دیدبان

مرحله جدید بحران سوریه

مرحله جدید بحران سوریه

به گزارش دیدبان، هادی محمدی تحلیلگر مسایل بین الملل در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

از نگاه وزرای سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه که در آستانه به بررسی و ارزیابی اوضاع سوریه پرداختند، کاهش تنش در مناطق، مقدمه ورود به پروسه سیاسی سوریه است که بدون هرگونه مداخله خارجی باید به سرانجام برسد.

این راهبرد از نگاه امریکا، غرب، رژیم صهیونیستی و شرکای عرب آنها متفاوت است ولی آنچه همگی را در یک فصل مشترک قرار می‌دهد، مرحله جدید از بحران تروریستی در سوریه است. امریکا و لیست شرکای آنان که قرار بود با تکیه بر تروریسم تکفیری، اهدافی را در سوریه و عراق محقق کنند، اکنون نقش مستقیم و علنی‌تر از گذشته را ایفا می‌کنند و برای توقف یا کند کردن روند نابودی تروریست‌ها، دست به هر تلاشی می‌زنند.

جنگ‌ رسانه‌ای، اتهامات نخ‌نمای حقوق بشری تا مرز حمله نظامی را از خود نشان می‌دهند ولی در عرصه میدانی، در کنار تلاش مأیوسانه برای حفظ تروریست‌ها و حفظ جغرافیای اشغالی در شرق فرات، با چراغ سبز به ترکیه در عفرین و منبج و احتمالاً شرق فرات، به پیچیده‌تر کردن اوضاع با اشغال مناطق توسط ترکیه هم دل بسته‌اند. ترک‌ها که مطامع تاریخی برای اشغال شمال عراق و سوریه را با تهدید موهوم کردی و پ‌ک‌ک گره زده‌اند، امتیازخواهی در سوریه را از طریق اشغال مناطق شمال سوریه امکانپذیر می‌دانند.


اردوغان که در رؤیای اشغال دمشق و حکومت اخوانی بود، اکنون به موازات همکاری در آستانه، به امریکا و ناتو هم پالس تشویق‌آمیز می‌دهد تا ناتو و امریکا و غرب برای جلوگیری از نابودی تروریست‌ها، وارد درگیری مستقیم شوند و یا با امریکایی‌ها برای جایگزین شدن به جای کردهای پراکنده در شمال سوریه وارد مذاکره شده است، چراکه امریکا هم، شراکت با کردها را ناپایدار می‌داند و پایگاه‌های نظامی خود در شرق فرات را آسیب‌پذیر و در نتیجه، ورود به درگیری را بسیار پرهزینه ارزیابی می‌کند، لذا همکاری با ترکیه را سودمند می‌داند.

سست کردن مثلث روسیه، ایران و ترکیه و کسب همکاری ترکیه برای ماندن در شرق فرات، ایده جدید مذاکراتی با ترکیه است. به هر حال مرحله جدید بحران تروریستی آغاز شده و پاکسازی تروریست‌های جبهه النصره و فیلق‌الرحمن در غوطه شرقی امری قطعی است و ترکیه تلاش دارد جیش‌الاسلام و احرارالشام را در این منطقه با عنوان گروه‌های معتدل حفظ نماید.

اسرائیلی‌ها هنوز در شوک سقوط F16 به سر می‌برند و آنچه برای نهایی شدن اوضاع میدانی در سوریه باید به اولویت‌های عملیاتی و اقدامات نظامی منتهی شود، در فضای جدید، با نوعی ابهام روبه‌رو است، چراکه صحنه جدید نیاز به آرایش متناسب با رخدادهای راهبردی‌تر دارد.

مرتبط‌ها

احمد دستمالچیان، کاردار پیشین ایران در عربستان

فادی جونی فعال فضای مجازی درباره آمار متبلایان به کرونا

آیا حملات اخیر آمریکا به عراق، غیر عادی و غیرقابل پیش‌بینی بود؟

دلیل اصلی کاهش مشارکت در  انتخابات مشکلات معیشتی بود نه کرونا

کاهش قیمت نفت بیشتر از همه ضرر عربستان و روسیه است نه ایران

توسعه‌طلبی‌های «اِسپارت خلیج فارس»