کارگران شرافتمند در حوزه رفت و روب شهریه، که البته اونم خیلی دیر و نامنظم پرداخت می‌شود، علی ایحال نامه‌ای محرمانه خدمت شهردار نوشتم و استدعا کردم جهت دلگرمی همکارانم که در شب‌های سرد و یخبندان ده شب خانه نرفتند، فرصتی رو تعیین کنند که یا ایشون تشریف بیاورند یا ما تعدادی از کارکنان رو ببریم خدمت ایشون.

قدیمی گفت:‌دو ماه گذشته هنوز پاسخ هم ندادند، قصد تصدیع ندارم، در شرایطی که مقام معظم رهبری طی دو سال اخیر توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی رو به مسئولین نظام ابلاغ کردند و صراحتاً فرمان دادند که این حوزه نیازمند کارهای فوق‌العاده و ویژه‌ای هست و باید مسئولین تلاش بیشتر و وقت بیشتری رو در حوزه آسیب‌های اجتماعی بذارن، همه تلاش‌های من حقیر جهت جلب توجه مسئولین خودم به این حوزه ناکام بود، اگه کاری انجام شد صرفاً غیرت و جهاد کارکنان مظلوم این سازمان بود.

به گفته قدیمی، هرگاه که حضوری در جلسات متعدد شورا و مدیران بالادستی خواستم شرح زحمات و خدمات همکارانم رو مطرح کنم، با پوزخند و طلبکارانه بهم گفتند که ما اول باید بررسی کنیم ببینیم این کارایی که انجام می‌دهید وظیفه شهرداری هست یا سرخود خودتونو انداختین وسط!

وی در ادامه گفت: خواهش کردم که خب بیایند بررسی کنین و تعیین و تکلیف، هفت ماه گذشت و کسی نیومد گفتم 106 مرکز تحت پوشش داریم با 14 هزار مددجو با آسیب‌های مختلف که جز خدا کسی روی توی این شهر ندارن تاریخ شهرداری‌ها در دنیا و بلدیه در تهران، تأسیس و بهره‌برداری نوانخانه‌ها، یتیم‌خانه‌ها، گداخانه‌ها و بی‌خانمان‌ها رو مشخص کرده، قانون شهرداری، مصوبات شورا، برنامه‌ریزی‌های 5 ساله، ابلاغیه تقسیم کار ملی و همه این مستندات دقیقاً گفته وظیفه کدوم، سازمان و ارگان و نهاده، ولی مگه میشه به مددجوها بگیم شما فعلاً غذا نخورین، دوا نخواین، درس نخونین تا آقایون بیان بررسی کنند.

وی ادامه داد: دریغ از یک جلسه جدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی،دریغ از یک مکاتبه جدی،دریغ از یک مکالمه تلفنی جدی،دریغ از یک بازدید جدی و حتی از روی رفع تکلیف.

وی بیان کرد: ولی ما طی این هفت ماه  تحریم شعب ابی طالب گونه حوزه آسیب‌های اجتماعی، قریب به هفده بار شنیدیم که شهردار محترم و برخی اعضای محترم شورا، جلسات مفصل به صرف شام و ناهار در باغ کتاب، باغ موزه‌های مختلف، خانه‌های متعدد سینما و تئاتر و غیره با سلبریتی‌های گوناگونی داشتند که تعدادی از آنها برای حضور در جشن کودکان کار از ما طلب پول کردند.

قدیمی گفت: تمام هدفم از بیان این رنجنامه، جلب توجه بزرگان و مسئولین به حوزه آسیب‌های اجتماعیه، برای انجام کار فوق‌العاده و ویژه به فرمان مقام معظم رهبری، اعتقاد راسخ داشتم و دارم که مزموم‌ترین کار سیاسی این حوزه و یا سیاسی‌ کار کردن در حوزه آسیب‌های اجتماعیه، اصلاً آسیب اجتماعی جناح سیاسی و حزب و گروه نمیشناسه؛ به همه مقدسات قسم که برای اون کارتن خواب، کودک کار و پدر و مادر مظلومی که از بیماری اعتیاد فرزندشون رنج میبرند، فرقی نمی‌کند مدیر سازمان خدمات اجتماعی کدوم طرفی است؛ آنها خدمات میخواهند.

وی گفت: درس اول در این حوزه مدارای اجتماعیه، به نظر می‌رسد بعد از چهل سال از تاریخ جمهوری اسلامی در این حوزه نمره قبولی نگرفتیم، چرا که اگه غیر ازین بود مقام معظم رهبری به مسئولین در این رابطه تذکر نمی‌دادند و ما اگه مدارای اجتماعی رو بلد بودیم و به آن عمل می‌کردیم، امروز این مراسمو نمی‌گرفتیم، بلکه همه با هم تلاش می‌کردیم توی این 72 ساعت باقی مانده به تحویل سال به داد محرومین شهر برسیم.

وی گفت: سبد خالی 7000 خانوار محرومی که در محلات فقیرنشین شهر شناسایی شدند و هر ساله چنین روزهایی منتظر کمک هستند را پر کنیم. لباس نو بر تن 300 کودک آسیب‌دیده شهر همچون سال‌های گذشته می‌کردیم... حیف که نامه‌های درخواست کمک در این سیاسی‌بازی‌ها گم شده و به جای آن حکمی پیدا شد که شاید دینی بوده که باید ادا می‌شد.
منبع: فارس

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن