دیدبان
تکیه بر جای قالیباف زدن خیلی سخت است

یک پشت پرده واقعی در باره استعفای نجفی

یک پشت پرده واقعی در باره استعفای نجفی

به گزارش دیدبان، با وجود اینکه شهردار اصلاح‌طلب تهران چندماهی بیشتر نیست که برسرکار آمده، اما از همان ابتدا هم شایعه استعفای نجفی از گوشه و کنار شنیده می‌شد و این شایعات کار را به جایی رساند که نجفی در رپورتاژی که در بهمن ماه 96 برای خود تدارک دیده بود، به این شنیده ها واکنش نشان داد و گفت: « می‌شنویم که می‌گویند تا پنج، شش ماه دیگر دوام نمی‌آورم، اما من ایستاده‌ام»؛ هرچند واقعیت پشت پرده چیز دیگری بود.

شهردار تهران درحالی در آخرین روزهای سال استعفای خود را به صورت خصوصی به رئیس شورای شهر تحویل داد که شورای شهری‌ها در ابتدای مطرح شدن این مساله نه تنها اطلاع از این امر را کتمان کرده بلکه برخی از اعضای شورای شهر قویاً آن را تکذیب کرده و آن را شایعاتی بیش ندانستند.

عبدالرحیم کرکه‌آبادی،  مدیرکل دفتر شهردار یکی از کسانی بود که داستان استعفای نجفی را شایعه خواند و افزود: «استعفایی وجود ندارد، اینها شایعاتی است که پیامد جلسه‌ دوشب پیش شهردار با اعضای شورای شهر بوجود امده است». او همچنین درباره سرطان پروستات نجفی هم گفت: «این آخرین ورژن از شایعات است.»
هرچند این تکذیب تنها از سوی اعضای دفتر شهردار مطرح نشد و زهرا نژاد بهرام، از اعضای هیئت رئیسه شورای پنجم شهر تهران صریحا هم در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های اصلاح‌طلب اعلام کرد: «بنده عضوی از شورای شهر هستم و این خبر را به شدت تکذیب می کنم».

اما هنوز ساعتی از تایید و تکذیب‌ها درباره استعفای نجفی نگذشته بود که مسجدجامعی یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران آن را تایید و پس از وی محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم تهران اعلام کرد که نامه استعفای نجفی عصرروز دوشنبه به دست وی رسیده و موضوع استعفای نجفی یک مشکل جدید پزشکی دانست.

تایید و تکذیب‌هایی که بیشتر از آن تنها یک استعفای ساده باشد بیانگر غیرعادی بودن این موضوع و بازی رسانه‌ای برای قهرمان سازی و مظلوم‌نمایی او به شمار می‌آمد چرا که علیرغم اینکه اصلاح‌طلبان امیدهای بسیاری را برای نجفی داشتند اما در عمل نجفی در عرصه واقعیت ثابت کرد که توان اداره کردن شهر را ندارد و به عنوان یک مدیر اجرایی کارآمد نمی‌توان از وی نام برد.

ناکارآمدی شهردار تهران در اداره ساختمان بهشت که بعد از حادثه زلزله و بارش برف و آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو برای شهروندان تهرانی مشهود شد، رویای شیرین اصلاح‌طلبان را برای برداشتن گام‌های بعدی در عرصه سیاست نقش برآب کرد و آنان اکنون درصددند تا کنار رفتن نجفی با کمترین هزینه و بدون تحمیل فشار به این جریان باشد.

این بار نیز تکنیک قدیمی انداختن همه تقصیرات به گردن گذشتگان به کار گرفته شد و با اینکه علت استعفا از سوی محسن هاشمی عارض شدن مریضی جدیدی برای نجفی اعلام شده بود اما یکروز بعد یک خط رسانه‌ای هماهنگ اعلام کرد استعفای نجفی هزینه مبارزه با فساد در شهرداری بوده است.

هر عقل سلیمی البته متوجه این مواجهه سیاسی از سوی افرادی که از اول نیز خواهان حضور نجفی در جایگاه شهردار تهران نبودند، خواهد شد که روغن ریخته را چطور نذر امامزاده کرده و با این کار چطور وجاهت برای خود کسب می‌کنند تا گزینه مطلوب خود را بر این کرسی بنشانند.

بسیاری گفتند که تکیه زدن به صندلی شهرداری تهران پس از قالیباف کار هر کسی نیست، تصمیم اشتباه شورای شهر در انتخاب نجفی نه تنها برای مردم تهران هزینه ایجاد کرد بلکه زمینه را برای حضور گزینه‌های رادیکال‌تر فراهم کرد.

در این میان برخی چون صادق زیباکلام، که این روزها بخاطر صدور حکمی از سوی قوه قضائیه بسیار ناخشنود است، سعی کردند با ربط دادن استعفای نجفی به مراسم رقص دختران در برج میلاد استعفا نجفی را سیاسی جلوه دهند.

البته امروز بر کسی پوشیده نیست مراسمی که توسط اطرافیان شهردار برای ایجاد زمینه هنجارشکنی همزمان با مطرح شدن دختران خیابان انقلاب طراحی شده بود و خود شهردار هم بعد از برنامه آن را اشتباه دانست نمی‌تواند علت استعفای شهردار تهران، آن هم بعد از 12 سال چشم دوختن به این جایگاه، باشد.

آنچه مبرهن و آشکار شده این است که تیم آقای نجفی درصدد است تا با ایجاد حاشیه‌ و شایعه‌سازی، از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند، در حالی در ایام نوروز وضعیت تهران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و عملا در این فرصت کم جایگزینی برای انتخاب سرپرست از سوی اعضای شورای شهر نخواهد شد.

اما آنچه در پس این ماجرا خود را نشان داد و از این پس هم حتی با جایگزین شدن نجفی تغییری در روند شهر رخ نخواهد داد این است که حذف نجفی تکرار تجربه تلخ شورای شهر اول تهران است.

مساله‌ای که خود اصلاح‌طلبان هم به آن اذعان دارند. آذر منصوری در رابطه با استعفای نجفی در توئیتر خود نوشت: «شورای شهر پنجم تهران باید توجه داشته باشد که حذف نجفی ممکن است تکرار تجربه تلخ شورای اول شهر تهران را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی اعضاء شورا باید ضمن حفظ انسجام و پرهیز از تفرقه، حداکثر تلاش خود را برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه از عملکرد شهردار منتخب خود به کار گیرید».

بدنبال انتشار این توئیت شائبه جدیدی ایجاد شد که پیرو درگیری‌های نامحسوس شهردار تهران با شورای شهر و برخی انتقادهایی که در این مدت رسانه‌ای هم شد، شهردار تهران با پیش کشیدن استعفای خود به دنبال اخذ اختیارات بیشتر و محدود کردن دایره فعالیتی و نظارتی شورای شهر است.

مساله‌ای که از ابتدای آمدن اصلاح‌طلبان در شورای شهر و شهرداری هم خود را نشان داده بود اما با استعفای نجفی آن هم تنها هفت ماه پس از روی کارآمدنش به سرعت زیادی به تحقق پیوسته است و در ادامه کار باید شاهد ناکارآمدی‌های بیشتری از این جریان همیشه طلبکار باشیم که اگرچه در حرف استادند اما در عرصه عمل استعدادی ندارند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن