دیدبان

۴ پروژه‌ مفهومی آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۶

۴ پروژه‌ مفهومی آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۶

به گزارش دیدبان، کمیل خجسته کارشناس مسایل سیاسی و رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

چهار پروژه‌ی مفهومی آیت‌الله خامنه‌ی در سال ۱۳۹۶ چه بود؟

به امتحان ببر ای دوست دست بر شمشیر
      ببین که سینه برای سپر شدن کم نیست


وقتی دوسال پیش این شعر در حضور رهبر انقلاب خوانده شد، اینگونه فرمودند که: «من شمشیر را کشیدم، مشغولیم، ما از چپ و راست داریم میزنیم؛ این‌جوری نیست؛ منتها نوع شمشیرِ امروز با آن سالهای اوّل تفاوت دارد... فکرها و اراده‌ها دارند با هم میجنگند.»

در جنگ اراده‌ها این نزاع گفتمان‌هاست که سرنوشت نهایی را معلوم می‌کند. در این نزاع کلمات و گزاره‌های معنادار از دو گفتمان رقیب تلاش می‌کنند بهتر و بیشتر با جلب اعتماد مردم، خود را به آنان بقبولانند. چرا که وقتی مخاطب این نظام معنایی را بپذیرد مبتنی بر آن رفتار می‌کند. از این روست که سخنرانی‌ها و پیام‌های رهبر انقلاب میدان اصلی نبرد گفتمانی و محل اصلی عرضه مفاهیم و تلاش برای اقناع مخاطب برای پذیرفتن آن است.


 با بررسی ۶۱ پیام و بیش از ۷۰ بیانات ایشان در سال ۱۳۹۶ می‌توان اینطور برداشت کرد که ایشان در حال پیش بردن چهار پروژه مفهومی هستند:


۱. حل  مشکل اشتغال و معیشت:

از همان یک فروردین و قبل از انتخابات با نام‌گذاری سال و سخنرانی در حرم رضوی تلاش مستمر ایشان برای اینکه بتوانند مسئله اول مسئولان کشور را حل این مشکل مردم قرار بدهند آغاز شد تا اینکه در سخنرانی‌های مختلف در این ۱۲ ماه راه‌حل این مشکل را بیان و تبیین کنند. امروز آخرین سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۶ بود و در این سخنرانی هم باز بر مسئله _معیشت و راه‎حل دار بودن آن تاکید کردند.


۲. مبارزه با اشرافیت مسئولین:

درست است که توصیه به استقرار عدالت و توجه به  مستضعفین در تابستان و در  متن حکم تنفیذ رئیس‌جمهور بسیار جلب توجه نمود اما از ۷ دی و از دیدار شورای تبلیغات به این سو به‌صورت متناوب رهبر انقلاب دراین‌باره صحبت کردند.  حدیث سلمان مطرح شده در درس خارج و بحث  عذرخواهی از نرسیدن به آرمان عدالت شاید از ماندگارترین جملات این موضوع بوده است. مبارزه با اشرافیت مسئولین در همین دیدار خبرگان اسفندماه ادامه پیدا کرد.


۳.  امید:

مبارزه با سیاه‌نمایی، رهاندن مردم از  بمباران اخبار دروغ، ایستادن در مقابل طرح خردکردن اراده مردم و تزریق امید با بیان حقایق انقلاب و پیشرفت‌های حقیقی آن ضلع سوم پازل مبارزاتی آیت‌الله خامنه‌ای است.


۴. افشای توطئه دشمن:

هرجا خط دشمن دسیسه‌ی جدیدی طراحی کرده، رهبر حکیم و شجاع ایران، اولین نفری بوده که این خط را افشا نمود. آخرین آن، داستان حجاب اجباری بود، قبل از آن همین ماجرای اعتشاشات دی ماه و قبل‌تر نیز افشای طرح ناامیدسازی مردم.

این چهار پروژه مفهومی در بستری پیش می‌رود که گفتمان رقیب با وعده رفاه عمومی و پرهیز از سایه جنگ پیشنهاد سازش می‌دهد و و این چهار پروژه، به عنوان ارکان گفتمان‌ساز گفتمان انقلاب اسلامی، پیشرفت و عبورازمشکلات را با ابتکار، استقلال، اعتماد به نفس و کار جهادی دنبال می‌کند.

کار سخت و اصلی جریان مومن انقلابی این است که چهارگانه گفتمان‌ساز آیت‌الله خامنه‌ای را با تبیین در جامعه پیش ببرد که تاریخ نشان داده هر جا عقلانیت و گفتمان انقلابی حاکم شد، خرمشهرها هم فتح شده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن